kyleffekten

Man ser ofta kyleffekten på en massa tabeller, men hur ser funtionen för denna ut? Y=kx+m eller e^x etc?
Vore intressant att veta
//Nyman
 
matematiskt sett....

Tja, den matematiska funktionen för vindens kyleffekt är inte alls rätlinjig utan istället härledd medelst numerisk integration (Richardsextrapolation har jag för mig), dessutom med hjälp av kvasistatisk perturbationsteori. En thailändsk bonde härledde ekvationen med god hjälp av pakistanska
sherpas (med ovanlig norsk brytning). Bonden kom på de matematiska sambanden då han var uppe i bergen och letade efter sina försvunna bergsgetter.Han fick ett tecken från Gudarna i form av en plötsligt nedfallande digitaltermometer från skyn.

Löser man den partiella differentialekvationen som styr ett godtyckligt luftflöde mot en idealiserad exponerad halspulsåder så får man error function (dvs olika felfunktioner) som resultat. dessa funktioner finns tabellerade i matematiska standardverk (som tyvärr är för tunga att ta med till sydpolen).

Det är roligare att teoretisera om kyleffekten istället för att uppleva den på riktigt ;-)

MVh Mats
 
Har för länge sedan läst om detta i någon bok, kommer inte ihåg vilken men jag har för mig att det kallas sipels (eller nåt ditåt) vindavkylningsindex
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nermander Testa kyleffekten Överlevnad 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...