Surved - ditt bästa stalltips

Att vatten inte brinner är inte intressant - det intressanta är att man kan koka bort vattnet i en klabbe genom att elda på den,

Ja men det blir ju lite moment 22 här, vad ska du elda för att elda på klabben? Det som du eldar för att torka klabben kan du ju lika gärna elda istället för den där klabben?

Jag eldar i princip alltid färsk ved i kåtan
De flesta utemänniskor kan inte göra det, eftersom det krävs markägarens tillstånd att ta färsk ved.

Färsk ved är alltså inte samma sak som surved.
 
Ja men det blir ju lite moment 22 här, vad ska du elda för att elda på klabben? Det som du eldar för att torka klabben kan du ju lika gärna elda istället för den där klabben?


Du har ju en torr tändsticka och en bit torr näver eller annat tände.
Detta räcker för att torka och få fart på ris/kvistar, vilket i sin tur räcker för att torka upp grövre ved.

Eller så kan man strunta i elden. Det är valfritt.


Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Helt mättad ved är naturligtvis en annan historia, men poängen är ju att det alltid finns annan ved. Gran, asp, och kärnved från tall blir aldrig blöt av bara regn (om den inte är jättegammal och murken), utan måste ligga i vatten. Även liggandes i vatten tar det lång tid innan sådan ved är genomblöt.

Sen kan det ju vara svårt att hitta bra ved på välbesökta platser, men några tiotal meter in i skogen är det sällan några problem.

Försök inte elda stora blöta klabbar - gå runt problemet starta med det som går att torka upp. Ska man elda i flera timmar kan man klyva upp och börja torka grövre ved.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Helt mättad ved är naturligtvis en annan historia, men poängen är ju att det alltid finns annan ved. Gran, asp, och kärnved från tall blir aldrig blöt av bara regn (om den inte är jättegammal och murken), utan måste ligga i vatten. Även liggandes i vatten tar det lång tid innan sådan ved är genomblöt.

Ja jag har redan tidigare i tråden sagt att den mesta ved man hittar i skogen i alla fall är torr inuti så det räcker med att klyva den, men det svaret blev ju diskvalificerat eftersom sån ved tydligen inte klassades som surved.

Så jag diskuterar nu utifrån förutsättningen att veden faktiskt ÄR helt mättad. Inte för att jag håller med om att man bara hittar sån ved, utan eftersom jag fick veta att tråden är ett tankeexperiment om hur man skulle göra om så var fallet.

Så glöm verkligheten nu, utgå från den hypotetiska situationen att all ved du hittar är mättad med vatten:)
 
På så vis.

Om det enbart finns riktigt blöt surved att tillgå finns det inga praktiskt försvarbara sätt att torka denna.

Case closed. =)

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Även drivved som flyter omkring är rimligt torr inuti. Däremot helt rutten ved eller stockar som sjunkit där är det genomdränkt med fukt.

Thure
 
Napalm, vit fosfor och Termit får fart på vilken surved som!

Haha jag skall prova på nån övernattningstur , jag tar med metallbrandpulver som fräser fint på sådär 2500 grader.
200-300 gram , motsvarar gnaget från en hel påse eldstål - hehe.
Ett magnesium eldstålsgnag normalt på en bit näver handlar om tiondelar av gram

Jag vet att starta en eld med total surved i 1-2 cm tjock klass går med ett nödtändkitt på 30g magnesiumpulver , och det går sedan att mata på mer surved och bygga upp en storeld.

Nu skall vi testa att gå på tjock surved och prova om det går att starta upp med ungefär ett mjölpaket grovt magnesiumpulver - utan den smala surveden.

Det är grejer det , jag går från lite magnesiumspån på 0,5 gram till 300g - kommer lysa fint iaf
 
Jag tycker det blandas lite motiv och förutsättningar här, i diskussionen är det väl inte relevant vad som är den ultimata veden att värma hus med, där är naturligtvis helt torr ved att föredra, då man vill kunna tända i spisen på få minuter. I det ultimata scenariot är det också den veden man har med sig.

I ett utomhusscenarie med i bästa fall endast middagen spel, i värsta fall hypotermi och död så är det kanske inte intressant med 100% effektivitet och minimal upptändningstid. Jag har hittills alltid lyckats tända eld när jag prövat, men det har hänt vid flera tillfällen att jag låtit den slockna igen pga att det krävts allt för mycket arbete för att få elden till den punkten där veden torkar snabbare än den förbränns, dvs där man kan sluta bränna ris och späntved, blåsa och vifta med sittunderlag.
Om veden varit 100% mättad någon gång är jag skeptisk till, men definitivt väldigt våt av och till, jag försöker alltid hitta bästa möjliga alternativ, inte svårast möjliga.
 
En kokares betraktelse

Svaret på gåtan är nog inte så svårt rent tekniskt. Koka ur vattnet. Sedan har diverse olika filosofiska aspekter som så ofta lagts till. Så kära vänner, koka vidare. Om man bara brinner för uppgiften så lyckas man...😄
 
Jag skall försöka få tag i så mycket magnesiumpulver ja kan...jag tror vi kommer få fjutt på en sjunken stock som legat syrefritt på 423m djup i landsorstdjupet sedan 1479.

Dom som bor inom 300 km radie från Göteborg får skaffa solbrillor när ni gluttar mot horisonten när vi ska dra igång brasan..vette fan tror dock man får igång den med lagom mängd.

Vi får se
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.