Kortaste tråden!

Jag menade inte att man skulle mäta vikten på dessa. Jag menar att dokumentationen till printern kanske säger att man skall ha papper på 60-200g/m2. Detta gör att man står som ett levande frågetecken ifall man undrar ifall får veta att pappret är 95um.

Det som är intressant då är vad 95um MOTSVARAR i g/m2 inte vad det nödvändigtvis väger. Om det är så att 95um är tjockare än 200g/m2 (vilket jag inte tror) så kan det ju vara rimligt att anta att det är för tjockt för printern.

Nu är det dock inte entydigt heller då jag kan tänka mig att både tjockleken och böjstyvheten spelar in vilket inte behöver översättas entydigt till en viss papperstjocklek (som för övrigt ej heller har entydig tjocklek och styvhet).
 
Eftersom det är tillverkarna av laserskrivare som tillverkar "papperet" så är givetvis avsikten att det skall köras i den typen av skrivare. Således är materialet lämpligt för detta. Om du är tveksam så kan du skicka ett mail till mig med ditt namn och adress så skickar jag ett prov till dig. (Jag har ju beskrivit hur jag upplever materialet i tidigare inlägg.)
 
Synd att de anger tjockleken i um medan man för papper anger i g/m2. Finns det någon översättningstabell? Normalt är att laserskrivare anger maximal papperstjocklek i g/m2.

Jag antar att för att kunna skriva på dessa papper så räcker det med en skrivare som klarar OH-film.

Hur "känns" dessa "papper"? Tunna som vanligt papper eller mer laminerat kort-känsla? Är det smidigt att vika eller? Lätt att klippa till till lagom storlek?

Jag har använt dessa papper i två olika skrivare. I den första hette inställningen Tjockt papper 1 och gällde för 109-169 gram/m2. I den andra fanns inte motsvarande spann så jag tog det närmaste och det fungerade bra.

"Pappret" är närmare vanligt papper än ett laminat och har en lätt plastig känsla. Det går lätt att vika, men lämnar ett tydligt veck efteråt. Det är dock inget som förstör trycket på papperet. Klippa i det är inga som helst problem.
 
Har nu fått hem vattentåliga papper från

https://tftc.se/

Snabb leverans och papperna fungerar utmärkt i väta och tål även att vikas. Priset var 2:50 per papper och man kan köpa valfritt antal. Fick t o m en karamell med leveransen.........Rekommenderas!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Naturfantast (Ta bort tråden) Löste problemet Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...