Fladdermöss i grottor

Hello,

Jag är intresserad av fladdermöss och jobbar också med dessa spännande djur delar av året. Som de flesta grottkrypare vet finns det ju särkilt under vinterhalvåret ofta fladdermöss i grottor. Jag skulle vilja ha lite tips om ni känner till några grottor som brukar ha fladdermöss i södra Sverige, gärna i småland med omnejd.

Tack på förhand,

A.
 
Visst är fladdermöss fina. Tog denna bild för 5 veckor sedan, dock långt ifrån Småland. Det fanns bara en fladdermus i grottan vad vi kunnde se.
 

Bilagor

  • IMG_1765.jpg
    IMG_1765.jpg
    134.1 KB · Visningar: 6,748
Tyvärr inte i Småland men väl i Sörmland...

Ön Oaxen (norr om Trosa) har tidigare varit ett kalkbrott. Tunnlar genomkorsar berget och där har jag med skräckblandad förtjusning kunnat se fladdermöss när jag var liten. Det är ett par år sedan men så mycket borde inte ha förändrats (trots klimathotet...)

Jag kan ge dig en närmare beskrivning om du vill. Skriv ett meddelande...
 
Mathias,

vart hittade du fladdermusen du har med på bild. Den är väldigt lik en ovanlig art och det skulle vara spännande att veta var och när bilden togs.

A.
 
Bilden är tagen i en "kännd" grotta i Kilsbergen. Sen när vi kommer till att berätta exakt vilken det är så känner jag mig kluven til den varksamhet, fladdermusvandringar du bedriver i bolagsform. Dels tycker jag att det är jättebra att vanligt folk får besöka grottor och lära sig massor om fladdermöss. Å andra sidan så känner jag en viss oro för att komersialisera dessa djur.
 
Jag tycker att din tveksamhet är klok. Jag har dock nära kontakt med sveriges främsta forskare på detta område och har bra koll när man stör djuren och inte. Jag ser till fladdermössens bästa i första hand. Att erbjuda fladdermusvandringar i företagsform är främst ett sätt att göra djuren mer kända för allmänheten. Även om guidningar av fladdermöss är ett av ecocoms (www.ecocom.se) affärsområden så är detta inte främst i kommersiellt syfte. Det finns ingen vidare lönsamhet i detta. Företaget har andra affärsområden som är mer lönsamma och rent kommersiella.

A.
 
flogberget, Ludvika

Kjell Sundström bad mig undersöka den gamla gruvan för ca 20 år sen. det var väl ca 10 m firning ner och isbelagt och orter och stollar. längst in hängde en liten fladdermus som jag försökte att inte störa. senare blev det en fin turistgruva. på borneo kan det vara bra att ha skydd mot de stora fladdermusskitlagren.
 
Jag tycker att din tveksamhet är klok. Jag har dock nära kontakt med sveriges främsta forskare på detta område och har bra koll när man stör djuren och inte. Jag ser till fladdermössens bästa i första hand. Att erbjuda fladdermusvandringar i företagsform är främst ett sätt att göra djuren mer kända för allmänheten. Även om guidningar av fladdermöss är ett av ecocoms (www.ecocom.se) affärsområden så är detta inte främst i kommersiellt syfte. Det finns ingen vidare lönsamhet i detta. Företaget har andra affärsområden som är mer lönsamma och rent kommersiella.

A.

finns ecocom i göteborg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...