Att vara stugvärd

Gick åt pipan tyvärr, fick svar nyss, hade passat så grymt bra i tiden men nu har jag hela mars månad att göra vad jag vill på innan nytt jobb. Jag tyckte att jag hade en väldigt bra ansökan och har bett om lite återkoppling så jag får veta vad jag/ansökan föll på. Det var "bara" 100 sökande på 30 platser så jag är klart besviken att jag inte lyckades få en plats. Ny kurs i september men den kan jag nog inte gå om jag ska jaga ripa i slutet av augusti och ha lite semester på nya jobbet. Bara att bryta ihop och komma igen!

Ja, se till att komma igen! Jag hade tur och fick gå kursen nu i mars - efter fjärde försöket. Den var mycket trevlig och ser fram emot att få komma ut på uppdrag. Håller tummarna för att du kommer med nästa gång - då kanske vi ses därute! Fast det kanske vi gör ändå...!
Mvh, Elisabeth
 
Och gick åt pipan igen för septemberkursen i Abisko. Nåja, den här gången passade det mindre bra i tiden, ripjakt på G, men nästa försök blir tredje försöket. Som jag kanske skrev tidigare så kom de som gick kursen i mars 2012 in på sitt tredje till femte försök så jag hoppas att trägen vinner :)
 
Missade ditt inlägg. Vad kul för dig! Ser själv fram emot en ev. plats nån gång i framtiden. Har du gjort någon praktik redan? Har för mig att man ska göra det inom 1½ efter avslutad kurs.

Ja, se till att komma igen! Jag hade tur och fick gå kursen nu i mars - efter fjärde försöket. Den var mycket trevlig och ser fram emot att få komma ut på uppdrag. Håller tummarna för att du kommer med nästa gång - då kanske vi ses därute! Fast det kanske vi gör ändå...!
Mvh, Elisabeth
 
Tredje försöket snart

Hur går det med "stugvärderiet" Elisabeth? Jag skriver just min tredje ansökan som ska vara inne senast 20 januari. Hoppas komma med i april eller september men som sämst kanske det blir försök nummer fem, hoppas jag. Har det som femårsplan men det skulle vara skönt att ha gått kursen snart.
 
Kursen och sen jobba

STF utbildar ju 50-60 nya varje år, och det finns ju inte så många stugor egentligen, så det skulle vara kul att veta hur många som går kursen och som sen verkligen tar ett uppdrag.
Kanske går många kursen, tar ett uppdrag men sen aldrig mer då man upptäcker att detta inte var någon bra semester.....

Jag tror att väldigt många inte är beredda på att vara ensam i en stuga 4-8 veckor. STF vill ju att de som tar på sig uppdragen stannar en längre tid på stugplatsen eftersom det är en del kostnader för STF för varje stugvärd som skall ut, det är resor å transporter mm. Krävs en bra koll på logistiken inför varje säsong.
 
Jepp och det beror nog lite på hur och var i livet man är och vad man jobbar med angående möjlighet till längre perioder. Jag har just nu 6 veckors semester per år och vill ha lite buffert till annat. Dock så har vi rätt till 2-3 månaders tjänstledigt vartannat år så det är en chans för längre perioder. Jaja, får försöka "komma in i systemet" till att börja med.
 
Många stugor

Räknade snabbt, det är väl 38 stugor, (kanske missat någon), men också två säsonger så det blir nästan 80 stuguppdrag men då delas ju varje säsong upp i 1-3 perioder så det blir kanske behov av 100 -150 stugvärdar som skall ut varje år. Det är inte många som tar en hel period, alltså tex en vår från mitten på feb till 1 maj.

Många stugvärdar är av äldre årgång och "på väg ut" men måste ändå ställa upp på en del vakanser som uppstår under året.
Vad jag förstått så är det en del studeranden som tar uppdrag, det kan ju vara en fin period att i lung och ro läsa. Å så är det vi pensionärer med gott om tid.

Men de som nu gått utbildningen måste så snabbt som möjligt se till att få göra sin praktik och därmed bli behörig att söka. Är man tveksam så sök en stugplats där det är flera värdar och många besökare, då finns det göra och tiden går väldigt fort.

Många som vandrar förbi en stuga och träffar stugvärdar får en idé att kanske bli stugvärd. Man tycker det verkar mysigt få vara i fjällen osv. Men man måste komma ihåg att det är en hel del jobb också så det är inte bara en massa fritid i en härlig miljö.
 
"Micke på Gåsen" och "Sten i Lunndörren" var väl stugvärdar i närmare 30 år. Undrar vad som hänt med dom, speciellt Micke som jag ofta träffade.
STF utbildar ju 50-60 nya varje år, och det finns ju inte så många stugor egentligen, så det skulle vara kul att veta hur många som går kursen och som sen verkligen tar ett uppdrag.
Kanske går många kursen, tar ett uppdrag men sen aldrig mer då man upptäcker att detta inte var någon bra semester.....

Jag tror att väldigt många inte är beredda på att vara ensam i en stuga 4-8 veckor. STF vill ju att de som tar på sig uppdragen stannar en längre tid på stugplatsen eftersom det är en del kostnader för STF för varje stugvärd som skall ut, det är resor å transporter mm. Krävs en bra koll på logistiken inför varje säsong.
 
Jag är personligen väldigt inställd på att det mer är ett jobb än någon slags semester. Skulle ha svårt att vara borta från stugan någon längre stund även om det är tillåtet med korta turer av vad jag läst. Jag är inte själv sugen på någon av de större stationerna där det är mer hotellverksamhet än fjäll. Nåja, man vet inte innan man provat.
 
Jag är inte själv sugen på någon av de större stationerna där det är mer hotellverksamhet än fjäll. Nåja, man vet inte innan man provat.

Stugvärdarna jobbar inte på fjällstationer där är personalen säsongsanställda främst ungdomar som jobbar hela säsongen. Stugvärdarna har ju inte direkt nån lön på samma sätt. Alla fall om jag förstått saken rätt
 
Arvoden mm

Jo, det är rätt uppfattat. Fjällstationerna tex Kebnekajse och Abisko anställer ju sin personal och betalar "riktiga" löner.
Stugvärdarna får bara ett arvode + traktamente. Arvordet är olika, i de större stugorna typ Alesjaure, Abiskojaure får man lite högre än tex i Vistas och Kutjaure. Det hänger på antalet besökare, alltså hur mycket jobb det är. På de större är man fler värdar och jobbar ofta skift för att kunna få någon ledig dag också.
Man blir inte förmögen på att jobba som stugvärd men man mår gansk bra.....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.