Vilket är ditt smultronställe i Jämtland?

Mitt favoritfjäll är nog Sielkentjakke i Frostviken.

Kul, ett favoritställe även för mig, har varit där ett tiotal gånger kanske sedan sena tonåren. Bara på vintern och vårvintern, från mellandagar till en bra bit in i maj.. (Jo snön kan bita sig fast länge däruppe.) Oftast i sällskap av vänner som gillar pimpelfiske eller ripjakt, själv har jag då roat mig med snowboard nedför baksidan av fjället, snöskovandring och tegsnäsåkande. Är en bra lång resa dit även från Östersund, många mil grusväg på slutet innan parkeringen.. Vi har oftast tältat i närheten av vindskyddet för att kunna torka kläder ibland och inta ett mål mat sittande på bänk. Hårt väder flera gånger, stormar så man slogs till backen på sina skidor, rejäla snöfall, kalla nätter.. Mäktigt att lämna tältet en stärnklar natt och kika på den tunga skuggan från berget som störtar så brant ner i sjön nedanför.. Ska eventuellt dit några dagar efter påsk i år.. :)
 
Storstensdalen är så mäktig

Strax väster om Stensdalens fjällstuga ligger Storstensdalen. Den är maffig med Östara Bunnerstötens branta fjällsidor till höger och rakt fram i fonden har vi V Bunnerstötens mäktiga fjällmassiv.

När ni kommer till Stensdalen, måste ni ta er tid att åka upp i denna vackra dalgång, antingen som en em/kvällsrunda eller stanna en dag extra i Stensdalen och göra en dagstur. Vid fint väder är dalen ett utmärkt alternativ för att ta sig till Gåsen eller till Storulvån via Tjallingdalen.

Som stugvärd i Stensdalen, lyckades jag få flera av mina gäster att ta sig en skidtur upp och njuta av tjusig fjällnatur.

http://goto.glocalnet.net/ask9d/Stensdalen/

Så nu sitter Sven Envall och knappar in detta vid sin dator hemma i ett vårfagert Sörmland.

Hälsn
Sven
 
Issjödalen...

...är anledningen till att jag återvänder till Jämtland gång på gång. Eller till fjällen över huvud taget. Vallbo, och allt inom en dagsmarch/dagtur på skidor (ursprungligen: dagtur i pulka efter mamma eller pappa) är själva essensen i min kärlek till svenska fjällen.
 
Källbergsgrottan

Källbergsgrottan i Bräcke kommun nära min hemby Hunge är ett vackert område. Grottan är mycket lätt att utforska och området runt med en spricka i berget gör området mycket speciellt. Annars så är ju området runt Tänndalen Mycket vackert, speciellt på vintern.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...