Sarek är farligt

Ensamvandring i Sarek och nybörjare

Jag gick ensam Ruotesvagge-Pastavagge nu i somras (andra hälften av Juli) utan nämnvärd fjällerfarenhet, (Jag har gått lite Kungsleden och tillbringat lite tid vid Kebne). Jag är medelålders, något överviktig och tränar överhuvud taget ingenting annat än att jag försöker promenera så mycket som möjligt.

Jag gick med karta, men utan kompass. Jag hade stundtals skitväder och begränsad sikt men upplevde ändå ovanstående tur som lättnavigerad. (Däremot gick jag på oförklarligt sätt vilse då jag kom ifrån den tydliga och markerade led som går mellan Änonjalme och bron över vuojatädno och i stället hamnade bland snårig björkskog och sankmark som fick mig att uppbåda det mesta av mina krafter för att komma på rätt köl igen).

Jag hade en gps med utmärkt färdväg som jag tittade på vid tveksamma tillfällen. En gång gick jag i tankar och passerade med ett par kilometer det ställe där jag tänkt vada. Gps:en redde lätt ut de frågetecken jag då hade. Jag följde ofta en stig som gick åt rätt håll, tappade bort den, gick genom myrmark och hittade sedan en ny (eller samma) stig.

Det enda som var knepigt var som så många andra skriver, alla dess vad. Som jag förstår det räknas denna sträcka som tämligen lättvadad, men det var med stor försiktighet och efter att noga valt mina platser som jag skred till verket. Jag gick med en stav som stöd. Skitläskigt hur som helst! I vissa fall tog jag tämligen långa omvägar upp- eller nerströms vilket medförde att jag ibland kunde hoppa tämligen torrskodd över. Jag såg andra som plöjde rakt på utan några större problem vid platser jag själv ratat, så jag kanske var överdrivet försiktig, men det kändes bra för mig.

Jag gick som kortast ca 1 mil/dag och som längs 2,8. Inga problem att hitta fina tältplatser och det fanns gott om vatten hela sträckan. Jag går inte över och ej heller strax under några glaciärer. Jag sov i ett Hilleberg Akto. Mycket regn, det blåste stundtals hårt, men aldrig storm. Klarar jag av detta har jag svårt att tro att någon annan inte kan göra detsamma.
 
Det enda som var knepigt var som så många andra skriver, alla dess vad. Som jag förstår det räknas denna sträcka som tämligen lättvadad, men det var med stor försiktighet och efter att noga valt mina platser som jag skred till verket....

Gick från Suorva till Pielavalta i juli 2007 utan att ha varit i området tidigare, upplevde också alla vad som problematiska... Det var med stor försiktighet och lång promenad uppströms som vi slutligen kunde passera Njabbejåkkå ovanför Suorva... Ramlade t.o.m. baklänges i ett vad ovanför Pierikjaure... tur att mina vandringskamrater fick tag i mig fort annars kunde det gått illa.
 
Det enda som var knepigt var som så många andra skriver, alla dess vad. Som jag förstår det räknas denna sträcka som tämligen lättvadad, men det var med stor försiktighet och efter att noga valt mina platser som jag skred till verket.

Jag håller med dig. Basstavágge kan vara lättvadad, men det är om vädret är gynnsamt. Att i största allmänhet påstå att dalgången har lätta vad är vilseledande. De kan ibland vara mycket svåra.

Jag går inte över och ej heller strax under några glaciärer.

Mycket klokt. För några decennier sedan uppmanade man folk att vara försiktiga i närheten av glaciärer. Numera avråder man från att ens vara i närheten (åtminstone gör jag det mer och mer).

Klarar jag av detta har jag svårt att tro att någon annan inte kan göra detsamma.

Bra reklam för Sarek! Med fjällvett och sunt friluftsförnuft är risken för allvarliga missöden faktiskt ganska liten. Tack för dina synpunkter! /Hans
 
En undran från en som aldrig varit sarek men antagligen ska dit någon gång: Alla dessa vad gör att man måste ha kängor/stövlar som är ? - hur höga då? Just nu har jag bara några "vanliga" kängor som är vattentäta 15-20 cm upp. Skulle dessa funka för sarek eller man måste ha höga stövlar eller vadarbyxor?
Mvh/Martin
 
Varken det ena eller det andra. Skulle vara overkill, om man nu inte råkar ha långskaftade kängor typ Lundhags. Men även de skulle vara för låga för riktiga vad.

De allra flesta kör våt-varianten med plastsandaler typ Teva.

Det kommer jag också att göra på mina framtida turer. Tidigare använde jag stora grova soppåsar över tjocka strumpor i Teva-sandaler. Det funkade, men var ganska komplicerat och höll inte särskilt länge tätt.
En annan variant är sådana vadarpåsar av lastbil-presenning. Min f.d. flickvän änvände sådana i Sarek, men de höll inte heller särskilt länge.

Därför rekommenderar jag våt-varianten, dock inte utan sandaler.
 
En undran från en som aldrig varit sarek men antagligen ska dit någon gång: Alla dessa vad gör att man måste ha kängor/stövlar som är ? - hur höga då? Just nu har jag bara några "vanliga" kängor som är vattentäta 15-20 cm upp. Skulle dessa funka för sarek eller man måste ha höga stövlar eller vadarbyxor?
Mvh/Martin

Jag gick i höga Lundhags vilket fungerade väl vid mindre vattendrag, men framför allt så var kändes det tryggt när jag sjönk ner djupt i myrmarkernas gyttja. Det kan vara riktigt djupt ibland... Men oavsett om man föredrar höga el låga kängor lär man få snöra av sig dessa vid "riktiga" vad.

Om man nu inte väljer att göra som jag gjorde vid ett par tillfällen. Efter en hel dags regnande var jag ändå så blöt att jag beslutade att vada iklädd de långkalsonger, regnbyxor och kängor jag hade på mig. När jag kom över hällde jag helt enkelt ut vattnet ur kängor, vred ur strumpor och fortsatte gå. Fördelen här är att jag slapp kämpa mot kyla samtidigt som jag stod stadigare än i sandaler. Nackdelen är naturligtvis att behöva klafsa vidare resten av dagen i blöta kängor.
 
Jag gick alltid I stövlar (Tre Torns Sarek) eftersom jag inte trivs med kängor. Vid vad tog jag mina regnbyxor (Helly;s) och vek stövelskaften två gånger med byxorna inne i vecken. Drog en tältlina hårt runt vecken – och kunde därmed vada nästan midjedjupt utan problem – och allt höll år efter år.

Vid riktigt djupa vad gick jag naken men med gympaskor på fötterna, ryggsäcken i en stor vattentät påse –bytte om på andra sidan vadet - samt sprang igång blodcirkulationen igen.
Ingen här som använder regnbyxorna som ”vadarstövlar”?

Thomas
 
Jag gick alltid I stövlar (Tre Torns Sarek) eftersom jag inte trivs med kängor. Vid vad tog jag mina regnbyxor (Helly;s) och vek stövelskaften två gånger med byxorna inne i vecken. Drog en tältlina hårt runt vecken – och kunde därmed vada nästan midjedjupt utan problem – och allt höll år efter år.

Vid riktigt djupa vad gick jag naken men med gympaskor på fötterna, ryggsäcken i en stor vattentät påse –bytte om på andra sidan vadet - samt sprang igång blodcirkulationen igen.
Ingen här som använder regnbyxorna som ”vadarstövlar”?

Thomas

Jodå, det finns många som drar en rem eller motsvarande runt regnbyxor och kängor och sen vandrar över. Jag plockar ur sulor och sockar och använder öppningsbara bunt-band från Classe. Jag har låga kängor (Lundhags Fjell Mid) och regnbyxor med hellånga dragkedjor och det brukar sippra in lite vatten men det stör inte så farligt. Mycket bättre än att gå barbent i en kall glaciärjokk. Andra har upplevt att det läcker in vatten i massor om man har dragkedjor så där är erfarenheten liteolika. Jag häller bara ut vattnet.

Mvh
Peter P.
 
Regnbyxor och silvertejp.....

.....funkar bra. Gäller bara att vara noga när man tejpar, kan ju vara lite svårt få helt tätt pga kängornas hakar. Men jag har testat i många år och min slutsats är att det inte finns någon som helst anledning att klä av sig och kliva ut i iskallt vatten.. Tror att många gör det därför att en "riktig" fjällvandrare skall vada halvnaken i iskallt vatten till midjan och helst bli fotad...
 
Jag har sedan länge använt Lundhags Coverboots, knähöga vadaröverdrag som man har utanpå kängorna. Dom funkar perfekt, och kan förlängas med hjälp av regnbyxorna och två remmar.
Tyvärr har dessa coverboots utgått ut Lunhags sortiment. Men ett annat alternativ är ju att sy själv. Kolla här på Anders Jonssons hemsida.
Varför frysa om benen om det inte är nödvändigt!!!
MVH ///Claes
 
Om jag redan har regnbyxorna på när jag kommer till ett vad kan det vara bekvämt att bara spänna remmar runt kängorna och gå över. Annars är det lika enkelt att dra av sig byxorna och byta om till vadarskor och gå över barbent. Då blir vattentrycket mindre också eftersom benen blir "smalare", vilket är en säkerhetsaspekt.
Att det blir kallt om fötter och ben är uthärdligt, dom blir snart varma igen. Något vad i midjehöjd har jag aldrig gjort, däremot har det väl skvittrat upp i grenen några gånger. Det längsta vadet (i tid och distans) är väl Tielmavadet. Gådokjåhko var kanske kallast eftersom man vadade så nära Pårteglaciären. Nu är det ju massor med år sedan den bron var bortspolad.
 
DN.se har idag en artikel om en veckovistelse i Sarek: http://www.dn.se/resor/sverige/en-vecka-i-sarek Trevligt att fjällvandring uppmärksammas och får lite mediatid, men det kanske är sådana här artiklar som gör att fjällen i allmänhet och Sarek i synnerhet får ett rykte som en brutal vildmark som skiljer sig från övriga svenska tama naturen. Några citat ur artikeln:

"Det blåser. Att prata är i princip omöjligt när vinden stjäl alla ord."
"Dessutom är det klokt att komma hyfsat vältränad. Inte minst om man tänker gå några mil om dagen och bära 25 kilo på ryggen."
"Vi skråar, ja nästan kravlar uppför. En blick ner orsakar plötslig yrsel, det är hetsigt brant. Blöt mossa på sten är förrädiskt."
"Mjölksyran börjar kännas i benen, alla timmar vi varit i gång börjar ta ut sin rätt och det är dags för rast, fylla kroppen med energi, giriga tuggor på en powerbar är en typisk bild där vi sitter bakom en sten som ger skydd för vinden."

Sen kommer lite mer positiva tongångar men överhuvudtaget får jag intrycket att Sarek är
1. Hårt väder och ogästvänlig natur
2. Tung packning
3. Endast för hårdingar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.