Att vara stugvärd

Så nu hemma från ett varmt Grekland och på väg mot Gåsen för min praktik som stugvärd.

Lite kort info om vad kursen innehöll i våras.

Presentation av alla deltagare, värdskap, STF-kunskap, Fjällräddning och säkerhet, Brandskydd, Sjukvård, Fjällförvaltning, Ekonomi, Gasol, STF områdesinfo, Ersättningar och ansökningsförfarande, meteorologi/fjällväder.

Det var en bra kurs med mycket trevligt folk, vi fick även utepass så vi tog en skidtur upp på Nuolja på en 3-4 timmar. Då STF just nu inte har kortbetalning möjlig i sina stugor var det ganska mycket info om ekonomi då man kan betala på flera olika sätt förutom kort och vi fick se och testa på olika fakturor som man kan skriva till gästerna. Det är en del blanketter man ska fylla i gällande ekonomi, brandskydd, besöksstatistik och liknande så det var en viktig del i kursen.

Vi fick även bra info om hur det praktiskt går till när man ska vara stugvärd, hur man fraktar upp mat och liknande.

Gasol, brand, Sjukvård var mestadels utomhus i praktiska pass vilket var skönt när man annars sitter en hel del.

Proffsiga föreläsare från bland annat Länsstyrelsen, Försvaret och brandkåren/fjällräddningen och han som är ansvarig från STF:s sida för kursen är väldigt trevlig och erfaren och kunnig.

En mycket bra kurs enligt min åsikt.

Något annat specifikt som du undrar?
 
Tack för infon, klart intressant. Hur går du vidare nu? Visst är det 3-5 dagars praktik som gäller innan man kan söka uppdrag? Svårt att få praktikplats?
 
Stugvärdspraktik

Det är 3 dagars (2 hela dagar = 3 övernattningar) stugvärdspraktik som gäller. Skulle gjort min förra sommaren, men det sprack varför det blev nu i vintras i stället. Vid båda tillfällena skickade jag ett mejl till kursansvarig med förfrågan om det fanns stugvärd med handledarutbildning i ett visst område vid en viss tidpunkt. Vid båda tillfällena fick jag svar som passade mig perfekt, varefter jag kontaktade aktuell stugvärd och kom överens om detaljerna. Inga problem alls.
Och jag fick en mycket givande praktik i Rogenstugan i vintras. Första eftermiddagen visade stugvärden runt lite och vi satt och språkade, och så sade han att i morgon följer du mig, och nästa dag är det du som är stugvärd.

Första uppdraget har jag i Abiskojaure i september.

Thor
 
Nu närmar det sig. Väldigt sugen på lite mer fjäll i år efter fem dagars ripjakt förra veckan. Är stugvärden ansvarig för planering av inköp för ev. kiosk/butik också?
 
Nix, det sköts centralt. Däremot inventerar stugvärden varulagret vid säsongens start och framför allt slut, vilket ligger till grund för beställningen.
 
Inhandlar själv och skickar till vägs ände med Bussgods och/eller (i vissa fall) beställer från en butik i närområdet. Sedan kör fastighetsskötarna ut grejorna till stugan, i regel på snöföre, vilket alltså innebär att sommarproviant måste införskaffas kring påsk.

Planeringen av sin egen kosthållning får varje stugvärd stå för själv, så det gäller att vara lite uppfinningsrik för att få variation på det hela, särskilt på sommaren när man måste bära ut eventuella färskvaror själv. På vintern är det enklare då man som regel får skoterskjuts och kan ha saker kallt/fruset i snön.
 
OK, då får man tänka till lite mer än inför en vanlig fjällvandring sommartid. Är främst sugen på sensommar-höst så man får försöka hamna nära fiskevatten :)
 
Det blev Sälka för mig i augusti. Ska bli roligt, kanske lite mer "kommers" än tänkt med tanke på storleken på stugplatsen och Fjällräven Classic som passerar andra veckan om jag läst rätt. Men roligt med två kollegor varav minst en lär ha rutin så det ska bli riktigt kul! Fick veta igår och i övermorgon är det min pappas begravning så uppdraget kom som en riktig ljuspunkt minst sagt.
 
Grattis, jag står som reserv då inte kunde ta uppdrag i sommar men nu visar det sig att jag har tid men inget uppdrag är ledigt..grr

Hoppas det blir roligt i Sälka, där händer det nog en del och skönt med två kollegor som är rutinerade kan jag tänka mig.
 
Tackar, tiden går fort. Nu är det tre månader kvar. Måste flyga för att hinna från och till jobbet och sen två dagar att ta mig Nikka - Sälka. Ska börja klura på vad jag ska bära med mig ut också. Lär bli tungt i och med att jag bär rätt tungt i normalfallet när jag ska sitta still :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...