Promenad för viktnedgång

Men kom igen grabbar!
Snubben som startade inlagget ska ju ha ett enkelt och motiverande satt att ga ner i vikt. Man ska inte behova vara professor i naringslara, eller elitidrottare for att ta promenader. Att borja rakna puls och fundera over sma detaljer, som gor skillnad, men marks mest pa elitniva, kanns omotivrat pa denna niva.
Fast jag har ju inte last alla andra inlagg och det kanske redan har getts bra svar...
Jag kanner ju inte snubben, men tank er at det ar en biffig kille som vill ga ner i vikt. Jag har sjalv en sadan kamrat. Att bara komma igang med sjalva traningen ar ett stor hinder for de flesta. Pa den nivan ska det vara kul och inspirerande att rora pa sig. Man ska inte behova tanka pa detaljer och gora det for komplicerat. Det kan racka med en liten grej for att det ska kannas for jobbigt och man skiter istallet i det.
Forst galler det att komma ut och skapa lite nya rutiner. Langre fram kanske man borjar se lite resultat och inspirationen okar nog lite. Forst da kan man kanske borja fundera pa detaljer for att gora det mer affektivt. Om man kanner att det kanns ratt dvs...
Motivationen ar allt!!! :)

Kram pa er!!
[Ändrat av Lethron 2005-11-06 kl 18:18]
 
Ok,

gå någorlunda snabbt till jobbet, kanske inte så snabbt att man behöver duscha. Ät kött och grönsaker, minska på pastan och goda såserna. Skippa efterrätten.
Gå ännu snabbare och om möjligt en större omväg hem. Istället för pulsklocka kan man prata, om man blir anfådd när man pratar går man för snabbt.
Den som lyckas med att ta sig 1.5 h inensiv promenad och kan kapa lite på kaloriintaget kommar att se resultat om man är överviktig.

Mät mage med måttband. Den som inte redan har muskler och är kraftigt överviktig ska inte titta på vågen. Det kan hända att man behåller vikten när musklerna byggs up.
 
Om man ska förbränna fett så säger ju de flesta att man ska ligga på ca 60% av max puls. Ett lätt sätt som jag har fått lära mig är att när man tar en rask promenad så ska man gå så fort att man får svårt att hålla en vanlig konversation. Då ligger man ungefär på rätt puls. Kan dock vara lite roligt för omvärlden om man promenerar ensam :)
 
Lethron; sa:
... Att borja rakna puls och fundera over sma detaljer, som gor skillnad, men marks mest pa elitniva, kanns omotivrat pa denna niva.
...
Jag kanner ju inte snubben, men tank er at det ar en biffig kille som vill ga ner i vikt.
...
Langre fram kanske man borjar se lite resultat och inspirationen okar nog lite.
...
Motivationen ar allt!!! :)

Kram pa er!!
[Ändrat av Lethron 2005-11-06 kl 18:18]

:D Hej och tack för omtanken :)
Jag är överviktig och har varit det typ hela mitt liv, det sitter i generna lite grann.
Det där med att komma igång är inget problem jag har tränat 3-6 ggr i veckan i 5-6 år och har varit spinningledare det senaste 1.5 året. Jag är dock helt klart den fläskigaste spinningledaren på stället :D Jag kör också ett av de tyngsta och längsta spinningpassen 75minuters :D
Det där med pulsklocka är inget problem heller, jag har tränat med det de senaste 3-4 åren. I våras köpte jag en ny, eftersom jag ledde pass och är en träningsnörd (och nörd i flera andra sammanhang också ;) ) så köpte jag en nörd klocka Polar S625X, som jag diggar skarpt, jag får km/h när jag är ute och springer, och coola grafer på min träning, sedan kan jag lägga in intervallträning i klockan och auto tidssplit per km :D lätt nördigt :D
Grundfrågan ställde jag mest för att jag ville maximera förbränningen då jag ändå går 35min varje morgon. Jag har testat på att gå till jobbet och gymma lite på morgonen, det var ganska svårt motivationsmässigt.
Jag har tänkt att läsa in mig på HIIT fast jag tror jag har bra hum om det, det är i princip fartlek. Och sedan försöka få in det i träningen på något sett.
Sedan är det nog tid som krävs, långa långa träningspass och inte så mycket bullar :D
En bra sak som jag har upptäckt med jobbet här i Trollhättan är att det inte finns någon MaX eller Macdonalds lättillgänglig. Det var länge sedan jag åt en hamburgare med strips, i Luleå blev det kanske 1gång i veckan. Fast det har inte hjälpt så mycket, jag har ändå gått upp :D
Tack för tipsen! Kommer ni på mer så skriv!
/nisse
 
schweingaard; sa:
En bra sak som jag har upptäckt med jobbet här i Trollhättan är att det inte finns någon MaX eller Macdonalds lättillgänglig.
<ot>
Max har tydligen tänkt att öppna en restaurang i Trollhättan ganska snart. Du får väl hoppas att den kommer att ligga litet avigt till... ;)
</ot>
 
haskell; sa:
schweingaard; sa:
En bra sak som jag har upptäckt med jobbet här i Trollhättan är att det inte finns någon MaX eller Macdonalds lättillgänglig.
<ot>
Max har tydligen tänkt att öppna en restaurang i Trollhättan ganska snart. Du får väl hoppas att den kommer att ligga litet avigt till... ;)
</ot>
Hahahaha!
Klockrent att MaX kommer hit! Jag har saknat den biten av Luleå :D
/nisse
 
9 kilo på 10 veckor

Hej!
Jag var uppe på 107 kilo när jag fick nog.

Några enkla åtgärder fick mig att gå ned till 98 kilo, och även om jag inte är klar, så känner jag redan mig mycket friskare och piggare.

* Minska intaget av kolhydrater
* Öka motionen, extra promenader, trädgårdsarbete
* Ta reda på vad du äter!

Jag valde att knappa in allt jag åt för att se hur mycket kalorier jag fick i mig. Jag fick en chock när jag kunde konstatera att en dubbeldaim är lika mycket kalorier som en "rätt" komponerad lunch!

Genom att få inblick i innehållet av det du stoppar i dig, kan du enkelt minska ditt kaloriintag betydligt varje dag utan ansträngning. Det viktiga är att du tänker långsiktigt och inte förväntar dig resultat direkt.

Oftast går men ju ned mer i början, sedan kan det stå stilla i 1 vecka, för att sedan ge ytterligare resultat.

Till min hjälp använde jag http://www.kalorier.nu som är en gratistjänst för att registrera kalorier och motion dagligen, vilket jag kan rekommendera.

Peter
 
Fördelen med att gå en promenad jämfört med att springa eller gymma är att det är mycket lättare att motivera sig, och absolut inte lika ansträngande. Det kan faktiskt vara oerhört avkopplande att gå i en härlig natur eller annan trevlig miljö.
 
Hej,

Du har en mycket god start och därför goda förutsättningar för att nå ditt mål: gå ned i vikt. Min bror hade samma besvär tidigare (jag led av det motsatta) och eftersom jag är väldigt intresserad av träning och näringslära så försökte jag hjälpa honom och tog även lärdom från hans resa.

Det första hindret tycks du ha passerat: du är motiverad och rör dig dagligen. Att promenera är kanon, även om det givetvis inte är någon mirakelkur (om någon sådan nu ens finns).

Det två viktigaste punkterna, enligt mig, är att hålla koll på vad man äter och samtidigt röra sig. Det är ofta man tror att en "liten sak" är harmlös, men en sådan liten sak kan vara bombarderad med kalorier. Brorsan "deffade" (http://aktad.se/traning/deffa/) och när man väl läst på inom ämnet så får man sig en väldigt klar bild om vad som krävs. Du behöver ta in färre kalorier per dag än vad du gör av med. Behöver din kropp 2000 kalorier för att ligga på +-0, så kan det vara bra att äta bara 1800 eller 1900 kalorier per dag. Ingen enorm viktminskning, men jag tror heller inte att det är bra att minska för mycket.

Som dom alltid skriver på träningssidor så bör du äta nyttig och proteinrik mat. Tänk: grönsaker, frukt, kyckling, smal fisk och potatis. Det ger inte mycket kalorier, och det är hälsosamt att äta.

Andra tips kan vara att ta trappan istället för hissen på jobbet. Att gå och handla i butiken istället för att ta bilen. Börja träna någon gång i veckan, i addition till promenaderna?

Börja för Guds skull inte med någon extrembantning bara. Allt man behöver göra är att reglera hur mycket man äter och kvalitén på det man äter, samt röra på kroppen. Ät bär istället för godis. Byt ut läsken mot vatten med lite citron i. Ät samma tider på dygnet. Småät inte!! :D

Det gäller lite att bryta rutiner också. För vad jag minns med bror min är att han hade lite dåliga rutiner, framförallt när det gällde att småäta. En snickers innan lunch och sen en på kvällskvisten blir en del kalorier i slutet av dagen. Dessutom inte bra för hans kropp att ta in sånt. Han bytte ut det mot havregrynsgröt och bär.. :)

En bra motivation kan vara att uppdatera tråden (eller skriva någon form av dagbok) för att se vilka framgångar du når.. Oavsett vad, så hoppas jag att det går bra för dig och att du tillslut når dit du vill.


P.S av hälsoskäl kan det vara bra att kolla runt lite på wikipedia också: https://sv.wikipedia.org/wiki/Viktminskning

Alltid bra att läsa på innan man börjar med saker å ting. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...