Sikhåvning

Igår (12 okt) var det inofficiell sikhåvningspremiär i åarna utanför Umeå. Sikhåvningen är, för mig, någonting jag ärvt från min far och som under två veckor i oktober upptar nästan varje vardagkväll. Men det slår mig att jag knappt känner till någonting om sikhåvning i övriga Sverige. Av denna anledning uppmanar jag er som ägnar er åt detta ädla fiske att dela med er av era erfarenheter så att vi kan få någon form av kartläggning av sikhåvningens utbredning.

I åarna kring Umeå fiskas det på i huvudsak två sätt:
- Lysfiske. Med stark pannlampa belyses den grunda bottnen längs å-kanten och en mindre håv används för att plocka upp synliga fiskar.
- Storhåvfiske. Med en två-tre meter lång håv kammas å-bottnen av i stömmens riktning. Höga vadare behövs för att komma ut ordentligt och hitta de bästa hålorna där sikarna håller till.

För egen del ägnar jag mig uteslutande åt storhåvsfiske.

Som sagt: dela med er av era erfarenheter!

MVH//Thomas
 
Jag vet att sik håvas i Lyckebyån i Blekinge precis innan ett vandringhinder. Folk står på kanten till ån med stora håvar (2-3m) och plockar sik hela dagarna. Det tråkiga är att man får inte fiska med spö i den delen av ån. Jag tycker faktiskt det känns tveksamt att utöva ett så pass stort fisketryck på lekfisk som det man gör vi håvfiske.
 
Jag följde med en kompis för många år sedan och håvade sik i Solstaström/Marströmmen, småland.
Mycket fick vi, och gott är det, men fiske är det inte...
 
Vad som är fiske kan i och för sig diskuteras, men nätfiske faller under definitionen, så jag har svårt att se varför inte fiske med håv skulle göra det.
 
http://www.kukkolaforsen.se/start.htm
titta under fiske

Man fiskar i från bryggor (pator) som man bygger ut i forsen varje år. håven är oval cirka 50 cm X 80 cm, skafftet är om jag minns rätt 5-7 meter gjordes för av gran, men görs nu förtiden i glasfiber. Man tar siken i gropar som fisken vilar sig i när den vandrar upp i forsen.

Som ung satt jag en sommardag med farfar i en båt i kukkolaforsen, farfar fick minst 2 fiskar i varje drag. men så mycket sik kommer det inte nu förtiden.
 
Sikhåvning är fiske

Sikhåvning är fiske, nätfiske är fiske, flugfiske är fiske, mete är fiske men att rovfiska mer än bestånden tål är oansvarigt.

Jag har håvat mycken sik i östjämtska åar. Fisket där sker med lykta, helst stormlykta med skör strumpa och fotogen.

Säsongen startar i allmänhet i början av november och tiden varierar sedan med de olika beståndens lektider i olika åar, till närmare juletid kan håvningen pågå i de åar som har de senast lekande bestånden.

Att fånga fiskar i kalla strömmande åar med hjälp av lykta är inte helt lätt och tarvar en viss teknik vilken tar en tid att lära.
 
Trevligt att höra om sikhåvning från olika delar av Sverige.

Då det gäller sikhåvning är det verkligen inte bara att ställa sig i närmsta strömmande vattendrag och lyfta upp fisk med håven. Nej, att håva sik är en konst som det tar tid att lära sig. Det gäller att hantera håven som en förlängning av sig själv samt ha känsliga händer, något som i oktoberkyla inte är det lättaste. Själv blir jag til exempel alltid slagen av min fiskekompis i antal fiskar.

Det finns även ett kulturvärde i fångstmetoden. I tider då sportfisket jagar det nyaste prylarna och de mest raffinerade fångstmetoderna, kan ett par gamla gummivadare och pappas, av pianotråd, hemgjorda håv vara en ett litet andningshål i prylgalenskapen.
 
Vilka andra lekande fiskar fiskar håvas på liknande sätt? Man håvar ju lekande nors på våren och nejonöga håvas väl också, fler?
 
Tidigare håvade man lax kring Umeå. Men det är bara något jag hört berättas om från en rätt så avlägsen tid (1930-tal). Men jag har mer eller mindre halvsäkra uppgifter på att lax fortfarande håvas i Kalixälven. Kan någon verifiera eller dementera detta?
 
KLAGER; sa:
Vilka andra lekande fiskar fiskar håvas på liknande sätt? Man håvar ju lekande nors på våren och nejonöga håvas väl också, fler?

Nejonöga håvas absolut. Netting kallas dock fisken där jag kommer ifrån, dvs Skellefteå, möjligen i hela övre norrland. Farsan brukade håva netting i Skellefteälven sin ungdom. En kväll förra veckan gick jag och farsan ner till älven med håv och ficklampa för att testa lyckan, så som han gjort förr om åren. Men vi såg inte en enda netting. Förmodligen var timingen fel. MEN, vi såg att det rörde sig i vattnet, det var större fisk, och många var det. Så vi vevade några varv med håven och fick upp flera lakar!!. Lakarna fick dock återvända ner i älven. Antar att lakarna också höll på med leken.

Jo just det. Jag vet att det håvas sik i Bureälven också. Det är lite av en gammal tradition, antar att det funkar på samma sätt som i Umetrakten, som ju inte är så fasligt långt bort. Dom håller till vid Ytterforsen som i princip är där älven mynnar i havet.
Undrar om det inte funkar så att det är nåt fiskelag som har rättigheterna på just sikhåvningen i Ytterforsen, men jag är lite osäker på det. Dom har iaf bryggor som sätter ut just i håvningssyfte.

Sökte på 'sikhåvning' på Google. Många träffar handlade om Torneälven & Kalixälven men även en del jämtländska träffar. Bl.a. verkar man håva sik i Gimån.
[Ändrat av z5v2erik 2004-10-15 kl 14:26]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.