Fjällräddning eller inte med Nya helikoptern

Nu var det norska militära plan som hittade vraket genom IR-sökning, och genom detta övergick ansvaret. Händelseförloppet, om än lite långsamt är, strukturellt korrekt.

En tanke som dock slår mig är vilken faktisk förmåga som existerar om en större katastrof sker, som exempelvis Estoniakatastrofen. 1994 hade försvarsmakten en omfattande helikopterförmåga för räddningsinsatser.

I så fall får vi hoppas att någon av kustbevakningens tre stora fartyg är tillgängliga i närheten - KBV001, 002 och 003 är stora fartyg. Jag ser KBV003 Amfitrite från mitt fönster på jobbet då hon ligger vid kaj.

Givetvis har ett fartyg normalt längre tid till olycksplats jämfört med helikopter men väl på plats betydligt större uthållighet.

Ska vi diskutera upphandling så har väl uppdrag granskning också ifrågasatt KBV's förmåga till oljesanering i hög sjö och jämfört med norska motsvarigheter. Jag vet inte vad som är rätt och fel i den frågan.

/Patrik
 
Nu var det norska militära plan som hittade vraket genom IR-sökning, och genom detta övergick ansvaret. Händelseförloppet, om än lite långsamt är, strukturellt korrekt.

En tanke som dock slår mig är vilken faktisk förmåga som existerar om en större katastrof sker, som exempelvis Estoniakatastrofen. 1994 hade försvarsmakten en omfattande helikopterförmåga för räddningsinsatser.

Var det verkligen så?

Vad jag kommer ihåg var Estoniakatastrofen ett fiasko med svenska helikoptrar och krånglande winschar. Finnarna räddade oss med material som fungerade den gången.

1994 hade vi mängder av helikoptrar som gick på `övertid´ och skrotades ut därefter. Vi i sverige är väldigt bra på att krångla till saker och ting, speciallösningar hela vägen.
 
Var det verkligen så?

Vad jag kommer ihåg var Estoniakatastrofen ett fiasko med svenska helikoptrar och krånglande winschar. Finnarna räddade oss med material som fungerade den gången.

1994 hade vi mängder av helikoptrar som gick på `övertid´ och skrotades ut därefter. Vi i sverige är väldigt bra på att krångla till saker och ting, speciallösningar hela vägen.

Jag kommer inte ihåg den delen av nyheterna, jag gjorde lumpen på F15, jag har inget minne från följande diskussioner om något tekniskt "fiasko" på utrustningen.

Jag hade inte något direkt med ytbärgningen att göra förutom att det var samma inryckningsomgång och på så sätt "kände" ytbärgarna.

Men det säger ju inget om hur det fungerande på helikoptrar från andra ställen.

Men det vore i sig konstigt om utrustningen skulle krångla då det skedde regelbundna övningar av förklarliga skäl.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Jag kommer inte ihåg den delen av nyheterna, jag gjorde lumpen på F15, jag har inget minne från följande diskussioner om något tekniskt "fiasko" på utrustningen.

Jag hade inte något direkt med ytbärgningen att göra förutom att det var samma inryckningsomgång och på så sätt "kände" ytbärgarna.

Men det säger ju inget om hur det fungerande på helikoptrar från andra ställen.

Men det vore i sig konstigt om utrustningen skulle krångla då det skedde regelbundna övningar av förklarliga skäl.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Enligt denna sida (jag värderar inte dess ojävighet/korrekthet) så drabbades tre svenska helikoptrar av vinschproblem. Det stämmer hyfsat med mina svaga minnen av mediaraporteringen från tiden då det hände.

http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=0&sub=2&ex=n

/Patrik, som också tror det är effektivare för oss skattebetalare att ha militära helikopterekipage i beredskap för civil sjöräddning
 
Med reservation för att jag inte var med längre då Estonia sjönk så kan jag ha fel.
Men, om det fanns någon HKP4-A kvar i tjänst (otroligt) så var inte alltid de vinscharna 100% B & C var betydligt bättre.
 
Enligt denna sida (jag värderar inte dess ojävighet/korrekthet) så drabbades tre svenska helikoptrar av vinschproblem. Det stämmer hyfsat med mina svaga minnen av mediaraporteringen från tiden då det hände.

http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=0&sub=2&ex=n

/Patrik, som också tror det är effektivare för oss skattebetalare att ha militära helikopterekipage i beredskap för civil sjöräddning

Sidan beskriver ju mer att de finska ytbärgarna hade bättre kunskap i hårt väder (i att landa) och skillnaden i transport av de räddade då de svenska tog dem till fastlandet och de finska klarade av att hjälpa dem till fartyg som då var närmare och transporten gick snabbare?

Men givetvis så är det mekaniska problemet allvarligt om än bara en drabbats av det, då och även om det skulle vara idag... läser om bristande utbildning om vinschmekanismen vid polisens helikoptrar. Så ja, det ju dumt om jag "nyanserat" bort ett problem. :/

Men jag kände inte igen/kommer inte ihåg diskussionen. Det räcker ju med en enda person och inte ett visst minsta antal personer som inte kunde räddas för att det skulle vara allvarligt.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Senast ändrad:
Sidan beskriver ju mer att de finska ytbärgarna hade bättre kunskap i hårt väder (i att landa) och skillnaden i transport av de räddade då de svenska tog dem till fastlandet och de finska klarade av att hjälpa dem till fartyg som då var närmare och transporten gick snabbare?

Men givetvis så är det mekaniska problemet allvarligt om än bara en drabbats av det, då och även om det skulle vara idag... läser om bristande utbildning om vinschmekanismen vid polisens helikoptrar. Så ja, det ju dumt om jag "nyanserat" bort ett problem. :/

Men jag kände inte igen/kommer inte ihåg diskussionen. Det räcker ju med en enda person och inte ett visst minsta antal personer som inte kunde räddas för att det skulle vara allvarligt.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Det står tämligen tydligt om 3 krånglande svenska vinschar en bit ner på sidan (om sedan detta är korrekt i sak eller inte och sedan föranlett den beskrivna konsekvensen kan jag inte avgöra, men det står så):
"Vid en tidpunkt då överlevande ännu hade kunnat räddas drabbades tre svenska helikoptrar av problem med vinschmekanismen. De tvingades avbryta räddningsarbetet under flera timmar. Andra helikoptrar fick plocka upp ytbärgare och överlevande som måste lämnas kvar i sjön när vinscharna krånglade. En ytbärgare transporterades hängande i en vajer till ett av de kringliggande fartygen. "


/Patrik
 
Ja, jag skrev att jag inte kände igen diskussionen inte att det inte stod att det var tre helikoptrar som hade problem.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...