• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vintervädret 2015/2016

Ja som sagt mars månad har potential för kyla och misstankarna har stärkts, den polära luftströmen levererar - den skulle kunnat gå sönder och delas upp innan.

I bilden ser man att östra Usa samt Scandinavien och ett bälte österut över Ryssland ser ut att få en kallare än normalperiod iaf.
Går däremot inte riktigt och säga något om våren i stort om hela perioden mot för sommaren blir kallare än.

Det är rätt mysigt utelivsväder med med soliga lite varmare vandringsdagar och -10 gradiga nätter o sitta o mysa i tältet.Även i landets södra delar om nån vecka med lite tur
 

Bilagor

  • T2anomalier_03.png
    T2anomalier_03.png
    119.7 KB · Visningar: 377
Modellerna spretar men det tyder på att vi får en period men kallare än snittet.Det innebär ju dock att det kan vara hyfsat varmt och fint på dagarna men kalla nätter - fint utelivsväder.

SSW historian har ju kommit i final fas så att säga men mycket sent men det kan leverera kyla ändå.
https://www.aer.com/science-research/climate-weather/arctic-oscillation

Av bakgrund till detta kan det bli så att man får en lång och kall torr vår t.ex men läget är instabilt.Bäst skulle ju faktiskt vara att skitvädret fortsätter till maj och sedan högtryck till september....

Vi vill ju inte ha ett fint högtryck fram till semestern och sen skitvädret med lågtryck med dimma och regn lagom till semestern som förtsätter sen till nästa vår igen...
 
Ssw historian har ju gett effekt men inte åt oss på den här delen av norra halvklotet , haha vi har ju haft atlantblåslampan och så.

Nu ser det ut som att det iaf resten av februari kommer att bli kallare och vara mer normalt.Massa indikatorer tyder på det.

Sen ryktas det om att det finns läge för vinter mot mars....
Det händer jätteintressanta saker som får folk att höja på ögonbrynen.

Du följer ju aldrig upp och kontrollerar vad resultatet blev. Februari blev ju varmare än normalt i hela landet:

http://www.smhi.se/klimat/manadens-vader-och-vatten/2.1118/februari-2016-meteorologi-1.99934
 
Södra Sverige hade ganska normalt väder.
Däremot så trodde man på kyla mot mars men atlantblåslampan/s eu värme var vinnare igen.
Sswhistorian kan skicka hit kyla ordetligt ännu, påskens preliminära visar ju på en fetdos kyla och om den luftmassan krockar med mild atlantluft över Sverige så får vi en halvmeter snö...fan om det blir en sån sen vår.Jag har inte lagt upp dom simuleringarna än.Jag kan göra det sen.
Påsken lär i vilket fall som helst bli en ganska kall histora vad som än händer som det ser ut nu

I länken till AER som finns i mitt inlägg innan detta så säger dom att utgången av våren är tämligen osäker.
 
Påsken har potential.
27 mars Norrahemisfären temperatur på 1500m


Jag följer inte prognoserna just nu och har inte pejl på hur labila dom är.
 

Bilagor

  • 27Mars.jpg
    27Mars.jpg
    129.9 KB · Visningar: 297
"Månaden blev varmare än normalt i hela landet, varmast i förhållande till normalt i norra delen av landet. Värmen kulminerade den 15 då Haparanda, vars mätserie startade 1859, satte nytt värmerekord för marsmånader med 11,8°C."


"Mild luft strömmade upp över Sverige den 26, på påskafton. Dagtid var det plusgrader i nästan hela landet, i söder över 10 grader på många håll."

http://www.smhi.se/klimat/manadens-vader-och-vatten/2.1118
 
Ja det är okänd terräng med väderprognognser men hela hösten och vintern gick det att förutse någorlunda någorlunda.Att vi inte får någon fetingvinter men det finns potential temporärt iaf.
Jag tittar på sydvästra Sverige generellt - vi fick kalluftsingrepp och fet kyla.

Nu har jag släppt det här med vintern/våren och kyla men jag kan titta på det för senvåren sen nästa vecka så får vi se vad som händer i verkligheten.

Det är inte omöjligt att vi fortfarande får baksug till vintern iaf i norra Sverige , även Södra Sverige kan få det men då är det troligtvis molnfria perioder med stora skillnader mellan dag och natt - och det är fint.
Jag pendlade mellan +10,sol och gymnasiebrudar under påsken och nästan -5 o sen kom ett lågtryckt och tryckte pissregn med 7 grader,mulet och feta bönder längs bohusleden - så min karta om tempen på 1500m höjd stämde.

Två ytterligheter - haha

Ja jävlar
 
Jag var inne och rotade omkring bland väderfolk och simuleringar.
Genomsnittet av vad datorer och meterologer tror är följande:

Ingen tydlig tendens mot superblött eller supertorrt utan mixat
Hela april särskilt för södra Sverige(ser ganska lika ut för hela landet fast bättre där uppe) kommer vara typ varannandagsväder och normaltempererat - typ standard midsommarväder....
Väldigt växlande nederbördsmässigt iaf.
Det kommer inte vara varmare än normalt.

Sedan tror en del på ett köldutbrott norrifrån mot slutet på april och en del reserverar sig för att det kan då bli en kallare längre och stabil högtrycksbaserad period , kanske in i maj.En sådan period kommer man isåfall se nån vecka i förväg.

Nu får vi se hur april håller sig till vad huvudelen av vädereliten och datorer misstänker i verkligheten
 
Jo snittet blev ju lite varmare men vi fick en kallare period nästan hela vägen mot slutet sen så det stämde ju rätt bra.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...