Snälla alla fjällvandrare!

Wow vad fantastiskt fyrkantig diskussionen är.

Välkommen till Utsidan...

Utifrån beskrivningen som framkommit kring hjälptelefonerna så tycker jag att det är självklart att du har använt den inom det tänkta användningsområdet. Sen får jag-klarar-mig-självarna tycka vad de vill.
 
Välkommen till Utsidan...

Utifrån beskrivningen som framkommit kring hjälptelefonerna så tycker jag att det är självklart att du har använt den inom det tänkta användningsområdet. Sen får jag-klarar-mig-självarna tycka vad de vill.

Håller med. Precis så är telefonerna tänkta att användas. Det är åtminstone vad polisen säger...

//J
 
Om jag också får tycka lite så tycker jag diskussionen är viktig. Inte för att Manned i det här konkreta fallet skulle gjort fel (det tycker jag inte) utan för att klara ut vilka förväntningar vi, anhöriga och fjällräddningen ska ha på varandra.

Det är ju extremt onödigt att en räddningsinsats dras igång efter en vandrare som faktiskt gjort sig besväret att tala om för omvärlden att han INTE behöver räddas.

Visst är det lätt att sitta och tycka att anhöriga inte ska oroa sig i förtid. Det är dumt att skynda sig till "civilisationen" bara för att följa planen om vädret ger att det är klokare att vänta en extra dag.

Å andra sidan är det lätt att sätta sig in i de tankar som kan börja mala hos den som inte hört ett pip från vandraren ett dygn efter att han skulle hört av sig. Tänk om något hände första dagen och han legat där sedan dess? etc.
 
Å andra sidan är det lätt att sätta sig in i de tankar som kan börja mala hos den som inte hört ett pip från vandraren ett dygn efter att han skulle hört av sig. Tänk om något hände första dagen och han legat där sedan dess? etc.

En fråga. Pratar alla här med alla sina anhöriga varje dag? Rapporterar att ni tog er hem från jobbet ok? Kanske dags att avdramatisera fjällvandring lite. jämfört med en hel del andra aktiviteter är det ju en "walk in the park"

Varför är just naturen så farlig hos folk? varför är det just när man ska ut i naturen som man behöver höra av folk att de överlevt?
 
Jag tycker nog inte att man kan klaga alltför mycket på Polisen här då grundorsaken till samtalet var på gränsen enligt mig. Om någon ringt och sagt att "jag ligger här med en skallskada efter ett fall" så hade samtalet knappast glömts bort. Just det här exemplet med väldigt oroliga anhöriga kan lösas med Spot eller liknande teknikska prylar så anhöriga kan följa turen via nätet.

PS. Låter nog fyrkantigare än vad jag är men här låter det som att Polisen var grundorsaken till hela grejen.
 
Senast ändrad:
Jag tycker nog inte att man kan klaga alltför mycket på Polisen här då grundorsaken till samtalet var på gränsen enligt mig. Om någon ringt och sagt att "jag ligger här med en skallskada efter ett fall" så hade samtalet knappast glömts bort. Just det här exemplet med väldigt oroliga anhöriga kan lösas med Spot eller liknande teknikska prylar så anhöriga kan följa turen via nätet.

Jag håller verkligen inte med. När man nu har ringt polisen ska dom också se till att vidarebefodra meddelandet hur banalt det nu än kan te sig. I just detta fallet hade ett telefonsamtal kunnat spara i runda slängar 50k eller vad nu en dylig räddningsoperation går på.

Nästan ännu värre att förlita sig på en spot eller liknande. Då ska vi börja prata om tekniska problem, dåligt täckning (?), batteriproblem osv. Näe en spot skulle jag alltid endast se som en backup/ kul grej.

Lite som att jämföra Karta och kompas med GPSen
 
En fråga. Pratar alla här med alla sina anhöriga varje dag? Rapporterar att ni tog er hem från jobbet ok? Kanske dags att avdramatisera fjällvandring lite. jämfört med en hel del andra aktiviteter är det ju en "walk in the park"

Varför är just naturen så farlig hos folk? varför är det just när man ska ut i naturen som man behöver höra av folk att de överlevt?

Det är en bra fråga. Men jag antar att "grejen" är att om något skulle hända mig på väg hem från jobbet så skulle någon upptäcka det ganska omgående. Med all sannolikhet skulle jag fått hjälp långt innan vänner och anhöriga fått veta att något hänt.

Skulle något däremot hända mig på en fjällvandring bortom de mest vandrade stråken (eller utanför högsäsong) så är sannolikheten ganska hög att det första tecknet på att något hänt är att jag inte hör av mig. Det innebär ju faktiskt att jag lagt ett visst ansvar på de jag berättat om min vandring för. Det är de som kan tala om för fjällräddningen att någon saknas där ute.

Så saken är nog inte att det är farligare på fjället än på cykelbanan, utan att de anhöriga känner större ansvar för att hålla koll på oss där.
 
Hönan eller ägget. Jag menar att om han undvikit hjälptelefon i första läget så hade vi inte haft den här tråden. Men det är intressant hur vi har olika syn på saken och att diskutera.

Jag håller verkligen inte med. När man nu har ringt polisen ska dom också se till att vidarebefodra meddelandet hur banalt det nu än kan te sig. I just detta fallet hade ett telefonsamtal kunnat spara i runda slängar 50k eller vad nu en dylig räddningsoperation går på.
 
Det är en bra fråga. Men jag antar att "grejen" är att om något skulle hända mig på väg hem från jobbet så skulle någon upptäcka det ganska omgående. Med all sannolikhet skulle jag fått hjälp långt innan vänner och anhöriga fått veta att något hänt.

Fair point. Håller med delvis, men tror också att en avdramatisering behövs. Lär våra nära och kära att offline är en realitet och det är något som händer.
 
Jag började fjällvandra långt innan det fanns mobiltelefoner (känner mig som en gammal stöt!). På den tiden vet jag att polisen inte skulle ha uppskattat om man ringde på nödtelefonen och bad dem meddela hem att allt går enligt plan.
Nu är det andra tider, och att stämma av halvvägs under en fjälltur kanske anses som bra säkerhetstänk. Men jag skulle inte utgå från att den som svarar i andra änden ser som sin uppgift att stå för den typen av service. Jag har kort sagt för stor respekt för den där plåtlådan i hörnet av raststugan.
Och jag tycker också att det är ganska oväntat och intressant att andra ser helt annorlunda på saken :)
 
Den där liknelsen blir ju lite fel iom at jag inte alls tycker att man ska ringa för att meddela att allt går bra. Avvikelser i plan eller olyckor = helt OK. SJälvklart så får den som ev. har en Spot nämna att den här manicken är inte 100% pålitlig så ring ingen fjällräddning förrän det här datumet.

Nästan ännu värre att förlita sig på en spot eller liknande. Då ska vi börja prata om tekniska problem, dåligt täckning (?), batteriproblem osv. Näe en spot skulle jag alltid endast se som en backup/ kul grej.

Lite som att jämföra Karta och kompas med GPSen
 
Jag anser att det är viktigt att höra av sig till anhöriga nu och då om man vandrar ensam. Vandrar man i grupp kan de anhöriga vara lugnare, eftersom någon i gruppen troligtvis skulle kunna hämta hjälp om olyckan är framme. Är man däremot ensam finns det ingen som springer dina ärenden om du bryter benet. Naturligtvis kan en hel grupp också råka illa ut, men sannolikheten är betydligt mindre.

Och det är inte bara vandrarens egen hälsa det handlar om. De anhöriga kanske sitter och biter naglarna om de inte hört något från sin solovandrande son/dotter/make/maka på flera dagar. Alla kanske inte är av den oroliga sorten, men många anhöriga bryr sig och vill gärna veta om allt är ok lite nu och då.

Det går inte riktigt att jämföra vildmarksvandring med resan fram och tillbaka från jobbet. Som Gustav Oh redan nämnde kan det dröja många dagar innan någon korsar vandrarens väg, medan man i tätbefolkade områden inte ens kan gå in i en skogsdunge utan att bli iakttagen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.