Varför dessa veckonummer?

Kanske inte ett ämne för detta möte just, men jag hittar inget annat. Jag undrar varför folk envisas med att ange tidsperioder med veckonummer - jag hör då inte till dem som kan utantill när olika veckor infaller, datorns kalender har dem inte, och jag måste alltså ut och googla.

Nyss var det "vecka 31". Iår infaller denna vecka den 1-7/8. Fem tecken istf. åtta, och säger åtminstone mig mer.
 
Veckonumren går att få på kalendern i min androidtelefon via inställningarna men brukar försvinna mystiskt.

Många bemanningsscheman tycker på veckor så att numrera veckor är funktionełlt. Bara konstigt att de inte finns i alla kalendrar.

Thurre
 
Det är del av en ISO.standard som anger vilken dag veckan börjar på och hur de numreras, den kom 1972. Läs gärna mer här.

De flesta datorprogram och telefoner har den här funktionen som man kan plocka fram, man får söka lite i inställningarna bara. En tumregel är att räkna med 4 veckor/månad, så får du en hint om när det skulle kunna vara. Tycker det är ganska smidigt att kunna ange v 31 istället för 2016-07-01 - 07-08 eller i annan ordning om man har att göra med tex USA att göra. På vissa ställen anger man tex 631, där 6 anger sista siffran i årtalet.

//Erik
 
Min teori är att man anpassar sig efter sammanhanget.

När man talar semester så är det nog vanligt att folk tar ledigt hela veckor och då passar det rätt bra att bara säga att man är ledig vecka 29-32. Och vad jag minns från skolan så var det alltid veckonummer som angavs där. Sportlov vecka 10 och påsklov vecka 15.

Man delar upp dagarna i enheter av passande storlek för sammanhanget.
Typ att säga februari istället för dag 32-60, eller helgen istället för lördag och söndag osv.

Men visst, jag håller med dig lite grann. Jag har inte heller någon koll på när vilken vecka infaller och skulle hellre veta datumen. Men jag kan ändå första varför vissa använder det.
 
Ja, i all verksamhet där man arbetar eller planerar efter hela veckor så är det oftast smidigare att prata om veckonummer.

Och att få in dem i kalendern brukar inte vara nåt problem, om kalendern inte stödjer det själv så brukar det finnas "veckonummerkalender" att importera.
 
Jag upptäckte nyligen att de veckonummer som listades i min mobil (Nokia 130) låg en vecka före. Det var rätt surt att se, då jag använt den till att planera många saker framöver.
 
Vad är det för fel på datum?

Jag tycker veckonummer är ett oskick.

Jag klarar mig nog utan veckonummer men jag klaarr mig inte utan datum.

Min vid det här laget gamla armbandsur med visare visar datum även om jag får ställa om klockan de månader som inte har 31 dagar.

Min rätt så nya pulsklocka visar dagens datum

I den dagstidning jag prenumererar på står det dagens datum och veckodag.

När jag tittat på text-TV står det dagens datum

Även om jag slutat fira mina födelsedagar så har jag ett födelsedatum.

När jag bokar tvättid är det ett visst datum och klockslag

Dom få gånger jag flyger så står det datum + tid på flygbiljetten

På alla räkningar jag får står det vilket som är sista datum att betala.

Skulle kunna rabbla upp fler tillfällen då jag använder datum men nu är det hög tid att sova.




/Per
 
Den stora fördelen med att prata veckor är att det implicerar veckodag.

Vecka 27 är också klart enklare att säga än 4 till 10 juli.
 
När man syftar på en specifik dag är det självklart mer passande att använda datum.

Men när man syftar på en hel vecka kan det vara enklare att säga vecka 35 istället för "29:e augusti till och med 4:e september"
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.