Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014?

Hej!

Fjällstugorna längs sträckan öppnar enligt STF:s webbsida 13 juni. Jag har förstått att det inte ska tas som någon garanti för att den är vandringsbar så tidigt; snöläget och vattenståndet kan orsaka problem.

Själv har jag en lucka i kalendern i mitten av juni och är grymt sugen på att ta mig ut på tur. Om just denna sommar tillåter vandring - utan vare sig snöskor eller avancerade vad - längs sträckan Abisko-Nikkaluokta via Kebnekaise fr o m 13 juni, vill jag bege mig dit.

Är det någon här som sitter på förstahandsinformation om ledens status i år, alternativt har andra källor till läget på den aktuella sträckan? Jag är tacksam för all information!

Ödmjukast,
Mikael
 
Har ingen aktuell information men en kollega till mig gjorde turen för ett par år sedan med start kring 5 juni. Dom hade tänkt följa Kungsleden men valde Vistasvagge istället då läget i Tjäktjapasset var "snö till midjan". På det hela taget var dom nöjda men det var mycket vatten. Min erfarenhet från Lapplandsfjällen under första halvan av juni: vatten överallt men annars väldigt fint.

Detta är ju någon vecka senare -om jag vore du skulle jag tveklöst passa på, det värsta som kan hända är att man får planera om lite. Om du går ensam så var mycket försiktig med vad. Du bör även kolla detta med broar en extra gång, jag tror att de Vistasvagge läggs ut under våren.
 
Har ingen aktuell information men en kollega till mig gjorde turen för ett par år sedan med start kring 5 juni. Dom hade tänkt följa Kungsleden men valde Vistasvagge istället då läget i Tjäktjapasset var "snö till midjan". På det hela taget var dom nöjda men det var mycket vatten. Min erfarenhet från Lapplandsfjällen under första halvan av juni: vatten överallt men annars väldigt fint.

Detta är ju någon vecka senare -om jag vore du skulle jag tveklöst passa på, det värsta som kan hända är att man får planera om lite. Om du går ensam så var mycket försiktig med vad. Du bör även kolla detta med broar en extra gång, jag tror att de Vistasvagge läggs ut under våren.

Troligtvis går jag ensam, så några svåra vad blir det inte tal om. Vistasvagge är ingen dum reservplan, gick dina kollegor hela vägen till Nikkaluokta den vägen?

Vistasstugan öppnar inte förrän 20 juni, så det blir en rejäl etapp som kräver tält, men det hade jag tänkt ta med i vilket fall som helst. Även när det gäller den sträckan vore det i så fall bra med aktuell information. Kan där också uppstå svårigheter den här tiden på året?
 
Jag åkte upp till Abisko 8 juni förra året. Då var det ovanligt lite snö kvar, men i exempelvis Stuor Readdavaggi var det ett helvetet att ta sig fram. Rutten snö med noll bärighet.

Visst går det att ta sig fram, men du får nog räkna med att det kan vara besvärliga förhållanden bitvis.

Ett tips är att kolla de webkameror som finns, exempelvis den här: http://webbkameror.se/skidkameror/bjorkliden/skidkamera_bjorkliden_1.php. Då får man ett ungefärligt hum om vilka förhållande som råder.
 
Jag åkte upp till Abisko 8 juni förra året. Då var det ovanligt lite snö kvar, men i exempelvis Stuor Readdavaggi var det ett helvetet att ta sig fram. Rutten snö med noll bärighet.

Visst går det att ta sig fram, men du får nog räkna med att det kan vara besvärliga förhållanden bitvis.

Ett tips är att kolla de webkameror som finns, exempelvis den här: http://webbkameror.se/skidkameror/bjorkliden/skidkamera_bjorkliden_1.php. Då får man ett ungefärligt hum om vilka förhållande som råder.

Tack för tipset. Onekligen ser det ut att vara en del snö kvar där uppe men det återstår två veckor innan eventuell avfärd, så det hinner väl försvinna en del tills dess.

Noterar på webbkamerorna att Tärnaby/Hemavan ser mycket bättre ut men där öppnar inte fjällstugorna längs Kungsleden förrän 20:e juni.
 
Tack för tipset. Onekligen ser det ut att vara en del snö kvar där uppe men det återstår två veckor innan eventuell avfärd, så det hinner väl försvinna en del tills dess.

Noterar på webbkamerorna att Tärnaby/Hemavan ser mycket bättre ut men där öppnar inte fjällstugorna längs Kungsleden förrän 20:e juni.

Ja på två veckor hinner det hända en hel del. Problemet kan ju dock vara dalgångar med mycket skuggsidor samt högterräng, t.ex. Tjäktjapasset och liknande. Hursom så lär du få en fin tur :)
 
Åkte skidor i Riksgränsen för 4 dagar sedan. Mycket snö kvar där och knappast vandringsbart innan midsommar.
 
Vi skulle upp till Vistas från Nikkaluokta,veckan efter midsommar, för några år sen. Alla broar var inte på plats och det var högvatten i älvar och jokkar. Hörde om några som klarat sträckan med hjälp av rep och andra som svängt. Vi avstod och kom igen två veckor senare.
Tjäktjapasset har jag gått i midjedjup snö på norra sidan, det var två dar före midsommarafton.
Med dethär vill jag inte alls avkräcka dig, det går, om inte annat så med lita envishet.
Ett tips om det är mycket snö och kyligt på nätterna. Starta tidigt på morgonen och gå på skare!
Go tur!
 

avslutad210712

Gäst
Åkte skidor i Riksgränsen för 4 dagar sedan. Mycket snö kvar där och knappast vandringsbart innan midsommar.

Har gått från Riksgränsen en midsommarafton när det var bart och fint hela vägen fram till sista kröken före Katterjaure där ett heltäckande snötäcke på närmare halvmetern tog vid. Dessutom bar snön inte hela tiden och det var definitivt ingen höjdare när man trampade genom så vi vände och tog tåget tillbaka till Abisko. Där fanns ingen snö men en herrans massa vatten överallt.
 
Mygg då

Hade också tänkt gå straxt före midsommar mellan Nikkaluokta via Kebnekaise - är det någon som har ett hum om hur det brukar vara kring mygg, knott eller liknande flygfän
 
Vi skulle upp till Vistas från Nikkaluokta,veckan efter midsommar, för några år sen. Alla broar var inte på plats och det var högvatten i älvar och jokkar. Hörde om några som klarat sträckan med hjälp av rep och andra som svängt. Vi avstod och kom igen två veckor senare.
Tjäktjapasset har jag gått i midjedjup snö på norra sidan, det var två dar före midsommarafton.
Med dethär vill jag inte alls avkräcka dig, det går, om inte annat så med lita envishet.
Ett tips om det är mycket snö och kyligt på nätterna. Starta tidigt på morgonen och gå på skare!
Go tur!

Jag skulle behöva hålla ett hyfsat tempo för att klara turen på den tid som står till mitt förfogande. Förstår att försäsongen inte erbjuder ideala förhållanden, men midjedjup snö passar inte ihop med min planering den här gången.

Tjäktjapasset förefaller vara den kritiska punkten. Är det någon som har några färska iakttagelser därifrån? Kommer sommaren dit tidigt i år?
 
Tjäktjapasset förefaller vara den kritiska punkten..

brukar inte vara något problem , ta lite höjd och undvik "vinterleden"
njut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3
sus_sky abisko - nikkaluokta med en pappa Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.