Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden?

Vi tänkte ta med hundarna på några dagar på Höga kustenleden behöver lite hjälp av någon som gått.

Jag har förstått att det är brant ner på stigen norr om Slåttdalsberget, såpass att det kan vara mindre bra med två hundar i 40 kg klassen som gärna har bråttom nerför. En av dem börjar dessutom bli lite till åren och avstår gärna besvärligare strapatser.

Det jag däremot inte har lyckats förstå är om det ner från Slåttdalsberget till Slåttdalsskrevan som det är riktigt brant i norr eller om det är på stigen ner från Slåttdalsskrevan mot entré Norr som är bitvis mycket brant eller om det är på båda ställena.

Om det bara är ner från berget kan jag vi i så fall gå med hundarna från Slåttdalsskrevan mot entre Nord

Tacksam om någon kan klargöra hur det ligger till.
 
Det är några år sedan jag var där sist, och jag har aldrig varit där med hund, så mina minnen är nog inget att lita på. Men jag tycker att om du kombinerar Google Maps med tex Eniros karta så bör du få en bra grund att bedöma om hundarna klarar en sådan vandring eller inte.
 
Tack för tipset. Det ser ju inte så farligt ut på karta, men samtidigt har jag läst att en del som avråder från att gå ner med hund så det vore bra att få veta mer exakt var det är brantast. Höjdkurvor säger ju inte allt.

Att gå ner på norra sidan om berget kan jag undvika men kan jag inte gå ner från skrevan mot entré nord blir det en större omväg.
 
Nu vär det länge sedan jag var där men här kommer ett försök till beskrivning.

Jag var där med en 3-åring som delvis gick själv men oftast satt på ryggen i bärstol.
Vi gick från norra entrén till skrevan och tillbaks med övernattning vid Tärnättvattnet.
Upplevde det inte som speciellt brant någonstans dit då vi gick Högakustenleden. Sen ska väll sägas att vi tyckte det var mycket jobbiga backar uppför.

Hem gick vi den markerade stigen ned mot Tärnättholmarna och sedan längs vattnet hem. Där var det på något parti riktigt brant. Så pass brant att min fru inte ville gå ned med ryggsäck och att vi båda bitvis gick med kroppen vänd mot "berget".
 
Tack!

Då lär det ha varit den stigen som det jag läste handlade om, så då är det nog inga problem med att gå med hundarna från Slåttdalsskrevan till norra entrén.
 
Man behöver använda händerna på stigen upp från slåttdalsskrevan till slåttdalsberget (ett barn klarar det bra), stigen upp på slåttdalsberget från sydsidan-södra entren är lite mindre brant. Stigen genom slåttdalsskrevan bör gå bra lite stenig, halvbrant bara.
 
Man behöver använda händerna på stigen upp från slåttdalsskrevan till slåttdalsberget (ett barn klarar det bra), stigen upp på slåttdalsberget från sydsidan-södra entren är lite mindre brant. Stigen genom slåttdalsskrevan bör gå bra lite stenig, halvbrant bara.

Perfekt! Tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andyt Tältplats vid Haväng Vandringsleder 24
Grollen Isolerade platser vid vatten och skog i Stockholmstrakten Vandringsleder 11
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
omni96 Vandringsled vid Arlanda Vandringsleder 5
grodanbolle Överfall vid Skanssundet, Borkyrka Vandringsleder 3
Sitiensis Tältplats vid Strängnäs/Selaön? Vandringsleder 0
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
Esko747 Tälta någonstans vid Upplandskusten? Vandringsleder 3
Owl Veden slut vid eldstad Vandringsleder 8
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
avslutad141014 Vandring vid Gross Glockner Vandringsleder 0
Still Alive Vindskyddet vid Skirsjön ( Södertälje ). Vandringsleder 4
veni Gotska Sandön vid midsommar Vandringsleder 4
SiKth Vacker tältplats vid sjö? Vandringsleder 20
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
flygare69 Trevlig tältplats vid Ringsjön sökes! Vandringsleder 0
Picea Vandring vid havet Vandringsleder 18
Från Danmark Vandring och ved vid Bottenstugan Vandringsleder 2
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
Vandringshyveln vandringsleder vid geirangerfjorden?? Vandringsleder 2
helmutlotti Sörmlandsleden: inbrott i bil vid stora Alsjön Vandringsleder 11
shadowfire Mysig tältning vid västkusten? Vandringsleder 7
bede Vandringsleder vid Galå Fjällgård Vandringsleder 0
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
flygare69 Liten rundvandring vid sydkusten? Tips please! Vandringsleder 4
BrittMarie Tältmöjlighet vid Åstorp/skåneleden Vandringsleder 0
Karl A. Intressant uppvaknande vid Delsjön! Vandringsleder 0
schweingaard Roddbåtar vid Sitojaure och Laitaure? Vandringsleder 5
paddel Björn Tips om isälvsleden vid Vindelälven Vandringsleder 3
Magnusnod Frost vid Grövelsjön Vandringsleder 0
desty Vandringsled vid Skytteholm. Vandringsleder 3
Nyman Vedläge vid vindskydden på bruksleden i vinter Vandringsleder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...