Vill komma i form för toppturer!

Vill gärna ha tips för hur jag bäst ska träna för att komma i form för toppturer (i Sverige/Norge). Var upp till Trolltunga i somras och det funkade ju, men jag blev väldigt trött på nervägen. Det var under värmeböljan :)
Jag tränar tung styrketräning flera gånger i veckan och ska nu satsa mer på benstyrkan. Men jag har inte tränat kondition nästan alls på ett bra tag annat än att cykla till jobbet och gå promenader. Tänker börja springa så att jag i alla fall klarar milen på en timme. Om jag gör detta, samtidigt som jag går lite längre vandringar på ett par mil ca ("vanliga" leder) ett par gånger/månad, då borde jag väl fixa att ta mig upp på Galdhöpiggen till sommaren? Skulle så gärna vilja göra en Jotunheim-expedition med Galdhöpiggen, Glittertind och Besseggen :)
 
Löpning! Sen är det ju bra att vänja kroppen att bära (mer eller mindre) tungt också, t.ex. långa promenader med ryggsäck.
 
Galdhöpiggen och de andra topparna du nämner kräver ingen större fysik. Jag har varit på dem med personer som inte tränar mer än någon promenad ibland. Det handlar mer om hur snabbt och lätt du vill vandra upp på dem.
Snabba promenader men inslag av löpning i backig terräng gör nog susen.

Min erfarenhet av att gå på toppturer är att de inte kräver någon extrem kondition utan snarare ork och psyke att vara igång under många timmar. Galdhöpiggen tar ca 5-8 h beroende på tempo. Men pulsen är aldrig så hög. Så det skadar inte att träna på att orka vara aktiv under lång tid. En snabb topptid handlar inte så mycket om vilket tempo du går i utan hur få pauser du tar.

Styrketräning som du redan kör tycker jag är bra för att stärka muskler runt knäna och på så sätt skydda dem.

Go tur
 
Tack för tips - jag ska köra igång med mer konditionsträning framåt våren. Ska också försöka vänja mig vid detta att vara igång länge, är väl mer typen som gillar att träna intensivt under en kort tid. Förstår att det är bra att träna på att bära packning, det är bara svårt att motivera sig till det då man inte är tvungen ;-) Men mest fokus kommer jag ändå att ha på styrkelyft eftersom jag tycker att det är så kul, det är väl också bra vad gäller packningen .-)
 
Om du är van att träna med vikter så kan du ju alltid nyttja försvarsmaktens träningsprogram för att skapa "fältstyrka" som inspiration. Det är framtaget för specialförbanden, men du kan naturligtvis anpassa detta efter egen nivå. Mitt råd blir att skippa "snabbmarcherna", dvs löpning i kängor, och ersätta dessa pass med vanlig konditionsträning.

Jag bifogar träningsprogrammet med styrkeövningar och tillhörande övningsbeskrivningar.

Men av erfarenhet så blir nog mitt råd till dig att träna i huvudsak kondition, och framförallt att vandra med packning. Styrketräningen bör du fokusera till de stora muskelgrupperna, ben, bål och rygg.
Då man "- blir bra på det man tränar"

Lycka till!
 

Bilagor

  • Styrketräningsprogram.pdf
    20.2 KB · Visningar: 1,362
  • Träningsplan med periodisering.pdf
    22.7 KB · Visningar: 1,195
  • Övningsbeskrivningar till styrketräningsprogram.pdf
    68 KB · Visningar: 907
Senast ändrad:
Ska jag vara ärlig så tror jag inte styrketräning ger särskilt mycket om man ska bestiga berg. Styrketräning innebär ju att man lyfter tunga vikter under kort tid, när man vandrar i berg så lyfter man medeltungt under en väldigt lång tid. Det är ju en helt annan typ av träning. Men givetvis är det ju alltid en fördel att vara vältränad gentemot ingen träning alls.

Men jag tror inte Galdhöpiggen är något större problem. Om man går från Spiterstulen är första backen ganska krävande sen blir det mindre brant men istället lite stenigare. Tar man denna vägen passeras även två andra toppar på vägen upp.
 
Simma!

Crawl är den absolut bästa träningen för uthållighet samt belastar alla leder minst.
Gå sedan med den vikt du tänkt bära i stökig terräng, styrketräning hjälper inte ett jota för den här typen av toppturer.
 
Core

Klart styrketräning hjälper. Som 81nahoj skriver så behövs muskler som skydd runt knäna och för att stabilisera bålen. Coremuskelträning avlastar och ger balans. Och bara för att styrketräning i gym inte exakt liknar toppbestigning får du givetvis nytta av musklerna du bygger. Komplettera styrketräning med grenspecifik träning.
 
Långpromenader med efterhand ökande distans och vikt, sikta mot 3+ milare, ca 7 timmar. Öka sakta.
Det är nerför som är det tröttande och monotona, välj därför kuperad terräng.
go tur
 
Ben.

Benstyrka, kondition o dra ner på "fängelselyften" tung styrketräning antar jag att du kör mellan 4-6 rep per set eller? Gå ner viktmässigt och sikta på 12-15 rep per set. Finns ingen fördel med att ha stora muskler rent fysiskt, bara en personlig grej. Sen kan du köra ett pass med maxlyft bara för att bibehålla också se hur resultatet blir. Men som sagt benstyrka, tåhäv, vadpress, utfallsgång, jägarvila, stepup, jumskpress, kettlebellswing and so on. Benböj med skivstång så får du in balansen på en gång. Samt balansboll med eller utan vikter för att träna upp linementen och senor o andra små företeelser som finns i benen. Konditionsmässigt så det dem innan skrivit, simning, distsbslöpning, men också intervalllöpning, (i backe) spinning. All pulshöjande träning du kan komma på. (170)180-200 bpm. Sen sks du nog inte ha några probs med något.
 
Klart styrketräning hjälper. Som 81nahoj skriver så behövs muskler som skydd runt knäna och för att stabilisera bålen. Coremuskelträning avlastar och ger balans. Och bara för att styrketräning i gym inte exakt liknar toppbestigning får du givetvis nytta av musklerna du bygger. Komplettera styrketräning med grenspecifik träning.

Långpromenader med efterhand ökande distans och vikt, sikta mot 3+ milare, ca 7 timmar. Öka sakta.
Det är nerför som är det tröttande och monotona, välj därför kuperad terräng.
go tur


Jag tror att dessa två tips är det som sammanfattar hela tråden på bäst sätt. Styrketräna de vid vandring belastade muskelgrupperna och komplettera med "träningsmarscher".

En annan variant kan var att packa ryggsäcken med allt du skall ha med dig till fjälls och dra ut på en helgvandring. Då lär du känna din utrustning, men även så känner du var någonstans du får träningsvärk och smärtor. Jag upprepar mitt tips från tidigare, ben, bål och rygg är det som tar stryk. Haka inte upp dig så mycket på antalet repetitioner och antal set, utan se till att variera övningarna för varje muskelgrupp istället. Det har fungerat för mig, och då lyfter jag max tio reps per set. Jag satsar på tunga basövningar i huvudsak.

På styrkeprogrammet.se kan du söka bland hundratals övningar för att hitta variation.

Lycka till!
 
Nöt på!

Det som fungerar för mig är att kombinera, först kanske man är ute och springer någon timma sedan tar man skateskidorna efteråt för att låta kroppen jobba under längre och längre tid.


Vi tränar oftast för intensivt och under aldelens för kort tid nuförtiden.
Låt de ta tid, så skynda väldigt långsamt, för sega muskler är de bästa :)

Lycka till
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...