Sökes: Äldre kartor över Bergslagsleden

Jag är bördig från Leken och tillbringade sent åttio- och tidigt nittiotal i området. Minns ingen vinterled mellan Leken och Suttarboda. Däremot fanns det skidspår dragna åt det hållet med utgångspunkt från Suttarboda. Minns dessa som utmärkta med fyrkantiga plåtbitar i olika färger. Bergslagsleden drogs om bl.a. pga markägarkonflikt någonstans början nittiotalet. Innan gick leden från St Tväggelåten till Älgtjärnarna, där det fanns ett vindskydd, och vidare längs kilsbergskanten till Nationalparken. Stigen finns kvar på utekartan jag har. Jag åkte skidor regelbundet sträckan och har inget minne av en sammanhängande vinterled, ytterst sällan det ens var åkt skidor sista biten till Leken. Sträckan Ånnaboda-Suttarboda minns jag som kuperad och svårlåkt, tippar spåren gick i stort som sommarleden, men där kan minnet svikta. Tyvärr ingen karta annat än orienteringskarta där endast den gamla sommarleden är utmärkt. Var har du hittat markeringar? mvh Johan
 
Jag är bördig från Leken och tillbringade sent åttio- och tidigt nittiotal i området. Minns ingen vinterled mellan Leken och Suttarboda. Däremot fanns det skidspår dragna åt det hållet med utgångspunkt från Suttarboda. Minns dessa som utmärkta med fyrkantiga plåtbitar i olika färger. Bergslagsleden drogs om bl.a. pga markägarkonflikt någonstans början nittiotalet. Innan gick leden från St Tväggelåten till Älgtjärnarna, där det fanns ett vindskydd, och vidare längs kilsbergskanten till Nationalparken. Stigen finns kvar på utekartan jag har. Jag åkte skidor regelbundet sträckan och har inget minne av en sammanhängande vinterled, ytterst sällan det ens var åkt skidor sista biten till Leken. Sträckan Ånnaboda-Suttarboda minns jag som kuperad och svårlåkt, tippar spåren gick i stort som sommarleden, men där kan minnet svikta. Tyvärr ingen karta annat än orienteringskarta där endast den gamla sommarleden är utmärkt. Var har du hittat markeringar? mvh Johan

Hm... kan leden ha tillkommit senare? De markeringar jag hittat börjar strax efter Kulbäcken där den gamla leden gick över träbron upp till fornborgen. Sommarleden går rakt upp, medan vinterleden går en omväg där det inte är lika brant. Sedan sammanstrålar de en bit fram till precis efter Tväggelåtarna, där tar vinterleden rakt vänster över myrarna förbi Svarttjärn, under kraftledningarna hela vägen till där Bergslagsleden går parallelt med skjutfältet. Sedan har jag inte hittat mer spår av den.

Edit: kan spela in ett gps-spår över myrarna imorgon.
 
Eller att den fanns från början men inte spårades eller underhölls när jag var i farten. Skidspåren i den delen av kilsbergen förtvinade och koncentrerades till området Ånnaboda och norrut. Du borde fråga Weine Fredriksson i Garphyttan, han har kört skidspår i Kilsbergen så länge jag kan minnas./J
 
Eller att den fanns från början men inte spårades eller underhölls när jag var i farten. Skidspåren i den delen av kilsbergen förtvinade och koncentrerades till området Ånnaboda och norrut. Du borde fråga Weine Fredriksson i Garphyttan, han har kört skidspår i Kilsbergen så länge jag kan minnas./J

Ja, kanske, fast samtidigt går vinterleden rätt nära den nuvarande dragningen av Bergslagsleden efter Tväggelåtarna, man får anta på samma marktillstånd. Vet du när leden via Älgtjärnarna drogs om?
Tack för tips!
 
Jag tror att historiskt så har skidleder markerats med blått och orange, men det finns en hel del lokala rundslingor mm. som kan ha orange eller blå markering. Idag är rundslingor tillhörande Bergslagsleden markerade med blå färg. Jag har en karta från 1979, då var Bergslagsleden i sin linda, och i det nämnda området finns bara Bergslagsleden markerad. Dock med den gamla dragningen via Älgtjärnarna. Man anger i infotexten om leden att alternativa sträckningar kan förekomma och att de är markerade med orange färg men utan symbol. Även särskild sträckning av vinterled för att undvika branta partier förekommer, även dessa ska vara markerade. Det kan mycket väl vara så att man åkte skidor på leden i den mån det gick.
 
Lite sen på bollen här.
Jag hittade en karta från 1982 med skidspåren runt Suttarboda. Jag har också minnen från den tiden Suttarboda också var en spårcentral. Bergslagsleden har ju sedan flyttats om men inne i skogarna finns fortfarande skyltar kvar från den tid det fanns en vinterled mellan Ånnaboda och Leken.
Det fanns också en slalombacke i Suttarboda med en enkel lift men vet inte när den försvann. Hann själv åka där några gånger.
IMG_2021.jpg
IMG_2020.jpg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...