Hållbarhet kedja?

Slarvigt ihopsatt kedja är väl troligaste orsaken.

Sen kanske det inte var din växling just då som "knäckte" kedjan, du har kanske vid tidigare tillfälle råkat växla så att du hade innersta bak och yttersta fram (eller tvärtom) där kedjan utsätts för rätt kraftig knäckning i sidled. Det har hänt mig ibland när man hamnar i en stressad situation och inte riktigt hinner tänka hur man växlar, visserligen har kedjan då inte gått av, men jag har insett att "oj, på den här växeln borde jag inte cykla".

Och sen var niten då "halvt isär" vilket gjorde att den så småningom lossnade.

Jag försöker verkligen att inte använda de diagonala extremväxlarna som du nämner men kan inte svära på om det råkat hända av misstag. Kanske kan vara anledningen och då är det ju ett ofrivilligt användarfel som är orsaken.

/Patrik
 
Jag försöker verkligen att inte använda de diagonala extremväxlarna som du nämner men kan inte svära på om det råkat hända av misstag. Kanske kan vara anledningen och då är det ju ett ofrivilligt användarfel som är orsaken.
Kan vara en kombination av montagefel och stora böjkrafter. Som du säkert vet är kedjorna smalare ju fler kransar som sitter bak. Inte omöjligt att kedjorna faktiskt är klenare jämfört med t.ex gamla 10-växlade racercyklar från 80-talet.
Råkade själv ut för mitt första kedjebrott i somras. I mitt fall kan kedjan fått sig en knäck i skogen. Lyckades få 2 punkteringar och ett kedjebrott inom loppet av 3 träningsturer.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...