Pårte

Hej!

Jag undrar om det är någon som har gått mellan Boarektjåhkkå och Bårddetjåhkkå. Enligt kartan ser det ut att vara möjligt, men det vore ju inte första gången som det ser enkelt ut på kartan men är omöjligt i verkligheten.

Om du har gått mellan Boarektjåhkkå och Bårddetjåhkkå - hur svårt var det? Behövdes någon klättring eller speciell utrustning?

Med vänlig hälsning, Martin Karlberg
 
Tack Enok!

Tack Enok, för ditt svar!

Jag tänkte ta mig upp på den östra sidan av Boarektjåhkkå och sedan gå västerut, till den gamla forskningsstationen, och sedan vidare till Bårddetjåhkkå. Hur lång tid tror du sträckan mellan topparna tar?

Med vänlig hälsning, Martin Karlberg
 
Vet inte hur lång tid det tar men tänk på att det inte lär finnas något vatten där uppe, det gäller att bära med sig det man behöver längs sträckan...
 
Vatten

Tack Tobbe!

Jag kommer att få bära med mig några liter. Det är sant.

Jag planerar att börja med att gå upp på Boarektjåhkkå från öster. Sedan planerar jag att gå mot observatoriet, men att gå ner från kammen 2,5 km före observatoriet och tillbringa natten vid Tjievrajavratja. Sedan blir det till att gå upp till observatoriet och Bårddetjåhkkå dagen efter. Slutligen är planen att gå ner från Bårddetjåhkkå mot sydväst, mot passet 1425 och vidare ned till Ruopsokjåhkå. Jag vet att Grundsten gick motsatt sträcka upp till toppen, via passet. Då borde jag väl orka med att gå nedför... :)

Vad tror du om det? Vad tror ni andra?

Med vänlig hälsning, Martin Karlberg
 
Grundsten

Hej igen!

I förmiddags läste jag lite i Grundstens vandringsguide om Sarek. Det visade sig att det fanns ett turförslag som handlade om just sträckan som jag frågade om...

Slutsats: Läs alltid Grundstens böcker...

Tack ändå för svar!

/Martin
 
tälta vid observatoriet?

Känns som du kommer bära med dig all packning å då kanske ett läger kan bli längs platån på höjd om du har ett självstagande tält eller nåt annat som fungerar. Drygt att gå ned i blockterräng. Svårare än upp.
 
Känns som du kommer bära med dig all packning å då kanske ett läger kan bli längs platån på höjd om du har ett självstagande tält eller nåt annat som fungerar. Drygt att gå ned i blockterräng. Svårare än upp.
Ja, vid bra väder och fortsatt bra väderprognos så kan det här vara ett alternativ men detta är trots allt en lite mer riskfylld tältplats än nere i dalen... Skulle inte vilja vakna upp där uppe i dimma och stormbyar, inte heller åskoväder skulle vara så kul på en sådan plats. Så en liten brasklapp kan väl vara på sin plats; förutom väder även beroende på trådstartarens vana och utrustning.

Kanske kan tyckas självklart men ha en plan B redo (och kanske en plan C) om alla topparna är uppe i molnen.
 
Jag planerar att börja med att gå upp på Boarektjåhkkå från öster. Sedan planerar jag att gå mot observatoriet, men att gå ner från kammen 2,5 km före observatoriet och tillbringa natten vid Tjievrajavratja. Sedan blir det till att gå upp till observatoriet och Bårddetjåhkkå dagen efter. Slutligen är planen att gå ner från Bårddetjåhkkå mot sydväst, mot passet 1425 och vidare ned till Ruopsokjåhkå. Jag vet att Grundsten gick motsatt sträcka upp till toppen, via passet. Då borde jag väl orka med att gå nedför... :)

Eventuellt finns (relativt) högt belägna snöfält för att smälta vatten, det kommer du att se i så fall. Din plan med Bårddetjåhkkå ner mot sydväst, passet 1425 och vidare till Ruopsokjåhkå är absolut genomförbar vid okej väder. Ruopsokjåhkå har mycket branta ravinkanter långa sträckor men det finns några ställen att komma över om du vill det.

En högre belägen tältplats kan möjligen gå att leta upp utmed vattendraget NV om 1322. Jag passerade där förra sommaren men inspekterade inte noga lägermöjligheterna. Då använde vår grupp en annan plats som låg SO om, vilket du kan läsa här:
https://www.utsidan.se/cldoc/pegelleden-till-partetjakka-observatorium.htm

/Hans
 
En liten detalj i sammanhanget är att mobiltäckningen med Telia är utmärkt på den här sidan av Pårtemassivet. Antar att masten står i Kvikkjokk. Bra att ha för väderprognos t. ex.
 
Kanske ta det säkra före det osäkra

Tack för kloka svar!

Jag har tänkt att gå från Kvikkjokk till Kisuris, där jag ska träffa en kompis för vidare vandringar i Sarek. På vägen till Kisuris vill jag passera Pårte, genomföra kamvandringen från Boarektjåhkkå till Bårddetjåhkkå och se Luohttolahko, som så många talar om. Sedan kommer jag att fortsätta vidare norrut via Sarvesvagge, Niejdariehpvagge, Alggavagge, Guohpervagge etc.

Om jag går ner från Bårddetjåhkkå via passet 1425 så sparar jag sannolikt både tid och höjdmetrar (Plan A). Jag planerar att tälta en natt på hyllan 2,1 km VNV om Loametjåhkkå. Alternativet är att gå från Bårddetjåhkkå via observatoriet och sedan ner till en tältplats i närheten av Tjevrajavratja (NV om 1322, som Fowwe skriver). Då blir det till att gå runt Tjievrra, en ganska lång omväg till Luohttolahko (Plan B).

Jag tänker att det plan A (via pass 1425) innebär att jag sparar tid, men att det kan vara ansträngande att ta sig ner i blockterrängen. Plan B tar längre tid, men är kanske lite säkrare. Är det korrekt uppfattat, tror ni?

Är det någon av er som har någon form av uppfattning om hur lång tid kamvandringen tar. Jag tänkte starta öster om Boarektjåhkkå, från 1000 meters nivån, från en planerad tältplats mellan bron över Gådokjåhkå och Stuor Jiertta. Sedan kommer jag att gå upp på Boarektjåhkkå och gå till Bårddetjåhkkå, via pass 1425 till hyllan 2,1 km VNV om Loametjåhkkå, totalt en sträcka på ungefär 18 km. Sträckan är ju inte skrämmande, men jag är osäker på hur underlaget påverkar tidsåtgången.

Jag kommer att bära med mig all utrustning, ungefär 17 kilo i startvikt. Jag är skapligt van vid att vandra i Sarek, men inte alls på samma nivå som en del av rutinerade fjällrävar som verkar bo i Sarek (mer eller mindre :). Det här blir min femte vandring i Sarek, och sedan har jag gjort några vändor i Abiskotrakten och längs Kungsleden. Jag har ett Hilleberg Soulo, så det klart att jag kan slå upp det praktiskt taget var som helst, däremot är jag tveksam till att övernatta på 1800 meters höjd - vädret kan ju bjuda på överraskningar.

Jag är mycket tacksam för kommentarer och råd! Tack för att ni tar er tid att fundera tillsammans med mig :)

/Martin
 
Tack för kloka svar!
... Är det någon av er som har någon form av uppfattning om hur lång tid kamvandringen tar.
/Martin

Jag har vandrat från hyllan (de små sjöar) nedan Loametjåhkkå via passet 1425, Bårddetjåhkkå, Boarektjåhkkå till Pårek slätten (Vallasjavratja) på 13 timmar, enligt gps var det 24,8 km. Packningen vägde ca 18 kg. Stenigt, fina vyer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.