Eldningsförbud

Vad är egentligen problemet? När det råder stor brandrisk ska man inte hålla på med öppen låga i skogen. Om det ska krävas att vara väldigt tydligt med vad som inte får göras, kommer några direkt att hitta kryphål och lägga över ansvaret på andra, dvs. myndigheter, om något går snett.
 
Vad är egentligen problemet? När det råder stor brandrisk ska man inte hålla på med öppen låga i skogen. Om det ska krävas att vara väldigt tydligt med vad som inte får göras, kommer några direkt att hitta kryphål och lägga över ansvaret på andra, dvs. myndigheter, om något går snett.

För mig är problemet att jag i somras satt på en sten ute i vattnet, vid en stenstrand, vid en blötmyrkantad sjö, i småkylig blandfjällväder, och fick inte använda friluftsköket på denna blöta plats. Därmed blev det ingen flerdagarstälttur. Och det kändes jäkligt onödigt.

Jag såg för övrigt inga anslag vid Kläppens parkering vid Ljungdalen, så förmodligen var det bara vi pålästa nördar som visste om det här friluftsköksförbudet i alla fall...
 
Nämen de definierar ju utomhus så här.
"Med utomhus avses i denna föreskrift skog eller mark så nära skog att eld lätt kan spridas till skog eller vidare i terrängen."

Enligt den definitionen räknas väl knappast kalfjället eller en strand utan skog tätt på som "utomhus". Såvida det inte finns annat lätt antändbart i den omgivande terrängen då.

Jösses sånt krångel. Och jag såg ingenting om rökning där heller. Tror också det är en mycket större risk än ett Trangia.


Med den definitionen av utomhus är väll allt icke högalpint kalfjäll d.v.s. allt kalfjäll som är "grönt" inräknat eftersom det står:

"skog eller mark så nära skog att eld lätt kan spridas till skog eller vidare i terrängen."

Samma sak med stranden om det finns undervegitation i anslutningen till stranden där elden kan spridas.
 
Om jag har förstått saken rätt så har inte länsstyrelsen befogenhet att förbjuda varken rökning eller skogsmaskiner som riskerar att sprida eld. Hade de kunnat förbjuda detta hade de säkert gjort det i sommras.

I övrigt håller jag med om att det är tråkigt om eldförbudet ska överanvändas. Jag trodde jag är superförsiktig som alltid väljer friluftsköket framför elden om det verkar det minsta osäkert. Det borde rimligtvis räcka om det inte är helt extrema förhållanden.
 
Problemet med eldningsförbudet är att det är ett tjänstemannabeslut som aldrig prövas i högre instans. Ingen överklagar så vitt jag vet besluten och får dem prövade och på så sätt "kvalitetssäkrade". Det är lätt att det blir slentrian och lite extra, för säkerhetsskull. Beslutens relevans skulle nog skärpas om de togs in för prövning. Ett myndighetsbeslut får inte vara långtgående än vad som behövs och får vidtas endast om det avsedda resultatet står i rimligt förhållande till de olägenheter som kan antas uppstå.
Hade varit spännande om någon som är rättshaveristiskt lagd hade orkat överklaga sommarens eldningsförbud, för att få dem preciserade och motiverade.
Med det sagt, så tycker jag man ska respektera eldningsförbuden och inte försätta sig i risken att starta brand. De finns av en anledning så klart, det är kruttorrt ute. Men de kan behöva prövas och ses över.
 
Med den definitionen av utomhus är väll allt icke högalpint kalfjäll d.v.s. allt kalfjäll som är "grönt" inräknat eftersom det står:

"skog eller mark så nära skog att eld lätt kan spridas till skog eller vidare i terrängen."

Samma sak med stranden om det finns undervegitation i anslutningen till stranden där elden kan spridas.


Tycker det är en riktigt bra formulering från MSB.

"Med utomhus avses i denna föreskrift skog eller mark så nära skog att eld lätt kan spridas till skog eller vidare i terrängen".

Formuleringen kan t.ex. innebära att en öppen eld på strandkanten 10 meter från skogen inte är tillåten, då elden släpper iväg gnistor. Det finns en överhängande risk för spridning till skogen.

Samtidigt gör den användning av gaskök tillåten på samma plats. Ett gasolkök som har ett par meter sand eller sten runtomkring sig omöjligen kan starta en brand i skogen 10 meter bort. Risken att det skulle hända är i praktiken obefintlig.

Omvandlat till fjällterräng så har man möjlighet att använda sitt kök på väl valda platser, även om det råder ett generellt förbud i området.

Sen behövs såklart detta förklaras i exempel.
För många är det nog inte självklart hur lätt och snabbt saker kan hända.

Länsstyrelsen Norrbotten hade väldigt bra och utförlig information under 2018.
De förklarade på ett enkelt och tydligt sätt var och hur det var tillåtet att nyttja ett stormkök, o.s.v.
 
På tidningen DNs hemsida finns ikväll följande faktaruta:

"Fakta. Eldningsförbud
Vid så kallat normalt eldningsförbud gäller följande:

• Det är förbjudet att göra upp eld i skog och mark.

• Grillning får endast ske i permanent iordningsställda grillplatser. Engångsgrillar får inte användas.

• Det är förbjudet att använda pyroteknik.

Vid totalt eldningsförbud gäller även:

• Totalt grillningsförbud, även på permanenta grillplatser. Det är även förbjudet att använda gasolkök, triangiakök och stomkök med öppen låga.

Tänk på att:

• Inte slänga fimpar i naturen. Att det kan slå gnistor från verktyg och maskiner."


Thure

Men det där är (i alla fall ännu) inte något allmänt vedertaget som gäller för hela landet.
Just nu formulerar varje län eller kommun/räddningstjänst sina eldningsförbud efter bästa förmåga. Följden blir att det kan bli spretigt och olika då man råkar passera en gräns på kartan.

Som tidigare sagt i denna tråd har MSB uppdraget sedna förra hösten att ta fram riktlinjer och ensad terminologi avseende eldningsförbud och detta är nu ute på remiss hos bla länsstyrelser.

Men det är alltså inte fastställt, i alal fall inte för landet som helhet. Möjligen kan något län, eller kommun bestämt sig för denna terminologi men ännu är inget spikat.

Olyckligtvis är inte MSBs uppdrag klart inför årets säsong av eldningsförbud, som ju startade tidigare än vanligt.

Det finns en app som heter brandrisk ute som talar om RISKEN för brand, dock inte om ev införda förbud.

/Patrik, i Blekinge med eldningsförbud i hela länet sedan Annandag påsk kl1000, fastställt av länsstyrelsen enligt följande:
https://www.lansstyrelsen.se/blekin...2019-04-22-eldningsforbud-i-blekinge-lan.html

Således passar inte Blekinges text med DNs faktaruta då eldninsförbudet här även gäller iordning-gjorda grillpaltser i skogen som inte är tomt
 
Fel del som var fetmarkerad tycker jag, korrigerat:

"skog eller mark så nära skog att eld lätt kan spridas till skog eller vidare i terrängen."

D.v.s. om marken inte är nära skog faller det inte under denna definition.

När man läser "juridiktexter" är det bra att dela upp dem:

Med utomhus avses (i denna föreskrift):
1. skog eller
2. mark så nära skog att eld lätt kan spridas
.......a) till skog eller
.......b) vidare i terrängen
 
Fel del som var fetmarkerad tycker jag, korrigerat:



D.v.s. om marken inte är nära skog faller det inte under denna definition.

När man läser "juridiktexter" är det bra att dela upp dem:

Med utomhus avses (i denna föreskrift):
1. skog eller
2. mark så nära skog att eld lätt kan spridas
.......a) till skog eller
.......b) vidare i terrängen

Kan inte juridik men även med dina markeringar så tycker jag det kan tolkas som att det gäller även om skog inte finns i direkt anslutning.
Punkt 2: mark (så nära skog) att eld lätt kan spridas vidare i terrängen
Det måste ju inte finnas skog för att elden skall sprida sig, ängar och kalfjäll kan också brinna ordentligt men det kanske MSB har missat.
Men jag är som sagt inte bevandrad i juridik.
 
Då hade de ju inte behövt ha med biten om att det ska vara nära skog?

Det måste ju vara en skillnad mellan:

mark så nära skog att eld lätt kan spridas vidare i terrängen

och

mark så att eld lätt kan spridas vidare i terrängen
 
Då hade de ju inte behövt ha med biten om att det ska vara nära skog?

Det måste ju vara en skillnad mellan:

mark så nära skog att eld lätt kan spridas vidare i terrängen

och

mark så att eld lätt kan spridas vidare i terrängen


Det är inte omöjligt att det blir en omformulering i remissrundan, hoppas bara att en omformulering inte tar bort flexibiliteten i formuleringen
 
Det viktiga är att ta det väldigt försiktigt om det är väldigt torrt. Man ska tänka själv, helt enkelt!
I somras när jag var i Hälsingland en vecka ställde jag in ett par bilturer upp till några fiskesjöar i skogen. Jag ville inte riskera att en glödhet katalysator eller ett lika hett partikelfilter skulle antända gräset när jag parkerade bredvid sjön. Det är något de nog aldrig kommer att förbjuda, men likväl är det en stor risk när det är torrt. Hade det startat en brand hade jag inte blivit fälld juridiskt, men hade behövt leva med att jag hade orsakat en skogsbrand, med allt vad det kan få för konskekvenser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 91
Straga Stormkök/eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...