Makrofotgrafering m. Nikon

Hej!

Jag har en Nikon D5000, med objektivet Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G VR. Tycker att makrofotografering är otroligt spännande och roligt, men min ekonomi håller inte för att köpa ett makroobjektiv. Tänkte därför satsa på ett av de lite billigare alternativen med närbildlins, mellanringar eller reverseringsring.

Min fråga är nu vad de finns för nackdelar och fördelar med de olika metoderna, och vad som är värt att satsa på ifall jag använder de tillsammans med de nämnda objektivet ovan.

Tack!
 
Det är egentligen bara försätts/närbildslins som är aktuellt för dig med det objektivet du har nu.
Reverseringstekniken fungerar dâligt med zoomoptik, och mellanringar stjäl mycket ljus, grovt räknat 1 bländarsteg per ring vilket ger dig en sâ mörk sökare att komposition blir svârt och sâ lite ljus sâ exponeringstiderna blir för lânga.

Skaffa istället en reverseringsring med Nikonfattning och t ex 49mm gänga och köp sedan ett billigt 50mm eller 35mm eller 28mm-objektiv pâ Tradera. Vilket som helst duger igentligen. Största bländare 2 eller 2,8 duger. Betala max 100:-
Ju vidvinkligare ju större avbildning fâr du.
 
Det är ju alltid en fördel om reverseringsringen har samma filtergänga som objektivet.
Billiga vältecknande makroobjektiv brukar hittas på ebay mfl ställen.
 
Reverseringstekniken fungerar dâligt med zoomoptik, (...)

Skaffa istället en reverseringsring med Nikonfattning och t ex 49mm gänga och köp sedan ett billigt 50mm eller 35mm eller 28mm-objektiv pâ Tradera. Vilket som helst duger igentligen. Största bländare 2 eller 2,8 duger. Betala max 100:-
Ju vidvinkligare ju större avbildning fâr du.

Kollade runt lite, och hittade http://foto.ifokus.se/Forum/Read.as...roupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
Om det funkar så pass bra med 18-55 borde det väl gå okej med 18-105 också?

Kollade runt lite på tradera, och antingen är jag blind, eller så verkar det inte finnas så mycket ute just nu?
 
ah, sökte på nikon, så inte så konstigt att jag inte fick upp så mycket.
Hur vet jag förresten vilka objektiv som har samma fattning, finns det någon lätt regel?

Dessutom läst att reverseringsring gör att autofokusen försvinner, vilket är rätt självklart, men vad gäller med ljus och liknande?
och om jag köper något av objektiven ovan, vad gäller autofokus och så vidare ifall jag använder objektivet som vanligt utan reverseringsring?

Förlåt för alla frågor, men allt inom ny utrustning är rätt nytt för mig.
 
Inget av de objektiv jag räknade upp passar på din kamera normalt sett.
Det är endast genom en omvändningsring du kan använda dom.
Objektiven monteras alltså med frontlinsen mot kamerahuset.

Fokusering sker genom att du tittar genom sökaren och gungar lite försiktigt fram och tillbaka till getingen är i fokus.
Exponeringen förutsätter att din kamera kan mäta ljus utan att den vet om att det sitter ett objektiv monterat.
Jag kan inget om Nikon, senaste jag hade var en F2AS. Men jag antar att det borde funka, kolla din manual.
Om allt är ok med ljusmätning så väljer du en lagom stor bländare och låter kameran välja slutartid, eller så kör du manuellt.

Jag tror att den förträffliga siten fotosidan.se har en massa information om just detta, där finns oxå experter i överflöd på din kameramodell.
 
Hittade denna konversation när jag letade lite info om fotografering med reversreingsring.
Hur har det gått ?
Köpte du reverseringsring som jag? :)
Det hade varit kul att se lite bilder.
Jag heter Ekfeldt på fotosidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
xtrem Ladda Nikon AW100 i fält. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
MonicaKa Nikon AW100? Fototeknik 9
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Strmbrg Meningsfullt byta Nikon D70s mot D90? Fototeknik 16
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Rohman En fråga om Nikon D300 Fototeknik 8
gundj Varning för stulna Nikon DSLR Fototeknik 6
Morgan Nikon D80 svitt ? Fototeknik 7
helper är NIKON D40x ett bra köp? Fototeknik 16
nermander Nikon DSLR - beg? Fototeknik 7
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
Karolina P Nikon D300? Fototeknik 9
europa12 Nikon D80 Fototeknik 10
Jonas P Fujifilm vs Nikon Fototeknik 7
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
martinj Nikon D1 Fototeknik 4
alien Nikon 80-400mm med vibrationsdämpning? Fototeknik 1
pjurka Vidvinkel för Nikon? Fototeknik 0
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
stubbs Allværs hus til Nikon Coolpix 885 Fototeknik 0
miffaren wo lo lo.. nikon! Fototeknik 7
hsbk Nikon F4, instruktionsbok Fototeknik 4
stce Piratblixt till Nikon F65? Fototeknik 4
Babbsan Nikon Fototeknik 6
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
steffcarro Nikon F90x Fototeknik 3
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
robocop NIKON F80 Fototeknik 12
anilson Blixt till Nikon FM2 Fototeknik 6
leonsson Nikon F100 Fototeknik 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.