Ätliga lavar

I de flesta överlevnadshandböcker står det att skägglavar och tagellavar är ätliga.
Det jag undrar är om någon vet om snarlika lavar tex. garnlav också är ätliga. De kan ju vara ganska svåra att skilja för många personer
 
lav

Från hänglavarna finns det flera ätliga arter. Arter från släktena Alectoria och Bryoria kan användas t.ex. manlav, talltagel, fjälltagellav mm. Man bör dock tänka på och tillreda dem på rätt sätt. Det finns, tyvärr, inga genvägar till att lära sig vilda ätliga växter utan man måste studera dem noga tills det att man med säkerhet kan identifiera dem. Lycka till.
 
Det är just det jag menar, det står i böckerna att tex. skägglav är ätlig men frågan är om andra lavar tex. garnlaven eller trådbrosklav som är ganska snarlika just skägglaven åckså är ätliga. Jag har aldrig sett i en överlevnadshandbok någon förklara skillnaden.
 
Jag vet inte var du har läst detta men de menar nog inte arten skägglav, Usnea fílipendula. Utan använder "skägglavar" som ett samlingsnamn för hänglavar. Släktena Alectoria och Bryoria hittar man bland hänglavarna och de kan användas. Skägglaven används fämst som medecinalväxt. Garnlaven, Alectoria sermentosa, är en hänglav. Andra arter som kan användas som föda är islandslav, snölav och navellavar släktet Umbillicaria och tuschlav Lasallia pustulata.
 
jag får tacka så mycket för dina svar Rapture. de gav en viss klarhet.
jag kan även säga att islandslaven används i medicinskt syfte, min mormor brukade när jag var liten nämligen ge mig ett avkok på den mot förkylning.
 
Lavar

Många av lavarna är ätliga, men det är i princip bara tre stycken som innehåller tillräckligt mycket kolhydrater för att det skall vara värt att äta dom, och det är brun skägglav ( Den gula används bara i medicinskt syfte ), tuschlav och islandslav.

Mycket i vår natur är ätbart, men få av dem kan hålla dig vid liv....

//Attackmyggan
 
lavar

Manlav är en av de som brukar kallas brun skägglav. Skägglav är, som jag i ett tidigare inlägg beskrev, en annan art som tillhör ett annat släkte. Det finns, mig veterligen, ingen art i Sverige som heter "brun skägglav". Många lavar består av cellulosa en kolhydrat som vi människor inte kan bryta ner. De lavar som är lämpliga som föda för människor innehåller kolhydrater som vi kan bryta ner, så kallade lavstärkelser. Flera arter innehåller detta som t.ex. manlav, talltagel, fjälltagellav, tuschlav, grånavellav, snölav, islandslav med flera. Dessa har ofta ett ganska högt innehåll av lavstärkelser uppemot en 70-85%. Nu kan inte människan bryta ner allt men uppemot en 70% klarar vi efter tids tillvänjning. De som dock oftast brukar nämnas i diverse böcker är "skägglavar" tuschlav och islandslav. Men förutom dem finns det, som redan nämts, några fler som fungerar lika bra som föda. Vid användandet av "hänglavar" skall man sträva efter och plocka de som är bruna-mörkbruna till färgen. De innehåller nämligen mindre lavsyror. Lavsyrorna måste nämligen lakas ur vid tillredningen. Det finns dock lavar som inte behöver lakas ur som t.ex. tuschlav.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yappah Ätliga växter och böcker Överlevnad 12
MTB Äta lavar Överlevnad 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.