Rida norrut.

Finns någon, några som är intresserad av att rida norrut.
Var hur när vet jag inte.
Häst, tält, osv.
Någon som testat hight line fast låter linan ligga efter backen?
Fungerar hur bra som helst.
Lite läskigt att rida själv, björnar och sådant.
Så en liten grupp vore inte fel.
 
Är du seriös? För det här låter spännande! Men du ställer frågor på annat håll som inte verkar särskilt seriösa. Det har varit "dött" länge i den här hästgruppen så jag är osäker på om du menar allvar. Hur tänker du? När, var? Har du egen häst? Låter lite läskigt med hästar och björnar, vet du något om det?
 
Senast ändrad:
Jo det är seriöst.
På vintern måste man hålla en sån kurs, att man passerar bondgårdar dagligen, eller åtminstone varannan dag, för att kunna köpa hö till hästen.
På sommaren behöver man inte färdas i närhet av bebyggelse, bara det finns någorlunda öppna partier där gräs växer här och var.
Han som red från Luleå till Västerås nämnde att hästarna magrat, o det är helt normalt, hästar gör det.
Och ja, dom klarar sig på gräsbete, beroende på hur hårt dom rids.
Om man ska ha egen häst eller inte väljer man själv, men en lättgödd islänning kanske inte är helt fel, och helst 2 st, så en kan bära packning, annars får nog ryttaren gå bredvid långa stunder.
Eller varför inte en nordsvensk travare.
Packning, en varm sovsäck, ett enkelt lätt tält, något att koka mat i, en massa massa tändstickor, lite havre till hästen som belöning, (ris?) Läst att det finns packsadlar som fylls med ris.
Vattenflaska, kniv.
Man rider på mjukt underlag för att spara på hovarna.
Resten får man lära sig på vägen.
Björnar och hästar låter inte som en bra kombination.
Åt minstånde två bör man vara, för att hålla en lägereld igång mot björnar.
Plus en vaktar eld och hästar, den andra sover, så turas man om.
 
JVattenflaska, kniv.
Åt minstånde två bör man vara, för att hålla en lägereld igång mot björnar.
Plus en vaktar eld och hästar, den andra sover, så turas man om.

Inte bara slagbjörnar kommer utgöra ett hot så tänk även på att i lägret förbereda er med lättantändliga facklor för att snabbt kunna freda er mot blodtörstiga vargflockar i Värmland och Dalarna.

Kan även vara förståndigt att ha med sig en griskulting eller två att kasta till de hungriga bestarna så ni hinner sätta er själva i säkerhet i händelse av attack under ritt.
 
Griskultingar var ett bra förslag. De kan ju dubblera som gåva till infödingarna för att visa att ni är fredligt sinnade. Glaspärlor kan funka också.
 
Tänk efter före!

Visst är det bra att ha visioner men jag tror det finns litet mer att fundera över. Om ni skall gå där det är mjukt så blir vanliga vägar uteslutna - alltså återstår skog. Vad gör ni när ni kommer till en myr som ser frusen ut men visar sig varit isolerad pga tidig snö och därför inte frusit till? Att gå runt en myr kan kräva många mil extra och kanske dessutom vara i besvärlig terräng.

När man gjorde långa transporter med häst förr så stannade man alltid på s.k. "skjutshåll" för att hästen och människorna skulle få vara inomhus på natten. Om du kommer till ditt kvällsläger när det är -40 grader och hästen är svettig lär du behöva många lager filtar om hästen skall må bra när du inte kan "stalla upp" den. Två hästar per deltagare är nog minimum om du skall få med dig grejorna.

Prova med en 10-milatur i skog och myr under bistra förhållanden, jag har sett mer än en ryttare som gett upp efter 3-4 mil när dom ridit "off pist" så det är nog bra att skaffa erfarenhet.

Glöm björnarna, dom är oerhört skygga!
 
Tack Kjell för seriösa kommentarer! Bara för att någon har en "udda" idé som kanske inte är helt färdigtänkt eller tilltalar alla behöver man väl inte vara taskig? Andrej vill spåna om sin idé och säger att han menar allvar, då kan han väl få seriösa kommentarer?

Långturer till häst är varken omöjligt eller ovanligt men för någon som inte rider kanske det låter svårt. Jag har ingen erfarenhet av björnar men har stor häst- och ridvana och tycker idén är intressant nog att diskutera, det är väl det man har forum till? Ingen har skrivit i den här gruppen på två år, konstigt att den plötsligt blev så populär nu.

Håller ändå med ovanstående kommentar om att det nog skulle vara bättre om det fanns ett system av "rastställen" där man kunde stalla upp och utfodra hästen över natten. Tänker på Irland där man kan resa runt med hyrd häst och vagn och bo på värdshus. Är inte helt säker på att det går att köpa foder hos bönder, som jag förstod det var det dålig skörd förra sommaren och folk hamnade att nödslakta sina djur. Men vi vet ju inte varifrån och vart Andrej tänker sig sin tur och inte heller under vilken tid på året. Hoppas ni inte har skrämt bort honom härifrån, jag vill gärna höra mera om hans planer.
 
Om man jämför med att vandra eller cykla så är det ju hästen som blir det stora skillnaden. Människor kan sova i tält och sovsäck och äta frystorkat, men att hålla hästen varm och mätt lär bli värre. Och hästen behöver väl rätt stora mängder vatten också?

Att rida på annans mark är ok så länge man är försiktig, men att låta hästen beta på annans mark lär vara betydligt svårare att hävda. Förr fick man visserligen t.o.m. ta hö från lador man passerade, men det lär räknas som stöld idag (särskilt med tanke på att foderbristen i somras tvingade bönder att nödslakta, de lär inte vara så generösa med gratis foder alltså). Så jag tror att man för att undvika problem med markägare behöver bära med sig foder till hästen (eller möjligen köpa det på plats).

I de flesta fall så räknar man inte direkt med att man rör sig snabbare till häst än till fots, skillnaden är att man kan få med sig mer last. Men ska hästen orka längre sträckor så måste tempot vara lågt. Annars behöver man byta häst med jämna mellanrum. Jag tror att förr i tiden var det lagstiftat om max 2-3 mil mellan skjutsställen där man kunde byta häst.

Så frågan blir varför man ska krångla med att ha med sig en häst om det inte går fortare än att vandra?
 
Viktiga iakttagelser av Nermander. I synnerhet frågan om foder och vatten. Allemansrätten tillåter väl ridning, som du sa, om man är försiktig men jag tror inte heller att man kan låta hästen beta var som helst. På frågan om varför man skulle rida i stället för att gå finns ett logiskt svar, för att det är kul och trevligt att ta sig fram till häst! Dessutom ser man mycket mera från hästryggen.
 
Ja man behöver ju inte kolla var man sätter fötterna, det sköter hästen på ett föredömligt sätt. Då blir det fritt fram att titta på omgivningarna i stället.

Beträffande vatten så bör man normalt räkna med 30 liter per dag men här får man nog räkna med mer eftersom hästen lär svettas en del. Med en isborr borde det vara möjligt att få fram vatten även mitt i vintern. Det blir dagens häftigaste motion!

Kraftfoder och havre kommer att behövas men framför allt en häst som är tränad för långdistansridning (eller så blir det "on the job training" för hästen.) I så fall bör man räkna med någon/några kojdagar i början när hästen är otränad och behöver ta igen sig. Precis som oss människor så får en otränad häst ont i musklerna vid överansträngning och kan helt plötsligt vägra gå framåt om det gör för ont. Dom flesta hästar rids kanske 1 timme 5 dar i veckan så det blir en dramatisk skillnad för hästen att börja gå upp mot 8 timmar per dag om den är en "vanlig" hobbyhäst.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...