Utkikstorn mitt i skogen?

Hej, vet inte om detta är rätt forum och ställa frågan i, men jag och kompisarna hittade för några år sedan ett gammal utkistorn mitt ute i skogen utan stig eller väg till. Det var så att man såg tornet från en bilväg några kilometer bort (ja, det var svårt att se om det verkligen var ett torn). Vi bestämde oss för att ta reda på vad det var för något. Åkte runt och upptäckte att man kunde se tornet från flera ställen, 3 tror jag att det var. När vi trodde att vi visste ungefär var det låg så åkte vi ut och letade (mycket med hjälp av eniros karta). Men vi kunde inte hitta det, vi såg det faktiskt när vi letet flera timmar på ett ställe, det visade sig då att vi var flera kilometer fel. Tillslut tog vi kompassriktning på tornet (första ången vi gjorde något sånt) och vi hittade det då, på en klippa mitt ute i ingenstans, vi fick gå flera kilometer, först på skogsmaskinsvägar och sedan helt i terrängen.

Tornet var e metall och ca 4 meter högt, längst upp var det som en lite låda man kunde stå i, fanns även ett galler så man inte skulle kunna klättra upp i lådan men det var olåst.

Vad är detta för torn, kan det vara ett flygvaktar torn?

Mvh
 
Det byggdes flygtorn under 2:a världskriget, men det kan också vara ett brandtorn som användes för att upptäcka skogsbränder.
 
Rena utsiktstorn finns det ju en hel del, Kunstabergets Utsiktstorn på Adelsö ger också mycket bra utsikt.
 

avslutad210712

Gäst
Ett "Luftbevakningstorn m/56" finns på Gölihatten utanför Kalix. Så passa på när Ni åker mellan Kalix och Haparanda (dvs vid Ert besök på IKEA *L*) att svänga ner mot Båtskärsnäs och knalla upp på Gölihatten och få en trevlig överblick över skärgården utanför Båtskärsnäs.
 
Senast redigerad av en moderator:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...