Vandring och vätska - hur mycket och vad?

Lägger in den här frågan på Trekking-forumet också då det rör sig om utlandsvandring.

En fråga till er vandringsrävar på forumet:

Ni ska gå 50 km i kuperad terräng, total stigning 4 000 m sett över hela sträckan. Det finns ingen möjlighet att fylla på vätska längs vägen, allt måste bäras med. Temperaturen ligger mellan 10 – 20 gr. Oklart om det blir soligt och stilla eller regnigt och blåsigt.

Hur mycket och vilken vätska skulle ni ha tagit med er?

/C.O
 
2 dagsmarscher med 2km höjd per dag, vad väger du och vad bär du samt i vilken kondition är du? Totalt tre frågetecken som behöver svar.

Grunden är 3 liter per dag. Du bör ta en slurk per 1/4 timme. Matrast
efter 3-3,5 h. Du kommer nog att behöva gå ca 8 h per dag. Plus matrasttid.

Fjärde frågetecknet hur mycket vatten behöver din mat?
Antages 7 dl per måltid, 4 dl för tillagning och 2 dl för varm dryck, samt 1 dl för disk.

Totalt 6+5,6 summa 12 liter vid start. Men om du är i dålig kondition
kommer du behöva gå längre tid. Flera timmar.

go tur
 
Tack för svar!

Det görs i ett svep, ingen övernattning. + 80 kg. Jag vill tro att jag är i bra form, men sådant här har ju mindre med syreupptagningsförmåga att göra, mer med pannben och vana att arbeta och hålla igång kroppen länge.
 
Att ta med nån annan vätska än vatten ser jag ingen vits med, men frågan här är ju om det även ska räcka på tillbakavägen?
 
Svårt att veta dina förutsättningar, men 5 mil med 4000m stigning och packning på ryggen kräver enligt min mening mer än en normal kondition för att klara på 1 dag. Det är klart att det går att ta sig igenom med pannben, men hur kul är det? Det ökar även skaderisken markant.

Sträckan du målar upp skulle nog kunna kvala in som ett ultramaraton eller liknande, då är det elitidrottare som plågar sig igenom sträckan utan någon packning och med gott om funktionärer på vägen.

Jag har gått 3mil med 900 meter stigning och fall i oledad fjällterräng på 1 dag för några år sedan (som deletapp på en längre vandring). Då var jag 24 år gammal, jobbade som militärpolisjägare, löptränade 3-4 dagar/vecka och gick med ca 17kg packning.
Det var en väldigt jobbig dag och jag fick problem med knäna efteråt. Kul att veta vart gränsen går, men inget jag drömmer om att göra igen.
 
Tack för svar!

Om vi för sakens skull, för att det är så svårvärderat, bortser från parametrar som skaderisk, rolighetsfaktor och kondition/fysisk form, vad tror ni om mängden vätska? 4-5 liter? Jag tänker vatten + Resorb-tbl och kaffepulver. Det blir ingen retur, det ska räcka från a till b.
 
Kan tillägga att det inte kommer att förekomma ngn trälig undervegetation utan det är banat med hårda fina stigar, övervägande.

Och vad gäller rolighetsfaktorn Ludvig så jag håller med dig, men det är en killgrej som ska försöka göras ;).
 
Att gå nerför är vida jobbigare då du måste bromsa. Jag har svårt att se att din killgrej är genomförbar i ett svep, men du skall uppenbart prestera.
På den tiden när jag sprang milen 2x om dan när vi inte gick långt och bar tungt, skulle jag kunnat göra din utmaning med matuppehåll var 3-5 timme.
Numera med hjärt och kärlproblem är det helt ogörligt för ego.
Hoppas du tror rätt så att din besvikelse inte blir för stor.
I brist på 4 000 m höjder rekommenderar jag 6-7 mils raska marscher med 5 kg mer än du avser bära.

go tur
 
Tack igen för svar.

Jag håller med dig, att gå nedför är definitivt värre för knäna och det finns en hög sannolikhet att det inte lyckas inom 24 h. Samtidigt är vi för gamla för att bli besvikna om något så i ett större sammanhang sett banalt skulle visa sig ogenomförbart för oss.

Så, vad tror ni, 4-6 liter? Vatten, vätske-ersättning och kaffe?
 
Vätskeersättning med högt innehåll är lika jobbigt för kroppen som mat.
Tunn soppa och smörgåsar med fet ost på är kanon.
Vi pratar om 12-18 timmar i ett sträck givetvis behöver du dricka var kvart samt äta var 3-4 timme. Nej din kvantitet vatten kommer att ta slut före målet, sannolikt du med!
Olyckorna brukar komma på nerfärden, liften rekommenderas.


go tur
 
När jag klättrade en tur som tog mig typ 30h hade jag med 2,7l vätska, varavcirka 3dl redbull för koffeinet, 1l Coca Cola och resten vatten. Var nöjd med det.

När jag gjorde Sarektraversen över 6 toppar på 14h hade jag med 2l vatten och va nöjd.

På heldagar klättring brukar jag som standard ha 2l, betydligt mindre på vintern. Och försöka dricka mycket innan jag drar.

Skulle jag löpa 50km och 4000hm i den temperaturen skulle jag nog ta 4-5l. Skulle jag gå, kanske mindre vatten då en svettas mindre då.

Måste väl nästan va öken för att inte kunna få lite vatten vid stort behov? Typ från snö, eller med sugrör från berghäll eller nåt.

Mina 5cent som är högst subjektiva
 
När jag klättrade en tur som tog mig typ 30h hade jag med 2,7l vätska, varavcirka 3dl redbull för koffeinet, 1l Coca Cola och resten vatten. Var nöjd med det.

När jag gjorde Sarektraversen över 6 toppar på 14h hade jag med 2l vatten och va nöjd.

På heldagar klättring brukar jag som standard ha 2l, betydligt mindre på vintern. Och försöka dricka mycket innan jag drar.

Skulle jag löpa 50km och 4000hm i den temperaturen skulle jag nog ta 4-5l. Skulle jag gå, kanske mindre vatten då en svettas mindre då.

Måste väl nästan va öken för att inte kunna få lite vatten vid stort behov? Typ från snö, eller med sugrör från berghäll eller nåt.

Mina 5cent som är högst subjektiva


Stort tack för konstruktivt svar, uppskattas :). Vi är inne på 5-6 liter vätska, i huvudsak vatten. Känns rimligt nu utifrån det du berättar. Blir ingen löpning, ren vandring och i ett moderat tempo. Ingen snö, möjligtvis högt belägna bäckar i värsta fall.

Min erfarenhet är att så länge det inte rör sig om flera dagars ansträngning och där man ackumulerar trötthet, slitage och uttorkning, klarar man mycket på begränsade resurser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 4
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7
idalofgren Vandring i Filippinerna Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.