Sova i bil

Det har flera gånger påpekats faran med att sova i översnöade tält . Hur är det med koldioxidfaran med att sova i en bil? jag har flera gånger sovit i bilen och som ni ser lever jag. Oftast vill man ju ha fönstren lite nedvevade, men en gång på väg till Berlin sov vi (2 personer) i bilen med stängda rutor pga alla mygg. Har senare tänkt på faran. Vilka erfarenheter och synpunkter har panelen?
 
/Jag tycker) det är egentligen ingen fara för att det cirkulerar så mycket luft i de flesta bilar. Det känns ganska tydligt när man har värmen på, så att det är jätte varmt i bilen och sen stänger man av motorn - det blir det lika kallt som ute på en gång.
Jag hade under flera år en Fiat Ducato och sov månadersvis i den (var utbyggd med säng).

Det är dock bra att öppna ett fönster lite, mot fukten.
 
/Jag tycker) det är egentligen ingen fara för att det cirkulerar så mycket luft i de flesta bilar. Det känns ganska tydligt när man har värmen på, så att det är jätte varmt i bilen och sen stänger man av motorn - det blir det lika kallt som ute på en gång.
Jag hade under flera år en Fiat Ducato och sov månadersvis i den (var utbyggd med säng).

Det är dock bra att öppna ett fönster lite, mot fukten.

Värme/kyla leds ju även av andra ämnen än luft t ex glaset i rutorna så att temperaturen ändras har inget med lufttätt eller inte att göra. De flesta bilar är nog inte helt hermetiskt tillslutna (lufttäta) även om moderna bilar har ett läge på ventilationen då man mer roterar existerande inneluft än att ta in ny luft ("smog-läget" som ofta symboliseras av 3 pilar i cirkel). Jag tror inte det är någon fara att sova i bil avseende luft så länge man har motorn avstängd men för att slippa kondens vill man nog ha rutan nere en bit.
Värre är nog om man parkerar där det blir sol och bilen blir tokvarm - det har ju bl a hundägare och polis påpekat, så man inte lämnar hunden i bilen när solen skiner. det blir snabbt bastuhett om bilen står i solen.
Parkerar man istället i kyla blir det ju kallt men har man kläder och sovsäck går det ju att hantera.
Sen ska man undvika vägbanditer och mygg också... :)
Men stäm inte mej om det går illa av att sova i bil, jag lovar inte.

/Patrik, föredrar annat boende än bil
 
Luftbehovet är i storleksordningen 300L per person och timme. Så syret räcker. Koldioxidhalten inte heller problematisk. Fukten i utandningsluften kondenserar mot rutorna när det är kallaste ytan.

Thure
 
Sovit en del nätter i personbil och lever fortfarande. Största problemet var på morgonen med massor av kondens på rutor. Det jag sover i är en sedan, så det går inte att fälla baksäte och göra ett större sovområde som i en del kombis. För min del så är det att föredra att sova i passagerarsätet fram, är för lång för att kunna krypa ihop i baksätet. :-/

Men vad 17, att betala 250 kr natt för 1 person i 2 personers tält på camping lika mycket som familjen i husbil eller familjetält betalar, glöm det!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...