DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders-tegnell-i-intern-mejltrad-blodigt-allvar


Visst är han i en position som får oerhört mycket kritik, oavsett vad besluten blir. Men, att oreserverat hylla allt han gör känns väldigt...obra.

Hyllas bör han absolut göras pga att han står pall för det oerhörda tryck på honom personligen. Trots det kan han svara för myndigheten och utför sitt jobb i denna extrema situation.
Sen är han ju inte ensam utan det är en stor myndighet med många experter som samverkar. Tycker han ger tillfredsställande svar på kritiken i klippet du länkar till.

Det jag undrar lite är vad alternativet vore? Vem bör vi lyssna på istället för folkhälsymyndigheten? Kanske folk här på forumet eller andra tyckare? Eller ska vi liksom många andra länder gå över till att fatta politiska beslut som inte är grundade i evidensbaserad forskning?
 
Hyllas bör han absolut göras pga att han står pall för det oerhörda tryck på honom personligen. Trots det kan han svara för myndigheten och utför sitt jobb i denna extrema situation.
Sen är han ju inte ensam utan det är en stor myndighet med många experter som samverkar. Tycker han ger tillfredsställande svar på kritiken i klippet du länkar till.

Det jag undrar lite är vad alternativet vore? Vem bör vi lyssna på istället för folkhälsymyndigheten? Kanske folk här på forumet eller andra tyckare? Eller ska vi liksom många andra länder gå över till att fatta politiska beslut som inte är grundade i evidensbaserad forskning?

Han skulle valt andra ord, inte varit så säker. Dock är han kanske rätt man, men inte särskilt medietränad. Jag hoppas att det bara är så.

Med det sagt - de som kritiserar honom hårt, ÄR experter även de.



Oavsett, detta blir en tragedi av gigantiska mått. Vi får se vad som kommer att döda flest människor - Corona, eller den krossade världsekonomin.
 
vet inte om ni brukar kolla när Trump håller sina presskonferenser dagligen om coronkrisen, men de är rätt intressanta att jämföra med hur de ser ut i Sverige. I Usa verkar det mycket va Trumps egna godtycke och humör som avgör vilka beslut som tas, trots hans inkompetens på området. ingen i hans administration vågar väl gå emot och riskera att få sparken. Några få "experter" låter han dock komma till tals. Nån kvinnlig bl.a. I Sverige är det tvärtom - expertisen/vetenskapsmännen dominerar och politikerna håller sig i bakgrunden
 
Samhället kommer vartefter att kunna dra lärdomar av pandemin och hanteringen av den.

Att forskarvärlden har livlig diskussion och att det förs fram olika uppfattningar är naturligt och ändamålsenligt.

Medieträning är det bra? Tycker att det varit lätt att förstå Anders Tegnell.

Sveriges bristfälliga beredskap för pandemier med små lager av skyddsutrustning inom sjukvården och skrotning av totalförsvarets beredskapslager fältsjukhus mm efter kalla kriget, hoppas jag leder till omläggning av politiken och många investeringar under kommande år.

Thure
 
Så har man återkallat vårens semester när man hade planerat att vara i fjällen. Jobbar inom transportsektorn och vi har haft fler än vanligt körningar som blivit inställda pga personalbrist. Räknar med att det kommer att det eskalera de närmaste veckorna och jag behövs nog mer på jobbet än jag behöver ledighet.

Förhoppningsvis står fjällen kvar tills nästa besök!
 
Många som får yttra sig är experter på sitt område, men inte många på det område som Folkhälsomyndigheten arbetar med.

Problemet är bara att FHM agerar politiskt. Det är inte deras jobb.


Tittar vi på krisen nu så är det såhär:
1. Slå sönder världsekonomin och framtiden för minst en generation. Det kommer även att innebära fler döda än viruset självt.

2. Isolera riskgrupperna, frivilligt eller med tvång, tills det finns vaccin, varmed de andra kan jobba.


Det är vad som kommer att ske, frågan är bara hur mycket skada ekonomin skall ta innan politiken tar över.
 
Apropå fjällvärlden.

499 personer maximalt stuvas nu in på afterski på skidorternas krogar, varje dag.

Om det följer mönstret från andra skidorter från Coronadrabbade länder borde den lilla sjukvårdsapparaten i Dalarna, Härjedalen och Jämtland snart bli drabbade. Många besökare kommer från storstadsregioner som exempelvis Stockholm som borde kunna addera smittan till den redan befintliga vid hemkomst.

”” Vården i närområdena vädjar om att skidanläggningarna ska stänga. Men Skistar håller öppet i både Vemdalen och Åre.
”Folkhälsomyndigheten gör löpande bedömningar av riskerna och har hittills bedömt att vi kan ha öppet då aktiviteten sker utomhus,” skriver Skistar i ett mejl.””

Vad säger ni om det ni som funderar här i tråden?
 
Apropå fjällvärlden.

499 personer maximalt stuvas nu in på afterski på skidorternas krogar, varje dag.

Om det följer mönstret från andra skidorter från Coronadrabbade länder borde den lilla sjukvårdsapparaten i Dalarna, Härjedalen och Jämtland snart bli drabbade. Många besökare kommer från storstadsregioner som exempelvis Stockholm som borde kunna addera smittan till den redan befintliga vid hemkomst.

Vad säger ni om det ni som funderar här i tråden?

Vad jag tycker om dessa stockholmare lämpar sig inte i text...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...