Surved - ditt bästa stalltips

Tråden är härligt urspårad men grundfrågan är ganska enkel. Finfördela och, om möjligt, tillför något som brinner bra från start. Kombinera alltid tändare/eldstål/tändstickor med något som förstärker tändmetoden tillräckligt. En stadig låga som brinner 10 minuter är bättre än något som bara flammar upp.

Sen är det bara att öva med ökande svårighetsgrad.
 
Källa frågas efter, den tunna yttre hinnan i björknäver brinner varmast av alla tändmedlen vi har i skogen. Källan var Harry Sepp vid en överlevnadskurs i Försvars Makten för många år sen.
När jag gick en smideskurs berättade läraren att gjutjärn kunde smältas och gjutas om med eld av björknäver, utan hjälp av bälg eller fläkt.
Så se upp för värmen.

go tur
 
När kalluften släcker eld, källa FOI rapport om arbete och överlevnad i extrem kyla, fanns tidigare här på internet, biblioteket kan nog hjälpa till med FOI rapporten.

Vi extremt låg temperatur och ingen vind, kallare än -35° kommer värmen från tändveden att få än kallare luft rusa ner och med rökens hjälp kväva elden.

Har tidigare råkat ut för vid extrem hög luftfuktighet att det inte gick att få det att koka med rödsprit. i Trangia, då kondensvatten från kokkärlet hela tiden droppade ner i spritbrännaren och kylde rödsprit samt spädde ut den. Löste det med en liten kokeld, eldade på en annans gamla eldplats.
Vattnet kokade vi fick varm soppa och fyllde thermosarna. Eldplatsen låg nära en bäck så efter klart släckte jag med mycket vatten. Hemkommen återgick ego till gaskök.
 
Jag har svarat samma i en annan tråd längre ner på forumet under Överlevnad.
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=840063#post840063

Skaffa dig en tjärstubbe el. som dom säger i norr en Tjärgadd. Se bara till att du har med dig en bit när du går ut i skogen så får du alltid eld och det får vara vilket surväder det vill. Sanna mina ord för jag är själv från Huskvarna ursprungligen men har lärt mig både det ena och det andra i Kalix och från mina jaktkompisar. Läs länkarna finns mycket läsbart.
https://susannelindsfoto.blogspot.com/2020/01/hur-hittar-man-en-tjarstubbe.html
https://www.google.com/search?sxsrf...AhWnmIsKHe1LDYYQBSgAegQICxAq&biw=1536&bih=722

Det finns även torraka.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Torraka

Lycka till!
 
Jag har små tändpåsar köpta på macken. 200 st för 120 kr.
En full näve så har du tändmaterial för åtskilliga brasos.
Ibland är det som sagt enklast att bara göra det enkla av livet.
Vill man vara miljövänlig kan man göra själv av vad man har hemma.

Hoppa över allt gammalt och satsa på moderna saker.

Jag menar, ytterst få sover i vaxade bommulstält nu för tiden.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 
Jag har små tändpåsar köpta på macken. 200 st för 120 kr.
En full näve så har du tändmaterial för åtskilliga brasos.
Ibland är det som sagt enklast att bara göra det enkla av livet.
Vill man vara miljövänlig kan man göra själv av vad man har hemma.

Hoppa över allt gammalt och satsa på moderna saker.

Jag menar, ytterst få sover i vaxade bommulstält nu för tiden.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Oavsett hur surt det är ute så brinner alltid tjärstubb och man får alltid eld på det.
 
Källa frågas efter, den tunna yttre hinnan i björknäver brinner varmast av alla tändmedlen vi har i skogen. Källan var Harry Sepp vid en överlevnadskurs i Försvars Makten för många år sen.
När jag gick en smideskurs berättade läraren att gjutjärn kunde smältas och gjutas om med eld av björknäver, utan hjälp av bälg eller fläkt.
Så se upp för värmen.

go tur

Källa som efterfrågas är för ditt påstående att skrapet från björkbark brinner med en temperatur av 7000 grader, och det skulle då vara en så kallad överlevnadsexpert (kronvrak?) som är din referens för det påståendet? Wow...

"Rent" järn smälter vid ca 1535-1538 grader beroende på renhet, och gjutjärn vid ännu lägre temperatur, ner till ca 1150 grader beroende på kolhalt.
 
Kincaid
Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Källa frågas efter, den tunna yttre hinnan i björknäver brinner varmast av alla tändmedlen vi har i skogen. Källan var Harry Sepp vid en överlevnadskurs i Försvars Makten för många år sen.
När jag gick en smideskurs berättade läraren att gjutjärn kunde smältas och gjutas om med eld av björknäver, utan hjälp av bälg eller fläkt.
Så se upp för värmen.

go tur
Kincaid
Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Källa frågas efter, den tunna yttre hinnan i björknäver brinner varmast av alla tändmedlen vi har i skogen. Källan var Harry Sepp vid en överlevnadskurs i Försvars Makten för många år sen.
När jag gick en smideskurs berättade läraren att gjutjärn kunde smältas och gjutas om med eld av björknäver, utan hjälp av bälg eller fläkt.
Så se upp för värmen.
go tur
Källa som efterfrågas är för ditt påstående att skrapet från björkbark brinner med en temperatur av 7000 grader, och det skulle då vara en så kallad överlevnadsexpert (kronvrak?) som är din referens för det påståendet? Wow...

"Rent" järn smälter vid ca 1535-1538 grader beroende på renhet, och gjutjärn vid ännu lägre temperatur, ner till ca 1150 grader beroende på kolhalt.

Med tanke på lava som kastas ut ur vulkan har en temp. på mellan 700-1200 deg. C så låter 7000 deg C orimligt.
Källa: Wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lava
 
Icke att förglömma att lågans temperatur avspeglas i färgen, en låga på 7000 grader borde vara väldigt vit. Jämför med färgtemperatur på lampor.

Termit brinner väl med 2400 grader, så 7000 grader låter väldigt extremt.
 
Ja visst är det så att 7000 grader är otroligt varmt!
jag efterfrågade källa på seobserver's kontroversiella påstående (se citat nedan), för att ge seobserver en möjlighet att närmare kontrollera och kanske omvärdera rimligheten i sitt påstående, men icke...

Jag ställer mig även högst tvivlande till hans påstående att sur björk brinner?

Att dessutom prata om sprängdeg och "firman" gör att inlägget framstår en smula tramsigt och juvenilt.

Sur björk brinner, men du måste kunna få den att avge gas, dvs rätt hög antändningstemperatur. I firman fixade vi det med sprängdeg. Civilt bör man nöja sig med skrapet från björkbark som brinner med upp till 7000°.

go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...