Kit för gädd- och abborfiske

Tänkte köpa ett lite kit med drag och tillbehör för abborre och gäddfiske till min son. Spö har han redan.

Tänkte mig typ 5 spinnare, 5 skeddrag och 3 wobblers. Vilka drag "måste" man ha? Vad skulle ni köpt för några, behöver lite tips! :)

Niklas
 
Vad är det för rekommenderad kastvikt på hans spö? Det är lite lättare att tipsa om drag när man vet detta.

Oavsett detta så tycker jag att du ska köpa några jiggar också. De är fångsgivande, lättfiskade, billiga och så fastnar de inte heller så lätt.

Genenrellt så funkar Abus klassiska beten bra t ex. Reflex-, Droppen- och Mörrumspinnare. Atom och Utö skeddrag (har ialf. funnits vasskyddade).

Zam och Bomber tycker jag är bra vobblers, välj storlek efter kastvikten på spöt.
 
Havskajak

Jag hoppar på den här tråden. När jag är ute och paddlarhavskajak så skulle jag vilja kunna dra upp en fisk och tillaga på elden. Finns det bra hopfällbara spön som någon kan rekommendera att ha i och fiska från en havskajak?!?!
 
Jag hoppar på den här tråden. När jag är ute och paddlarhavskajak så skulle jag vilja kunna dra upp en fisk och tillaga på elden. Finns det bra hopfällbara spön som någon kan rekommendera att ha i och fiska från en havskajak?!?!

Ron Thompson har prisvärda telespön, paddlar du är flytande wobblers med ställbar sked
ett måste, perfa när dom flyter upp när du stannar desutom
 
Jag är grymt nöjd med mitt Shimano Exage teleskopspö. I fodralet ryms UL-rulle, extra spole och en liten draglåda. Grymt nöjd, så litet kolli så det får ofta följa med.
 
Spinnare:

abu reflex
Vibrax
Mepps
PV (polarvargen)


Jigg: 5-8 cm långa.
Knallgula
Gula genomskinliga med glitter.
Köp några Shadjiggar och några curlytail.


Wobbler:

BOMBER 15 eller 16. (rekomenderar blå/silver Orange/silver. De som är holografiska.)
Nils Master
Något Crankbait till abborre på 5-7 cm


Skeddrag: UTÖ & atom
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...