Bildspelsprogram

Är på jakt efter ett bildspelsprogram till pc, för att ersätta diaprojektorer. (Så man kan lägga in bilder till musik med övertoningar och andra effekter).

Någon som vet bra program (gärna pris)?

/David
 
Det finns ett tyskt märke "stumfl" (tror det stavas så)
som ska ha kommit ut med ett program alldelas nyligen så man kan programera på pc ljud+bild (scannade) och sen använder man sig av en videoprojektor för att visa. Ingen aning om pris på program men skulle tänka mig 5000-10000 kr , sen behöver du förstås en projektor på 20000-30000 kr. Dataton har också ett liknande system men då behöver du flera datorer så det blir ännu dyrare.Stumfl säljs av Ulf Åhrbom på Kodak.

Annars så skaffar du bara ett videoredigerings program och gör ditt bildspel där. Absolut billigast och då kan du även lägga in rörligt material också. Sen kan du mastra ut ditt material på t.ex video.
 
Om du vill ha ett program som inte kostar något (vem vill inte det?) så kan du surfa iväg till http://www.corel.com och tanka hem deras Presentations version 9. Klicka dig fram via "Downloads". Det kostar inget (utöver uppkopplingstiden under nerladdningen) att ta hem det, fungerar obegränsat länge och har det mesta man kan begära. Det enda jag märkt att Corel plockat bort från köpeversionen är att denna version inte gör bildsple för uppspelning på nätet. Du kan få den vanliga "Klicka här för nästa bild"-grejen, men köpeversionen av programmet kan göra en version som blir precis som om du visar den med din egen dator. Dessutom kan du med programmet skapa en EXE-fil som du får distribuera fritt.
Vad är fördelen med en EXE-fil istället för PPS/PPT? Jo, ingen utom en hacker kan komma åt dina bilder och din musik. När du har bestämt hur bildspelet kan se ut gör du din EXE-fil och ingen utom en hacker kan ändra i det. EXE-filen innehåller allt som bildspelet behöver:bilder, musik, övergångseffekter och programkoden för att hantera allt.
 
Flash, Director & Premiere

Macromedia gör två program som du kan använda. Du kan använda både Flash & Director för att göra bildspel. Director måste väl ses som storasyster till Flash och kan betydligt mer än att göra bildspel. Tyvärr är alla Macromedias program svindyra men det kanske finns demoversioner som funkar. Tror Director kostar kring 10 000 men då får du ett program som du också kan göra enklare spel och annan multimedia med. Kolla runt lite på http://www.macromedia.com

Adobe Premiere kan du använda för att göra video och inget hindrar ju att du gör en video som ser ut som ett bildspel.

Har själv använt både Director och Premiere och gjort bildspel som körts på storbildsskärm med bra resultat.

/H
[Ändrat av Henke 2002-02-24 kl 13:35]
 
Inget program, men en site

Jag kan tipsa om http://www.nikonnet.com, där man gratis får 500MB utrymme (har jag för mig) för att lägga upp sina bilder.

Nikonnet ger möjlighet att förvara bilder. Du kan skapa album och sedan bjuda in personer att titta på ett album. Det går också att välja att ladda ner en bildvisning (dina bilder från ett album + program).
Nikonnet tjänar pengar (antar jag) på att dels göra reklam för nikonkameror (och bidra till att folk fotar mer), men också att sälja kopior (går att köpa vanliga kopior, muggar/t-shirt etc. med tryck).
Tjänsten har också möjlighet till viss redigering av bilder.

/Micke
 
XPXP har bildvisning is sig.

Problemet är att man vill katalogisera bilderna.

I XP får du in allt från kameran mern det är lite problematiskt att katalogiserva dvs. skriva nyckel ord etc och sedan kunna söka fram bilderna.

Testar Extensions Portfokio som är halv bra..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bodilnylander bildspelsprogram till mac Fototeknik 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...