Går inte ner i vikt :(

Borano20 jo jag borde nog säga mig ner och fundera över vad jag igentligen vill åstadkomma med träningen.

Camoscio. Jo jag är medveten om att det är ganska många timmar verkar vecka som jag tränar. Blev nog bara så under sommaren tränade jag varanan dag å det blev ju ca 6-10 timmar i veckan å när jag då skulle börja med detta program så ville jag ju inte att timmarna skulle färre så jag började på samma nivå som jag slutade. Sedan då är jag nog lite inttreserad av att se vad jag klarar av har länge trott att no kommer kroppen säga ifrån då jag ökar timmarna men efter någon vecka så börjar återhämtningstiden att sjunka från ca 100 timmar ner mot noll med andra ord så börjar jag att återhämta mig mellan passena. Kanske inte fullt ut men nästan. Men måste väl även erkänna att jag så fort jag fuskat med programet får en kännsla av att jag saboterat hela veckans träning jag har väldigt svårt för vad som är lämpligt. När jag tränar så måste jag ha ett program som är skrivet i sten annars blir fort en dags vila till två och sedan tre åsså va de färdigtränat :) För när allt kommer ikring så hatar jag igentligen allt som har med konditionsträning att göra visst kan de vs kul ibland om det är fint väder eller så å visst känns det skönt efteråt men själva träningen kommer jag aldrig tycka om. Fast har börja försöka hitta roligare träningsformer tex klättring is och inomhus. Men i övrigt så tränar jag för målet dvs det är tråkigt att träna men det är kul att stå på toppen av Mont blanc eller Everest. Så har jag alltid motiverat träningen med målet. I somras va det Kebnekajse i vinter är det Mont blanc senare blir det något berg i Himalaya och före mitt intresse för berg så vad det jakten jag började träna för och för att slippa bada i vassen varje sommar men där går det ju tungt fortfarande.

Provade i somras på råd av sjukgymnasten att dra ner på timmarna och köra mer intervallträning istället men tyckte att jag tappade på det då det gällde uthålligheten.

Men jag vet väl ochså att bestiga berg sitter mer i kroppens förmåga att hantera höjden än i konditionen. Men har bestämt mig att jag ska då heller inte ska behöva vända pga konditionen eller för att jag är otränad.

Är väldigt tacksam för alla svar :)

En till följdfråga hur mycke tränade ni inför erat toppförsök ? Eller var det kanske så att ni inte alls tränade speciellt inför det ?
Berätta gärna om era träningsprogram mm.
 
Lite inaktiv tråd, men jag kan tipsa om detta med viktnedgång: Jag hade 25 kilo övervikt för ett år sen, och började notera vad jag åt i en telefon-app (som hette "shapeup", men nu har bytt namn). Det var väldans effektivt måste jag säga, för nu ett år senare var jag 25 kilo lättare.

Detta helt utan konstiga dieter eller vatten-och-morotsstavar-tjafs. Man äter ju vad man vill, och sen ser man när ens dagliga dos är slut. Sen börjar man ju motionera lite mer också när man kör det där programmet, det blir lite som att spela mot sig själv.

Har prövat att köra utan hjälp av det där programmet nu ett tag. och det har funkat, jag går inte upp i gen.
 
Har senaste året tränat för att gå ner i vikt utan större resultat. Har nu trappat upp träningen två sissta månaderna då jag tänkt mig till alperna till sommaren. Jag tränar nu ca 11 timmar i veckan 6 timmar kondition 3 styrketräning 1 intervall och 1 backträning å de enda detta resulterat i är att vikten ökat. Jag har försökt äta rätt å inte för mycke låg på ca 1600 kalorier dag senaste månaden utan resultat. Större delen av träningen är inriktad på uthållighet så jag borde inte öka så mycke i muskelmassa. Börjar nu va desperat så började för några dagar sedan på tränings lchf med ca 40gram kolhydrater per dag vad tror ni om det va det ett dumt beslut ? Jag måste ju strida mot alla naturens lagar då jag kan gå från soffpotais till att träna 11 timmar i veckan utan att tappa något i vikt.

Håller med en annan medlem som skrev att målet är kanske mer att du orkar än att du går i vikt.
Sen beror det mycket på vad din nuvarande vikt i relation till din höjd är.
En övervikt till exempel innebär att du har hårdare belastning för kroppen, vilket gör att du kan bära mindre packning etc.
Men det är bara ett perspektiv.

Sen det som ingen nämt, vad jag hann läsa, var det här med stress.
När man tränar och tränar, intill hetsar sig fram, så blir det kontraproduktivt. Du kan säga vad du vill men din kropp kommer visa sanningen om den saken. Har du en överproduktion av kortisol (som det kan bli vid stress) så kommer du inte heller gå ner i vikt.

Prata också med din husläkare, gör köldskörtelprov, just in case.
Har du rubbning där så kanske det måste behandlas och du har kanske har varit för hård mot dig själv.

Var snäll mot dig själv. Det inre lugnet spelar otrolig roll i viktminskning.
Och hur äter du dina 1600Kcal?
Hur ofta äter du?
Kosten är som du kanske vet nästa viktigare än träningen i sig.
Äter du var 3e timme? Och dessa kalorier jämnt fördelat?

Hur mycket vatten dricker du per dag?
Vet du hur mycket procent fett vs muskler du har i kroppen?
Muskler väger mer än fett och med den mängd träning du gör så kan det mycket väl vara så att du kanske har GÅTT UPP i vikt i form av muskler och då är det snarare en BELÖNING!.

Jag tycker det är oerhört bra kämpat av dig och bra att du frågar men som sagt, var snäll mot dig och stress är din värsta fiende.
 
Sen det som ingen nämt, vad jag hann läsa, var det här med stress.
När man tränar och tränar, intill hetsar sig fram, så blir det kontraproduktivt.
---

Jag tycker det är oerhört bra kämpat av dig och bra att du frågar men som sagt, var snäll mot dig och stress är din värsta fiende.

Jag har provat de flesta varianter (fast bara en gång☺) och gått ner i vikt, för att sen gå upp igen. Inte allt, men ändå. Sen läste jag om stress och hård träning och det var mitt problem. Jag är känslig för insulinet, som kommer vid stress OCH hård träning.

Jag fick rekommendation om en bok av Phil Maffetone (läkare och tränare av triatlete). Efter jag läst den, så började jag med LCHF och lågpulsträning på försök i två veckor. Det var för 3,5 år sedan och försöket fortsätter☺, samtidigt som kilona trillat av och inte kommit tillbaka, nästan i alla fall.

I vintras inför Göteborgsvarvet, så började jag köra högpulsträning (grymt kul!), men jag slutade inte som jag brukar efter varvet, för det var så roligt!

Sakta, men säkert så började kilona komma tillbaka utan att jag förstod varför, tills jag i höstas kom på vad jag hade ändrat. Då gick jag tillbaka till lågpulsträningen och kilona börja trilla av igen.

En blogg, som är läsvärd är www.ledgenomexempel.se och www.philmaffetone.com

Det här funkar för mig, hoppas det funkar för någon mer!
 
Pst! Tråden är 3 år gammal. ;)

[EDIT]
Sorry! Hade fönstret öppet medans jag läste en grej och då hann flera andra posta samma sak. :(
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...