I fjällfolkets land

Vill tipsa om en film från 1923 som finns på "öppet arkiv". Den heter I fjällfolkets land. Man får se olika fjäll miljöer bl.a. hur det såg ut vid Akka innan vattenkraftsutbyggnaden. Speciellt roligt är deras avslutande färd till Sulitjelma som passerar den då nybyggda Konsul Perssons stuga och vidare över Kokkedalstinden som var den vanliga färdvägen då.

https://www.oppetarkiv.se/video/3098089/
 
Igenkänning

Tack för tipset! Fantastisk film.

På slutet, precis före bilderna på Konsul Perssons stuga, känner jag igen mig. Det stora snöfältet som gruppen vandrar över såg ut ungefär så när vi gick där 2015.
/Cecilia
 
Fylld av fakta

Filmen är verkligen värd att ses. Det är många glimtar om livet på fjället. Hur man bor, klär sig, stoppar hö i skorna, vadar, har skolundervisning och en massa annat. Texterna som hastigt blixtrade förbi hann jag inte med att fånga men själva filmbilderna sa nog allt ändå.
 
Tack! Vilken fantastiskt vacker och välgjord film. Den blev ju inte precis sämre av att den bland annat utspelades i mina favorittrakter.
/Håkan
 
Den här hade jag missat, sevärd! Några textrutor hann jag fånga.

Samerna som bodde i jordkåtor istället för tältkåtor och hade annan stil på koltarna var "karesuandolappar".

När de ger sig ut i båt på en sjö så ska de korsa Vastenjaure.

Det andra renskiljet var "Virihaurelapparnas" skilje, det hade kommit folk både från Jokkmokk och Arjeplog.

Inka har slut på mjöl och lagret av kaffe och socker började också att bli tunnt så därför beger de sig till Norge.

Första vattendraget som de tar båten över och där packrenarna simmar är Milätno. Det största vadet är Staddajåkk. Efteråt måste Nils Anut torka sitt skohö.

Första stoppet i Sulitelma är handelsboden och därefter hälsar Inka på hos goda vänner, hon är "välkommen på kaffe hos själva överingenjörns".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HasseQ Fjällvinter i väglöst land.... Böcker, film, media 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...