• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Halalslakt?

Kanske inte riktigt rätt forum men Utsidan känns som ett ställe där det finns mer kunskap än åsikter.
Är halalslaktat kött OK eller är det djurplågeri rättfärdigat av religion?
 
Enligt en bok om nuvarande djurskyddslagstiftning i Sverige ("Hur mår maten") är svenskt halal-slaktat kött i regel identiskt med vanligt svenskt kött, enda skillnaden är att en muslim hållit i kniven och mumlat nåt i stil med "bismillah" när snittet gjorts. I de flesta fall inte mer djurplågeri än vanligt butikskött kort sagt.

Kosher däremot har jag för mig att förbjuder bedövning av djuret innan, så det är mer tveksamt.
 
Värt att notera är också att i Europa så slaktar man ofta utan bedövning, helt enkelt för att spara pengar (och deras lagar inte kräver det). Det finns en intressant rapport om detta (orkar inte googla fram den, men jag har läst den för nåt år sen).

Så frågan är, vad är värst?

Djurplågeri rättfärdigat av religion eller djurplågeri rättfärdigat av ekonomi?


Det är inte slaktmetoden som är största problemet med djuren vi äter, det är djurhållningen och transporterna. Inte ens djurskyddsföreningen anser att halalslakt är ett problem.

De enda som anser att halalslakt är ett problem är de som vill använda det som slagträ i invandringsdebatten.
 
Så frågan är, vad är värst?

Djurplågeri rättfärdigat av religion eller djurplågeri rättfärdigat av ekonomi?
Jag tror det kvittar lika för djuret om det är religion eller ekonomi som föranleder plågan...

Det är dock förvånansvärt många som verkar tycka att ekonomi är ett rimligt argument, iaf när man diskuterar försämringar i svenska djurhållning för att förbättra "vår konkurrenskraft".
 
Värt att notera är också att i Europa så slaktar man ofta utan bedövning, helt enkelt för att spara pengar (och deras lagar inte kräver det). Det finns en intressant rapport om detta (orkar inte googla fram den, men jag har läst den för nåt år sen).

Så frågan är, vad är värst?

Djurplågeri rättfärdigat av religion eller djurplågeri rättfärdigat av ekonomi?

Det är inte slaktmetoden som är största problemet med djuren vi äter, det är djurhållningen och transporterna. Inte ens djurskyddsföreningen anser att halalslakt är ett problem.

De enda som anser att halalslakt är ett problem är de som vill använda det som slagträ i invandringsdebatten.

Precis så.
Lagstiftingen kring djurskydd skiljer sig mellan olika länder, och efterlevnaden skiljer sig mellan olika slakterier och uppfödare. Halalstämpeln i sig betyder vare sig att djuret behandlats bättre eller sämre än icke-halal.
 
Halalslakten kan ske med bedövning. Skillnaden är ju bönen och riktningen för djuret.

De slakterier som gör fel och slaktar utan bedövningen gör det oavsett åt vilket håll djuret står och oavsett ev. bön.

Sen kan de ju göra de detaljerna som behövs för att kunna skriva halalslaktat... fast vem vet om de ens bryr sig om det när dessa slakterier inte bryr sig om bedövningen.

Historiskt så var det för att säkerställa att folket inte åt kadaver. Men även i religionen, innan bedövningen som t.ex. slaktmask eller elstöt, så värnade även instruktionen i religionen om att det skulle vara så skonsamt som möjligt med de förutsättningar sim fanns, t.ex. kunnig person som gjorde det, slipade knivar o.s.v.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
I de flesta fall debateras ofta hur viktigt det är med en snabb och smärtfri död. Men ett lyckligt/bra liv innan döden verkar mindre viktigt.

Mvh Johannes
 
Ja, det många missar i debatten är ju faktiskt att halalslakten innehåller ett ganska stort mått av respekt för djuret. Man ska ge djuret vatten att dricka före slakten och såna grejer. I mångt och mycket liknar det väl indianernas "förlåt för att jag dödar dig men jag måste äta"-filosofi faktiskt.

Det cirkulerar ju en del filmer på "hemsk halalslakt", men de filmerna innehåller lustigt nog aldrig en jämförelse med en slakt som inte är hemsk... Faktum är ju att den mesta slakten ser rätt hemsk ut, kroppen krampar även om djuret har fått en kula i skallen.


(Jag måste säga att det här nog är den mest sansade diskussion om halalslakt som jag sett på senare år! :) )
 
En utlämnad aspekt som dock inte alltid praktiseras pga praktiska skäl när tex kyckling slaktas maskinellt på löpande band är att halalslakt även innebär att ett djur inte får se ett annat djur dö, detta för att undvika att djuren har panik och ångest under sina sista levande timmar så som dom har i konventionell slakt där tex kossor ser sina artsfränder dö en efter en framför sig och de försöker slita sig så man ofta får slå av knän på dom för att dom ska bli mer lätthanterliga. Som djurrättare tycker jag såklart inte någon slakt är OK men de många rykten om att halalslakt skulle vara djurplågeri i större grad än konventionell slakt är definitivt felaktiga, halalslakt innebär tvärtom lite mindre panik ångest och lidande för djuren. Samt är det så att för att köttet ska få halalklassas måste dödssnittet varit perfekt, har kniven blivit slö och snittet blir dåligt så blir köttet inte halal, så halalmärkning är även en garanti för helt korrekt genomförd slakt, med konventionellt kött kan djuren ha slaktats felaktigt tex med slöa knivar vilket orsakat extra lidande och lång tid innan död...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...