Fästing

Var några dagar på Blidö med min stövare, trevligt, och nu funderar jag på ett besök nästa år igen. Men fästingarna är ju ett otyg, hade flera på mig själv och på hunden plockade jag bort 31 st när jag kom hem till Norrland, finns kanske kvar några än. Vad finns att göra? där jag bor finns dom tack och lov inte.
Samuel
 
Beställ permetrin från Amazon UK. Stavas permethrin på engelska. Läs noga vilka skadeverkningar på djur och natur det kan göra.
 
31 stycken som bitit sig fast?

Har noterat att vissa drar alla fästingar över en kant. Tänk på att det bara är en av honan/hanen (minns ej vilken) som bits och suger blod, även fästing-bebisarna kan inte bita/suga blod. Ibland när man är ute ser man sen kanske 10 fästingar som kryper runt på en, oftast är allihopa bebisar om dom inte redan bitit. Dom kan man bara borsta av eller låta dom krypa runt tills dom går av själva, dom är ofarliga för både man och djur. När dom blir större kan dom klart bitas osv men har du inga rådjur som dom kan växa av i ditt hem så är det lugnt.


EDIT ingen aning men "tjärshampo" och "tjärtvål" sägs vara super för både man och djur som mygg/knott/fästing skydd, googla det så finns det att köpa på nätet, ganska billigt och samma produkt för djur och man.
 
Senast ändrad:
"Nymferna attackerar något större djur, som harar, katter, hundar och hönsfåglar. "

"Nuförtiden verkar det som om även larver och nymfer angriper människor i allt större omfattning."

http://www.nrm.se/faktaomnaturenoch...hspindeldjur/spindeldjur/fastingar.12595.html

"Den största delen av smittöverföringen till människa sker via bett från nymfer.
Nymferna är många till antalet och svåra att upptäcka på grund av att de är
väldigt små. "

https://lakemedelsverket.se/upload/allmanhet/behandlingsrekommendationer/fastingar.pdf
 
Nymferna biter också , allt annat är bull.

Har plockat flera - har efter över en månad nästan 40 bett och plockat av nymfer.

Vad man kan göra är att köpa insektsdödarspray för hushållet och ha med.
Är det extremt kan man spraya byxben under vandringsdagen ,detta tar kål på dom , sen vid tälstsättnings så en gång till plus en dusch i tältet.

Då slipper man ett omständigt arbete.
 
Jag blev biten av en nymf igår. Första gången en så liten har bitit mig. Satt på handleden av alla ställen 😛
 

avslutad210712

Gäst
Var några dagar på Blidö med min stövare, trevligt, och nu funderar jag på ett besök nästa år igen. Men fästingarna är ju ett otyg, hade flera på mig själv och på hunden plockade jag bort 31 st när jag kom hem till Norrland, finns kanske kvar några än. Vad finns att göra? där jag bor finns dom tack och lov inte.
Samuel

När skall folk börja säga/skriva att de bor i Svealand eller Götaland. Aldrig skulle jag tro.

Varför säger man att man bor i Norrland. Menar du Gävle eller Kiruna?

Lite patetiskt av mig men jag säger

"Jag bor i Norrbotten inte i Norrland" (även om jag bor i Norrland om man nu skall vara lite petig)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...