Gissa position

Fick omedelbart ett känsla av Rostufjället och du har ju varit där.
Först tänkte jag om leden mellan Pulsujärvi och Rostojärvi men där får jag det inte riktig ihop med höjdskillnad mellan platsen och sjön i bakgrunden.
Men hur med (vinter)leden mellan Keinovuopio och Rostujärvi?

Henning
 
Hmm, kombinationen av renstängsel och stig/fyrhjulingväg borde ju vara enkel att hitta. Men alla stigar finns inte på kartan.

Efter lite studier i flygbilden gissar jag att ni står på sydostsluttningen av Jalges Vuoskkoaive och tittar mot sydost.
 
Ni har båda hittat rätt kommun ;) Ingen har dock prickat in platsen korrekt, men Henning har varit närmast. Det som Henning skrev om "sjön" är närmast en tjärn och det som på bilden ses som ett litet blått streck är det som syns i nästa bild.

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_242.jpg
    IMGF_242.jpg
    131.5 KB · Visningar: 226
Min chansning är att bilden är tagen utefter leden Pulsujärvi-Rosto ungefär 1,5 km söder om vadet av Lainioälven.

Rätt, även om det är lite längre söderut, men det är svårt att se när terrängen ser ut så här. Hade hoppats att någon skulle komma med namnet Rásseádjagabuolžžat, men tills vidare får ni öva på att uttala det :)
Andra bilden visar Lainioälven och bakom ryggen på mig har Rostoätno och Tavvaätno runnit ihop och bildat just denna älv.

Nästa bild!

Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.