Hur långt hinner man på en dag?

Ett exempel

Jag gick Abisko - Nikka med min dåvarande flickvän som inte hade fjällvandrat tidigare, jag tror det var 2001

Vandringen blev ungefär så här, och mellan 10 - 20 km per dag.

Kom upp på kvällen och tältade vid Abisko fjällstation
Dag 1: Gick kungsleden söder ut. Tältade vid bron strax efter nationalparksgränsen (innan stigningen)
Dag 2: fortsatte kungsleden söder ut. Tältade vid Alesjaure (typ ganska nära stugan)
Dag 3. Gick vi upp i vistasvagge och tältade strax innan vistasstugan.
Dag 4. Gick upp förbi nallo och mot Sälka, tältade strax innan Sälka på vägen ner...
Dag 5. Gick kungsleden en bit och tog av upp i Singivaggi där vi tältade.
Dag 6. Gick INTE upp på Kebnekaise som planerat p.g.a dåligt väder utan gick
runt Singi så vi kom ner på kungsleden igen och gick till kebnekaise fjällstation.
Dag 7. Gick ner till Nikkaloukta

Jag har även gått sträckan på 3 1/2 dag, men jag tycker inte 7 dagar är något slöseri med tid ;-). Jag kan varmt rekomendera avstickaren övre vistasvaggi och stour raeiddavaggi.

/Niklas
 
Senast ändrad:
Abisko-Nikkaluokta

Hej Åsa!
Om du inte redan gjort det skulle jag börja med att rekommendara att du skaffar dig lantmäteriets fjällkarta över detta område BD6 tror jag visst att den heter. Där kan du själv skaffa dig en uppfattning över området och få en överblick över avstånd. Förmodar att du tänker vandra kungsleden?! Tittar man på hur de har lagt upp dagsetapper och avstånd mellan stugor där så verkar 7 dagar vara rimligt och man kan njuta till fullo av sin tur. Självklart kan man även krympa turen med ett par dagar om man så vill.
Vill man göra avstickare eller kanske räkna bort någon regndag då man hellre ligger i sitt tält eller någon stuga kanske man ska plussa till någon dag. Vill man upp på Kebne får man givetvis räkna med att det kan vara dåligt väder och vänta ett par dagar.
Gjorde själv turen för några år sedan och hade då 10 dagar inplanerat. Vilket var tur eftersom vi fick vänta i 3 dagar för att komma upp på Kebne på grund av vädret.

Angående myggen så har jag aldrig haft något större problem i slutet av augusti. Gissar att de börjar avta då men kan säkert vara mycket kvar på vissa ställen. Tror det är väldigt väderberoende..
Mvh
/jimmy
 
När någon skriver 110km på 3 dagar här vet jag inte om jag skall le eller gråta, för då är vi ju inne på slit. Själv har jag gått långt på dygnet men skulle inte vilja karrakterisera det som vandring utan mera som forcerad marsch, vilket det också var.
Med packning, normalt tempo och stig i terräng 15-20km/dag, dåligt väder, brant lite kortare. Gott väder, humör och plant lite längre.
Man bör lägga in vilodag/ar samt reservtid för toppar, sidoutflyckter och annat. Det skall vara vandring och inte marsch!
//J

Du ska le, helt klart. Det är klart att det blir jobbigare om man går lite längre sträckor. Men det kan absolut fortfarande vara en vandring och inte en "forcerad marsch". Det beror väl precis efter hur man är som person och vad man gillar. Jag gillar att känna mig lite slut på kvällen och det var absolut inte så att vi stressade. Vi hann med både sovmorgon och öl/bastu på fjällstationen. Ditt sätta att vandra behöver inte vara det enda.
 
Hej hej,

Tips att du går långsamt men länge. Får du tidsnöd, gå ännu längre dagar men inte för den skull i högre tempo. Då kan man gå riktigt långt, om man nu vill det.

Abisko - Nikka är relativt lättvandrad men om det är första gången på ett par år så njut ordentligt, sen-sommaren är en fin tid i fjällen. Försök istället minimera packningen.

Lycka till!
 
Som kuriosa kan nämnas att när Helen and Bill Thayer korsade ogästvänliga Gobiöknen till fots - en sträcka på över 250 mil - snittade de över 30 km per dag. Noteras kan att de då var 63 respektive 74 år gamla!

2003935994.jpg
 
har någon tips/inlägg ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta

Hej!

jag och en kompis funderar på att gå sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta sista veckan i juni. Någon som har erfarenhet av det.?Tur som rekommenderas.?Min kompis föräldrar gick sträckan för många år sedan.

Åsa
 
Hur lågt man hinner beror på hur långt man bestämt sig för att hinna inom rimliga gränser förståss.
Räkna med ca. 15 - 25 km / dag. Rekommenderar ca. 15 km/dag om man skall njuta av vandringen.
Lägg till någon extradag om Ni hittar en plats som ni vill utforska mer, eller för att bara ta det lugnt och slappa.
har gått sträckan på vintern, men då från abisko till nikka. Vi gjorde då en avstickare från kungsleden före tjäktja in till nallo. Det var via en "hängande" dal, repisvagge tror jag den heter.
Utsikten från passet ned mot Nallo var otroligt fin, dock var nedgången till Nallo väldigt brant och isig. På sommaren slipper man ju isen i alla fall ;-)

Lycka till på vandringen och ta det lugnt och njut........
 
Mellan Nikka och Abisko hinner du lugnt fram till nästa fjällstation på en dagsmarsch. 3 km/h är en enkel tumregel.
 
Du ska le, helt klart. Det är klart att det blir jobbigare om man går lite längre sträckor. Men det kan absolut fortfarande vara en vandring och inte en "forcerad marsch". Det beror väl precis efter hur man är som person och vad man gillar. Jag gillar att känna mig lite slut på kvällen och det var absolut inte så att vi stressade. Vi hann med både sovmorgon och öl/bastu på fjällstationen. Ditt sätta att vandra behöver inte vara det enda.

Jag gillar bägge sortens vandringar. Förr i tiden gick jag två vandringar per år. En med dåvarande flickvännen som var lite lugnare, (och tristare), och en ensamvandring som var lite mer fysisk. Den sistnämnda var som balsam för själen, dock inget som jag skulle vilja göra i par. Det kan bli påfrestande för förhållandet. Annars så ligger det nog i unga pojkars och medelålderskrisande gubbars natur att vilja testa sina gränser så det är ganska naturligt att vilja "tokspringa" i fjällen. För mig har alltid fjällen varit storslagna vidder och lite känsla av äventyr. Men nu är man på väg att bli gammal så det kanske är dags att sluta bläddra förbi de tråkiga blomsterkapitlen i fjällböckerna. ;-)
 
Detta är mina erfarenheter:

OBS ! Notera att detta gäller om du tänkt gå med mat / packning för att övernatta (15 kilo+)

Lätt tempo: 1- 1.5 mil per dag

Du hinner ta långa pauser och små avstickare från leden. Du kan ta sovmorgon och njuta av vandringen.

Medel tempo: 1.6- 2.8 mil per dag

Här kan den ovana vandraren känna lite smärta i fötter och kropp och det börjar inte längre vara fullt så bekvämt. Pauserna matlagningen(lunch) får inte ta mer än 1 timme.

Hårt tempo: 2.9- 3.4 mil per dag

Här skall du ha koll på dina grejor, du måste gå upp med solen och hinner inte stanna för att njuta av utsikten. Lunchen skall lagas snabbt och helst skall du ätit och tömt task/tuss & tarm på 20-30 min. Pauserna får bara vara korta max 5-10 min när du byter sockar eller andra plagg. Tid för avstickare och njutning finns inte

Extremt tempo: 3.5 mil - 4 mil per dag

Här handlar det inte längre om vandring utan militär snabbmarsch. Du hinner inte njuta utan utmaningen i sig är målet. Många som försöker sig på 3-4 dagar i detta tempa klarar aldrig att nå sitt mål utan får bryta.


Själv har jag nyss klarat HK-leden på 79 timmar 13.4 mil = 3,35 mil / per dag med 19 kilos packning.
 
Här finns många kloka synpunkter och den gamla sanningen om att distanser är vida kortare hemma vid planeringsbordet än ute i terrängen, med höjdlinjer både upp och ner, oraka stigar och spångar, omvägar för vad, broar och båtar. packning som blev lite tyngre än planerat. Allt sänker hastigheten och avklarad väg innan klockan hinner ikapp.
De som gillar att gå på, kan komma längre och det är bra för dem, om kroppen inte protesterar.
Gnäller kroppen kan det behövas flera vilodagar i följd.
Mänskligt möjligt ligger vida över vad du tror, men är knappast njutning ens för de synnerligen vältränade.
Gå njut och se.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
Norsjo Höst vandring tips into för långt från Uppsala Fjällvandring 3
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
Idd Hur långt Fjällvandring 8
AnetteA Lätt vandring ej för långt norrut Fjällvandring 6
Ljung_dalen Nu får vi veta hur långt vi gått. Fjällvandring 16
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
metrotiger Inte långt kvar. Fjällvandring 13
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
hierro skida långt Fjällvandring 11
Nappe Hur långt räcker gasolen? Fjällvandring 12
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
jesper.holst Hinner man?? Fjällvandring 2
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.