Arterna fick det bättre med det moderna skogsbruket

Intressant... Du likställer alltså Sveriges riksdag med naturvården. Artskyddsförordningen är svensk lag, beslutad av riksdagen. Dessutom har markägaren möjlighet att välja att marken skyddas genom att ett biotopskyddsområde inrättas.

Kan du gissa vad ersättningen i sådana fall blir? Jo, den minskning i marknadsvärde som beslutet innebär. Plus 25%

Gratis?
 
Intressant... Du likställer alltså Sveriges riksdag med naturvården. Artskyddsförordningen är svensk lag, beslutad av riksdagen. Dessutom har markägaren möjlighet att välja att marken skyddas genom att ett biotopskyddsområde inrättas.

Kan du gissa vad ersättningen i sådana fall blir? Jo, den minskning i marknadsvärde som beslutet innebär. Plus 25%

Gratis?

Markägaren har inte rätt till ersättning eftersom avverkningen betraktas om en förbjuden åtgärd enligt Artskyddsförordningen. Gratis eller + 25% ersättning?
/Niklas
 
Gratis eller + 25% ersättning?
Verkar bli gratis eftersom markägaren tydligen har det så gott ställt att den inte behöver ersättningen?

"– Markägaren kan begära dispens hos länsstyrelsen för att slippa förbudet men vad jag vet har han inte gjort det. Eftersom den här lagtillämpningen är ny för oss på Skogsstyrelsen ser vi gärna att han gör det för att testa om beslutet håller vid en lagprövning, säger Maria Hindemo.

Hon berättar att en annan tänkbar öppning kan bli att skogen skyddas via ett biotoskydd och att han på så sätt erbjuds ersättning."
 
Partisk!

Jag är inte lobbyist, men bevakar givetvis ämnen som kan påverka mig som markägare. Om min ekonomiska bas rycks undan för att någon miljömupp vill stjäla min mark i naturvårdens namn, så tänker jag givetvis rädda vad som räddas kan. Många andra skogsägare resonerar på samma sätt.

Jag har skrivit det för, men det tål att upprepas. Skogsindustrin betalar hederligt för virket, men naturvården beter sig som plundrare av värsta sort och ska bara ha sitt nu och gratis. De som anser att det satsas för lite på naturvård i skogen, kan ju lämpligtvis köpa upp skog på den öppna marknaden för egna (eller lånade) pengar. En normalstor skogsfastighet är ca 36 ha och kostar inte mer än en vanlig 3:a i någon Stockholmsförort.
/Niklas

Då är du partisk! Men det gör inget så länge du håller dig objektiv...:)

Gör du det?
 
Verkar bli gratis eftersom markägaren tydligen har det så gott ställt att den inte behöver ersättningen?

"– Markägaren kan begära dispens hos länsstyrelsen för att slippa förbudet men vad jag vet har han inte gjort det. Eftersom den här lagtillämpningen är ny för oss på Skogsstyrelsen ser vi gärna att han gör det för att testa om beslutet håller vid en lagprövning, säger Maria Hindemo.

Hon berättar att en annan tänkbar öppning kan bli att skogen skyddas via ett biotoskydd och att han på så sätt erbjuds ersättning."

Vem ersätter markägaren för nerlagd tid och (vid avslag) eventuella rättegångskostnader? På den skyddade verkstaden skogsstyrelsen och den skyddade verkstaden miljödomstolen får de ju sin lön oavsett utfall.

Dessutom har markägaren fått info om överklagandemöjligheter?
/Niklas
 
Kan man som markägare begära att få allt serverat?

Om skogen skyddas via ett biotopskydd, vilka utgifter har markägaren i det fallet?
Eller är det marknadsvärde+25% rakt ned i fickan?
"Hon berättar att en annan tänkbar öppning kan bli att skogen skyddas via ett biotoskydd och att han på så sätt erbjuds ersättning."
 
Ytterligare frågor:
Vems är felet att lavskrikan i det aktuella området anses behövas skyddas?
Vilka är det som avverkat all annan gammskog?
Det kan väl inte vara - markägarna?
 
Vem ersätter markägaren för nerlagd tid och (vid avslag) eventuella rättegångskostnader? På den skyddade verkstaden skogsstyrelsen och den skyddade verkstaden miljödomstolen får de ju sin lön oavsett utfall.

Dessutom har markägaren fått info om överklagandemöjligheter?
/Niklas

När du kallar myndigheter för skyddade verkstäder är du bara löjlig...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grönskön Dina val kan skapa välfärd och bättre miljö! Miljöpåverkan 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...