Dolomiterna

Jag har bestämt mig för att besöka Dolmiterna om några dagar. Jag kommer fotografera en hel del. Tycker det är väldigt svårt att hitta bra information och att planera.

Vad för regler gäller normalt om man skall bo i "hyttorna"? Kan man komma och gå som man vill dygnet runt? Är det olika regler på olika ställen? Om jag vill fota soluppgången kanske jag måste ge mig av vid 03.00 om det är en bit dit jag vill fota t.ex. Om jag stannar ute en timme efter solnedgång och sedan har en bit till en hytta så kanske jag är där efter midnatt? Är man alltid garanterad plats? Fungerar det att endast kunna engelska?

Hur är maten i hyttorna? Är det en dagens rätt eller finns det alternativ? Kan man köpa med sig någon form av lunchpaket? Är det i så fall smörgåsar? Finns annan proviant att köpa? Nötter? Choklad? Annat?

Hur är det med dusch i hyttorna? Som solovandrare med dyr kamerautrustning behöver man vara orolig för att inte kunna ha koll på ryggsäcken varenda minut?

Får man använda gaskök i Dolomiterna? Får man sova under bar himmel på liggunderlag om vädret tillåter (Alltså inget tält)?
 
Många frågor på en gång och du har väl redan rest iväg.

Dolomiterna sträcker sig över flera regioner i Italien och stugorna förvaltas av flera olika föreningar -- en del är f ö privata. Olika regler på olika ställen.

Till största delen ligger Dolomiterna i regionala naturparker som alla har sina egna regler. Just nu är det troligen eldförbud på de flesta håll, och troligen omfattas även gasbrännare -- men det KAN ju också variera. I naturparker är för det mesta fri bivack förbjudet.


Platsgaranti finns inte. När jag själv vandrade i dessa trakter var regeln att man bokade från dag till dag. Idag har de flesta mobiler och bokar på bokningssystem.

Man kan inte komma och gå som man vill. Vill man ha halvpension måste man anmäla sig i god tid före kvällsmålet som brukar vara 19.00. Frukost brukar serveras 7 och ngn timme framåt. Det kan förekomma speciella arrangemang för tidig avfärd i samband med bestigningar.

Utöver halvpension förekommer servering under dagen för de många dagsgästerna. Den brukar dock upphöra i god tid förre kvällsmålet.

Ofta är stugorna också stängda timmarna efter frukost. Utbudet av proviant är lika variabelt som det mesta. De hygieniska faciliteterna varierar också - det kan t ex bero på hur högt stugan ligger och hur det är med vattentillgången.
 
PS om fri bivack - eftersom vattnet sällan går i dagen i DOlomiterna är möjligheterna, åtm ovan trädgränsen ytterst begränsade. Det är just frånvaron av vatten (utom det som kommer uppifrån) som är skälet att jag sen länge inte vandrar där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
30-06 Dagsvandra i dolomiterna? Trekking 14
rogera1 Alta via 1, Dolomiterna Trekking 7
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
biker44 Vandringar i Val di Fiemme och Val di Sassa, Dolomiterna Trekking 1
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Christian1 Dolomiterna gruppvandring..Prima Travel Trekking 7
Hultan Alta via 1 Dolomiterna Trekking 4
cristiancjb Vandringskängor för vandring i Dolomiterna Trekking 7
RosenbergAlexander Allmänt om Brunico - Dolomiterna Trekking 6
Torpedon Dolomiterna med barn i sommar Trekking 2
don Simon Fem dagar i Dolomiterna Trekking 6
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
johan01 via ferata i dolomiterna, var starta? Trekking 3
Urban W Dolomiterna före midsommar - är det för tidigt? Trekking 2
ronpe661 Turföslag, Dolomiterna Trekking 3
ewallquist Söker info inför vandring i Dolomiterna Trekking 3
hojman Campingar i Dolomiterna Trekking 1
marpa Vandring i Dolomiterna Trekking 2
wikman Löpning/klättring Dolomiterna Trekking 0
curt Kalla Rifugios i dolomiterna?? Trekking 8
ciccinisse dolomiterna i juli Trekking 2
Vandrings Walle Väder i Dolomiterna i juli. Trekking 4
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
callemilla Vandra i Dolomiterna Trekking 3
kirediw Var vandra i september? Dolomiterna, Grekland, Mallorca, Andorra? Trekking 3
Hasse72 Dolomiterna Trekking 3
tennes79 Alta vías i Dolomiterna Trekking 4
jennyelven Vandring Dolomiterna Trekking 4
Karin Sofia B Dolomiterna mat/sov kostnad? Trekking 3
Lars H Alta via (Dolomiterna) numrering? Trekking 1
Lars H Behövs platsbokning i refugi i Dolomiterna? Trekking 2
jjareman Haka på till Dolomiterna i juli? Trekking 0
77a Vandring i Dolomiterna Trekking 4
seglartjej Dolomiterna Trekking 26
firro Ledförslag Dolomiterna? Trekking 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...