Vandringsleder i Skåne?

Hejsan!
Jag är en inflyttad östgöte som inte har koll på var det finns bra vandringsleder och fin natur att se. Någon som har något bra tips?:) Finns det något nära Lund?
 
Skåneleden är ju det vanliga....men inte helt perfekt överallt.

Runt Lund har jag ingen större koll. Men på östra sidan kan man hitta väldigt fina områden runt tex. Verkaån. Göingeskogarna har också fina stigar att erbjuda.
 
Hej!

Är själv nybliven skåning och har börjat beta av Skåneleden...
http://skaneleden.se/Templates/sleden_tmpl_01.aspx?pageId=267

Det jag har hunnit med hittills är Ås till åsleden mellan Åstorp och Röstånga. Den sträckan går längs Söderåsen och är väldigt fin till stora delar, även om det blir lite asfalt på ett par ställen.

Naturområden lite närmare Lund annars är väl Skrylle, Bokskogen och Genarp som jag inte hunnit utforska än, men som brukar rekommenderas av infödingarna. Tror att Skåneledens "Nord till sydleden syd" går genom alla tre av dessa områdena.

Skåneledenkartor hittar du på närmsta turistinformation.
 
Hej !

Köp skåneleds kartan Nord till Syd o studera:) hr i södra Skåne så rekommenderar jag : Häckerberga,Romelåsen, Bökeberg(Fjällfota sjön) Snogeholm, Krageholm,Fyledalen o Sjöbo ora.
Har vandrat i områdena många gånger o det räcker långt :)

Lycka till!!

Mvh Nicklas (Nyss hemkommen från Häckeberga)
 
Tack för tipset Mats!:)

Jag hänger gärna på!

Tack för kommentaren om mina Kaukasusbilder! Dina bilder från Skåne och Balkan var väldigt fina!
 
Naturbussen rullar ut dig i den skånska naturen

Om du vill ut i naturen bara över dagen så rekommenderar jag Naturbussen! Den går ut till fina och naturiga områden runtom Lund och Malmö. Och om du känner att bara åka buss och titta på fin natur kan du åka hela rundan med röda linjen - 3 timmar genom en fin del av Skåne...(men jag rekommenderar nog att gå av...)

www.naturbussen.se finns mer info.
/Louise
 
Romeleåsen är nog närmast från Lund

Finns det något nära Lund?

Ta Skåneexpressen 6 till "Knivsåsen" strax efter Dalby. Följ Skåneleden norrut några minuter och du kommer till Skrylleslingan. Hela slingan är 17 km, men man kan korta ner den till 10 km, om man tar en genväg.

Man kan också gå skåneleden från "Veberöd" - västerut - Romeleklint - "Genarp" (12 km).
Eller "Knivsåsen" - Romeleklint - "Genarp" (16 km)
Eller åka till "Genarp" och gå Häckebergaslingan (25 km).

Hör av dig om du behöver karta, så kan jag maila :)
 
Jag kan rekomendera både Kullaberg och Söderåsen. Var och gick i Klåveröd för första gången nu i helgen och vi gick en ordentlig runda på 4 timmar. Inte speciellt svår terräng och utsikten från högsta punkten var jättebra! :)

Vi är ett gäng som går 1-3 gånger i månaden och det är bara att hänga på om du är sugen.

Ha de bra!
 
Hejsan!
Jag är en inflyttad östgöte som inte har koll på var det finns bra vandringsleder och fin natur att se. Någon som har något bra tips?:) Finns det något nära Lund?

Välkommen till Skåne..finns inget fint här.. Bara platt, blåsigt och bokskog! O knappt några fina badsjöar! (Varav de få är belamrade med folk!) Nu lät jag ju jättenegativ o det va ju knappast min mening! Det finns höjdare i skåne med även om de är små och inte så många..men bor man i Lund får man lugnt ta bilen flera mil! Själv gillar jag Hovdala utanför Hässleholm eller Kullaberg vid Mölle o det blir ju minimum 15 mil.. tyvärr..
 
Det finns en serie vandringsböcker (tror serien heter Rundvandringar) som innehåller vandringar i Skåne. En för Söderåsen, en för kusten, en för Romeleåsen osv. Riktigt bra!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...