• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

johankse; sa:
Av begränsade men dock erfarenheter inom FM vet jag att våra Zeiss och senare även de förnämliga Swarovski, av alla modeller blev justerade och behövde verkstadshjälp för att åter duga.
Jovisst, men grislarsson är inte direkt känd för att vara försiktig med kungens grejer... "Om man låser in en beväring ensam med ett spett, så har han efter en timme antingen lånat ut det, tappat bort det eller haft sönder det". Förhoppningsvis är privatpersonen som köpt en tiotusenkronorskikare lite aktsammare om sin ögonsten än den värnpliktige som fått ut en på serviceförrådet. Därmed inte sagt att dyra kikare inte kan gå sönder - en kompis hade köpt en Zeisstub som fick returneras pga något mankemang efter ett par månaders användning. Det sköttes dock snabbt och snyggt av Zeiss. (För att tala för egen sak, så har min Pentax också 30 års garanti...)
 
vibbe; sa:
De gaser, som minst reagerar och är kemiskt ädlast
kallas för ÄDELGASER: Def. på ädelgaser är lite luddigt
och missuppfattas oftest av "stelbenta kemister, RIGIDA" som med ädelgaser nästa alltid menar "DE KLASSISKA ÄDELGASER"
Har svårt att tro att "stelbenta" kemister skulle missuppfatta vad som är en ädelgas. Ädelgasatomer har full uppsättning elektroner i sitt yttersta elektronskal och har därmed ingen möjlighet till kemisk bindning. Jag vet inte vad du far efter.
vibbe; sa:
VILKA GASER MAN HAR I KIKARE VERKAR DU HA DÅLIG KOLL
PÅ. BILAR ÄR GANSKA PRIMITIVA SAKER.......
Jämfört med kikare? Jag har svårt att tro på det.

Vibbe, Att kalla Thure för de namn du gjorde är det otrevligaste jag har läst på Utsidan. Om du tittar uppe i högra hörnet på varje inlägg så finns där en länk för att rapportera inlägg. Jag har svårt att tro att inte någon har klickat på den i något av dina inlägg.
 
.

KUNSKAP OM KIKARENS A-N-A-T-O-M-I är mycket, mycket
begränsad - jag anade detta för många år sedan!

NU ÄR DETTA BEKRÄFTAT OCH DÅ SVART PÅ GRÅTT.

Först och främst gäller för en "Ruggit Bra Kikare":

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

* LUFT-TÄT (därmed också vatten-tät)
och då även vid a) UNDERTRYCK -20grdC,
b) ÖVERTRYCK +45 grdC, (i kikarens inre)

* DETTA BÖR GÄLLA I 20-30 år
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

-------------------------------------------------------------------

Ovnstående är en 3:e repris, FÖR SÄKERHETS SKULL!

Lite mer och då nytt om kikarens ANATOMI, eftersom
inläggen TAPPAT STYRFART.

Vissa kikare är förberedda för "TILLBYGGE":

I.

. Man kan för en rimlig kostnad sätta in ett
FILTER, GRADSKIVA, MÄTSKIVA, RUTNÄT, m.m.
(Själv fick jag det gratis, vissa är "sponsrade")

. Man kan använda en "BOOSTER" när så är lämpligt

. Man kan koppla till KAMEROR AV OLIK SLAG.

II.

. ANGÅENDE en RUGGIGT, RUGGIG konstruktion/design.
Den mest RUGGIGA har varit och är än i dag :
OKULAR-INSTÄLLNING, dvs ej "centruminställning"

Därför är än i dag de RUGGIGASTE kikare okularinställda.
EN inställning för Vänster öga och En inställning för
Höger öga. " INDIVIDUELL OKULARINSTÄLLNING "
("enklast är ruggigast")
Dessa kikare har sett ut så sedan 1930-talet och således ÄN I DAG
(dvs sedan W.W. II , dvs. sedan andra världskrigets början)

NU KANSKE DET BLIR LITE STYRFART PÅ INLÄGGEN - vem vet?!












[Ändrat av vibbe 2006-12-02 kl 13:21]
 
vibbe; sa:
.

okularinställda.
EN inställning för Vänster öga och En inställning för
Höger öga. " INDIVIDUELL OKULARINSTÄLLNING "
("enklast är ruggigast")


Hade jag inngen aning om. Han är tamejtusan en expert ändå.

Ja det är helt enkelt ruggigt av dej Vibban helt enkelt otroligt ruggigt.









[Ändrat av vibbe 2006-12-02 kl 13:21]
 
Sen Jag skrev om separata okulärinställningar har även kemisken hoppat på och tycker det är bra.

Alla vet ju att kikarna från tidigt 1900-tal har ruggig optisk prestanda och att ny teknik inte alls förändrat/förbättrat nåt i ruggig riktning. Täta har de alltid varit och det är de än. En amerikansk 60-tals kikare ämnad för den vietnamesiska marknaden visade sig vid närmare undersökning innehålla napalmgas och en likaledes amerikansk för Irak hade senapsgas med ädel lukt. För sjukhusindustrin tillverkas optiska förlossningskikare i förstoringen 6/9 med lustgas och för stadsbruk en med avgas.

Den gång vi från experthåll får veta något som inte amatörer nyss berört synes mig så avlägsen att vi nog måste ha 15 ggr förstoring och 105 mm objektivdiameter för att få (15/105=7) tillräcklig utgångspupill för att se in i detta avgrundsdjupa kolmörker.

Bosse
 
Enligt stans (Östersunds) stora kvalitetskikarförsäljare så köper samer i stor utsträckning kikare från Leica varvat med nån Swarovski och en och annan Zeiss. Dom använder sina kikare otroligt mycket både inom renskötsel och jakt och har aldrig som grupp sett ansetts vara speciellt varliga med sina saker. Verkar vara 8-10/42 som är vanligast.
Även länstyrelsens naturbevakare föredrar enligt samma försäljare Leica.

På jaktaffären säljs nog mer mellanpriskikare som Leopold, Kahles och kowa men de för även nån modell av Swrovski och Zeiss. Vad som slår mig är att nästan alla kikare i hög kvalitet som jaktaffärerna har hemma är i segmentet 8/30-32 eller minikikare.

Bosse
 
vibbe; sa:
...
NU KANSKE DET BLIR LITE STYRFART PÅ INLÄGGEN - vem vet?!

[Ändrat av vibbe 2006-12-02 kl 13:21]
Vibbe, jag blir rädd när du svänger dig med nautiska termer eftersom det antyder att jag även kommer att riskera att stöta på dig till sjöss?! För att svara i samma anda så betraktar jag dig snarast som den här diskussionens drivankare; en bromsande kraft ämnad att driva med...
 
vibbe; sa:
BLAH BLAH BLAH BLAH...
ANGÅENDE en RUGGIGT, RUGGIG konstruktion/design.
Den mest RUGGIGA har varit och är än i dag :
OKULAR-INSTÄLLNING, dvs ej "centruminställning"

Därför är än i dag de RUGGIGASTE kikare okularinställda.
EN inställning för Vänster öga och En inställning för
Höger öga. " INDIVIDUELL OKULARINSTÄLLNING "
("enklast är ruggigast")
BLAH BLAH BLAH
Eh... de flesta kikare idag hanterar skillnaden som användaren ev har mellan ögonen genom att ha det ena okularet individuellt inställbart, medan inställningen för den andra sköts genom centrumfokuseringen. Skillanden mellan ögonen är konstant, men det är betydligt lättare att fokusera på olika avstånd med en centrumfokuserad kikare än en med individuell okularfokusering. Det spelar inte så stor roll för en eldledare som i regel beskådar objekt på flera kilometers avstånd, men för en fågelskådare som ena ögonblicket vill betrakta en liten brun sångare under en buske tremeter bort och ögonblicket efter höjer kikaren och kollar på en falk på två kilometers avstånd är det fan så stor skillnad på att bara vrida på centruminställningen eller att börja fippla med två okularinställningar.

Inställningen för att kompensera för olika syn på ögonen görs på en kikare med centrumfokusering som följer:

1. Blunda eller täck över det öga vars okular har individuell okularinställning (på min kikare är det höger okular). Titta på ett skarpt definierat objekt på lämpligt avstånd och fokusera med centruminställningen så att du ser helt skarpt.

2. Blunda nu med det andra ögat, och titta på samma objekt genom det okular som har individuell inställning och ställ in så att du ser helt skarpt, oftast vrider man på ögonmusslan. På min kikare blundar jag alltså med vänsterögat i det här momentet.

3. Titta med båda ögonen på ditt fokuseringsobjekt, och finjustera eventuellt okularinställningen något då ögonen ibland kan "se" lite olika om man blundar med det ena.

4. Tada! Du har en kikare som är inställd efter dina ögon. Här kan det vara en god idé att notera hur mycket +/- som okularinställningen står på, om t.ex. din avkomma skulle få tag på kikaren och vrida på allt som går att vrida på. Testa att fokusera över hela fokuseringsområdet, från oändligt till närgränsen och kontrollera att du nu ser skarpt med båda ögonen.
 
En sak till...

Ska säga att det hela brukar kallas för dioptriinställning eller dioptrijustering, och att nyare kvalitetskikare har ofta låsbar sådan.
 
Tjejknep som jag lärt mig

Sarvi; sa:
4. Tada! Du har en kikare som är inställd efter dina ögon. Här kan det vara en god idé att notera hur mycket +/- som okularinställningen står på, om t.ex. din avkomma skulle få tag på kikaren och vrida på allt som går att vrida på. Testa att fokusera över hela fokuseringsområdet, från oändligt till närgränsen och kontrollera att du nu ser skarpt med båda ögonen.


En droppe rött nagellack på var sida där den rätta (personliga) inställningen. Så nagellack går att använda till något förnuftigt ;).

Per Brune
 
Medan vi ändå pratar om att kladda på kikaren.. är det någon som provat att svärta ögonmusslorna innan ni låtit kompisen prova kikaren? :cool:
/R
 
Eftersom STILTJE RÅDER, så är jag av nöden tvungen:

SKRIVA LITE MER OM FÄLTKIKARENS ANATOMI.....

¤ EN RUGGIGT BRA KIKARE BÖR VARA SÅ BESKAFFAD ATT DE
LJUS-strålar som "lever loppan" i kikaren bör
absorberas Kvickt och Lätt.

. Därför bör kikarens inre vara MÖRKT, MATT och RÄFFLAT (dvs. en mängd radiella spår, små knappt synliga för blotta ögat - använd en bra lupp för att se dessa )

. Rubust fastsatta linser/prismor och då i material
som är mycket temp.- bestämdiga dvs. liten Utvidgningsk.


UTVÄNDIGT BÖR DEN VARA

¤ Klädd av mjukt beständigt material för att:

a) Ta upp mekanisk krafter
b) Vara tyst då man berör med den med hårda material
c) Detta mjuka material bör ha en krage så att den
skyddar objektivet/okularet för sido-ljus och eventuella mekaniska skador.

EN RUGGIGT BRA KIKARE BÖR ÖVERLEVA :

* FRITT FALL FRÅN 2 m höjd (två meters fall, endast lite kosmetiska defekter tolereras)


[Ändrat av vibbe 2006-12-03 kl 13:10]
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...