everestbasecamp.nu

Hej, Robert Peterson här!
Intresset är ju enormt att vandra i Nepal samt besöka Everest Basecamp!

Därför kommer jag inom 2-3v att öppna sidan:
www.everestbasecamp.nu där jag ska lägga upp bilder, allt nödvändig information för att resa på egen hand eller i grupp, tipsa om nödvändig utrustning, lokala företag som kan hjälpa er på plats, m.m.

Har ni tips och idéer på vad mer sidan ska innehålla så hör av er här eller till mig på info@everestbasecamp.nu

M.v.h

/Robert Petersson
 
Underbart initiativ !

Hej, Robert Peterson här!
Intresset är ju enormt att vandra i Nepal samt besöka Everest Basecamp!

Därför kommer jag inom 2-3v att öppna sidan:
www.everestbasecamp.nu där jag ska lägga upp bilder, allt nödvändig information för att resa på egen hand eller i grupp, tipsa om nödvändig utrustning, lokala företag som kan hjälpa er på plats, m.m.

Har ni tips och idéer på vad mer sidan ska innehålla så hör av er här eller till mig på info@everestbasecamp.nu

M.v.h

/Robert Petersson
Hej Robert !

Underbart initiativ !

Jag har för avsikt att flyga (bl.a) till Nepal i slutet av september och jag kan inte få för mycket av information inför denna resa. Var inne och tittade på everestbasecamp.nu, men det var inte så jättemycket info där (ännu), men jag hoppas att du kan lägga upp mer så jag hinner ta del av det, innan jag åker, och då tänker jag framförallt på (personlig) utrustning.

Till skillnad från den ruttbeskrivning som redogörs för på din sida, hade jag tänkt att vandra till Lukla då jag förstått att det finns mycket vackra vyer på vägen dit, och flyga från Lukla till Katmandu, på vägen tillbaka. Sedan noterade jag att det var väldigt långa dagsetapper (periodvis) 7-8 timmar och jag tror inte att jag skulle orka att hålla det trempot, då jag är för gammal (54 år) och har ett stillasittande arbete, utan jag tänkte ta lite mer tid på mig, men det borde väl inte vara något problem, bara det finns pengar för det (och det finns det).

Själv hade jag tänkt att ha både bärare och guide med mig, då jag finner det allt för riskabelt att ge sig på ett sådant äventyr utan sällskap med någon som har erfarenhet av ett sådant projekt sedan tidigare (vilket jag inte har).

Ser fram emot uppdateringar av everestbasecamp.nu, då jag bokmärkt den sidan ;).

Mvh;

/T.
 
Kan verkligen rekomendera det du planerar, att vandra till Lukla. Vi gjorde resan 2011 och denna första etapp med start i Jiri var den bästa! Färre turister - mera Nepal! Mycket lugnare än den lite övehettade delen ovan Lukla. Det kan ha ändrats en hel del sedan 2011, lite uppdatering är nog på sin plats...

Tycker inte du ska vara orolig för dagsetapperna. Oftast kan du korta ner till valfri längd. Det enda vi kan ångra från vår resa är att vi inte la ytterligare ett par dagar just på denna etapp för ta del av de fina byarna och människorna. Jag skickar dig vår plan via email, kanske kan det hjälpa dig.

Jag vill påstå att Robert är lite av ett troll då ovan hemsidan snarast är reklam för en arrangerad resa. Det finns mer och bättre information att finna i andra trådar och på övriga nätet.

Lycka till!
 
Kan verkligen rekomendera det du planerar, att vandra till Lukla. Vi gjorde resan 2011 och denna första etapp med start i Jiri var den bästa! Färre turister - mera Nepal!
Tackar för detta ! Jo, att jag landat i beslutet att ta promenadvägen till Lukla, är just av den anledningen du nämner, och att det skall vara väldigt vackert !
Det kan ha ändrats en hel del sedan 2011, lite uppdatering är nog på sin plats...
Kan tro det
Tycker inte du ska vara orolig för dagsetapperna. Oftast kan du korta ner till valfri längd. Det enda vi kan ångra från vår resa är att vi inte la ytterligare ett par dagar just på denna etapp för ta del av de fina byarna och människorna. Jag skickar dig vår plan via email, kanske kan det hjälpa dig.
Låter bra. Jag har planerat att stanna i Nepal under ~45 dagar, så jag vill inte stressa, Jag har för avsikt att hinna med Katmandu och Bakthapur också, och ev någon nationalpark i söder, men om den saken får jag väl se om jag hinner med. Tackar för PM !!
vill påstå att Robert är lite av ett troll då ovan hemsidan snarast är reklam för en arrangerad resa. Det finns mer och bättre information att finna i andra trådar och på övriga nätet.
Jaha, då vet du något jag inte vet, men jag är medveten om att det finns info att finna på nätet, såväl som på utsidan ;).
Tusen tack !!
 
Jag vill påstå att Robert är lite av ett troll då ovan hemsidan snarast är reklam för en arrangerad resa.

Ja, jäklar. Kolla raden längst ner på sidan - "Texten kommer ifrån XXX AB som Arrangerar resan :)". Tyckte väl texten kändes lite konstig och ensideslayouten också, men läste inte det finstilta. Fy så fult gjort!
 
Seriöst??

Robert,

Vad har du för erfarenheter från vandring i Nepal för att kunna bygga en hemsida om Everest Base Camp? Bilden på din "hemsida" är dessutom på Machapuchare, ett berg som ligger i Annapurnaregionen och som man alltså inte ser i huvud taget under sin vandring till Everest Base Camp.

Och höjden på Kala Pathar har dessutom ökat med över 300 höjdmeter, vilket är ganska mycket på de där höjderna...

Det skulle vara intressant att höra om dina erfarenheter innan jag tipsar dig om material till hemsidan!

/Christina Sandström
Boende i Kathmandu &
Guide i Nepal sedan 2007
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...