Fogmassa kring Beckssonluckor

Tänkte byta ut mina Luckor på min Arrow Ivalu mot färganpassade luckor (dvs svart ska bli vit likt kajaken)

Kring de originala Luckringar som är fastskruvade i Kajaken är det en svart fogmassa som är inte helhård och verkar lösa sig upp i aceton. Kring skruvorna är ngn hård ljust massa som dessvärre inte riktig håller.

Min tanke är att använda ngt vit eller genomskinligt till de nya luckor men vet inte riktig vad? Funkar det med Silikon som man har till kökets kakel/arbetsbänkens fog eller håller det inte? ngt annat bättre i den önskade färgen?
Och funkar det även till att täta skruvhålen med?
 

Bilagor

  • PK__8339.jpg
    PK__8339.jpg
    27.9 KB · Visningar: 1,030
Limma Becksonluckor.

Hej!
Ett förslag är att använda ett marint konstruktionslim. Det är otrolig häftförmåga och blir inte stenhårt. Håller sig också flexibelt. Finns i olika färger och fabrikat.

Jag har själv använt mig av detta när jag har byggt och gjort ändringar på kajaker. Bl.a. limmar jag fast VKV:s pedalsystem i mina kajaker när jag byter ut.

Lycka till ! Ha det bra!

Dr Kajak / Göran Petersson
 
Hej Philipp,

Jag brukar använda Biltemas Marintätning finns i transparent, vitt och svart, jag använder samtidigt deras primer för att öka vidhäftningen speciellt mot sargen.

Detta funkar iallafall när man limmar Kajaksports lucksarger mot glasfiber.

MVH

Pelle
 
Jättetack ni två! ska kolla på biltema.

sista frågan är då, limma den super hård eller går det att få loss grejerna igen? för de är ju ändå skruvade så att de borde hålla och ifall jag vill byta tillbaka eller ngt sånt vill jag ju kunna få loss grejerna igen.
 
Hej igen!

Tror det fixar sig för dig.

Har du bara en vass kniv och samtidigt lyfter så att du skär dig in så till slut lossnar sargen. Om du nu vill byta till något annat så är det inga problem.

Lycka till

Dr Kajak.
 
Hej

Jag antar att du har Becksons installationsansvisningar, annars är de här:
______________________________________
4" , 6" and 8" Deck Plate Installation Instructions

1. Remove deck plate center, invert, and use as a template to scribe cut line.

Go to Step 2

5" Deck Plate Installation Instructions

1. Remove deck plate center. Using the deck plate outer ring as the template and scribe line around the inside of the ring.

2. Drill 3/8" (9.2mm) starter hole adjacent to inside scribed line. Cut 1/8" (3.2mm) outside of the line (larger) with a reciprocal saw.

3. When using self-tapping screws on a deck of sufficient thickness, mount deck plate and drill screw holes partially into the deck with 1/8" (3.2mm) drill bit.. When thru- bolting, drill all the way through the deck.

Deck construction (Solid Fiberglass, or Foam or Wood core)

4. For solid fiberglass decks proceed to step 5. On a foam or balsa core deck dig out 1/8" (3.2mm) of core bordering the primary hole and around the screw holes. Fill with two-part epoxy filler and let cure. Re-drill screw holes.

5. Replace center into the deck plate ring and apply a 3/8" (9.2mm) bead of silicone caulk on the edge of the spigot (flange) and under side of ring.

Beckson recommends using only silicone sealants for ABS deck plate installations and is not liable for product damage caused by other sealants.

See Easy Clean-Up below.

Note: For installation of polypropylene deck plates, please consult your local marine dealer or caulk manufacturer for best results. Silicone will not adhere to polypropylene.

6. Fasten deck plate to deck with #8 pan head screws or thru-bolts, maintaining a minimum of 1/16" (1.6mm) of caulk as a gasket and keeping the plate flat. If on a curved surface, fill gaps completely with caulk, without bending the trim ring. Thin ring deck plates may be mounted without fasteners. If adhesion is questionable, drill and counter bore thin ring for #8 fasteners.

Do not use countersunk or oval head screws. Damage will result.

7. Note: For Easy Clean-Up when installing ABS deck plates with silicone sealant: dry mount the deck plate, and apply liquid soap to a damp sponge. Carefully wipe all areas where you do not want silicone to stick. Remove and install with a generous amount of silicone sealant. Do not squeeze out caulk beyond the edge of the ring. Carefully remove excess with a single edged razor blade or "Exacto" knife once cured.

Do not scrape the deck or the deck plate with the razor blade. If necessary, remove excess caulk with isopropyl alcohol and a soft cloth.

If necessary - lubricate deck plate thread with Teflon grease or Vaseline.
___________________________________________________
 
Tack Björn, den beskrivningen hade jag inte.
Där står att jag ska använda silicon. Marinsilicon på Biltema finns i vit, undra om Marintätningen i genomskinlig skulle skapa problem men jag tror inte det.
 
Becksonlucka på Tahe greenland

Jag har satt en becksonlucka på min greenland.

Använde Sikaflex (291i) och syrafast bult och mutter. Följde Becksons instruktion.
Antar att däcket på Ivalun är helt rakt och inte lite smått välvt som det var på min greenland. Tänk också att inte dra åt bulten för hårt, du knäcker lucksargen då. Beror nog också på att mitt däck var lite välvt.
Sikaflex finnsi vitt, svart, brunt och grått. Var noga med maskeringen för sikaflex är så kladdigt att man inte ens behöver röra vid det för att det ska kladda! :)

Upplever limningen som mycket stark, känns som bultarna mest är en extra säkerhet.
 
Ja däcket är rakt. Det sitter redan original Beckson Luckor och de är nedsänkt - Kajaken är alltså byggd så att just de passa.
Tack för din inputt med silkaflex. Nu gäller det bara att hinna med till affären och det värsta - hitta en dag jag inte ska paddla så allting kan härda ordentlig.
 
Hej,
Med all respekt för Becksons installationsmanual men om du använder silikon så tränger det in lite i däcket och gör att senare limningar/lagningar får svårare att fästa. Jag skulle nog hellre satsa på Sikaflex eller någon annan marintätning som inte är silikonbaserad.

Lycka till, Klas
 
Bah det var den dummaste idén nånsing att byta skiten. De gamla går inte att få loss, eller hittills har jag bara provat den främre och trots försiktighet skadat ringen på den och då försökte jag vålda lite och nu är halva ringen borta och halva sitter stenhård. Ger upp för ikväll. känns jättekul :(
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...