Regnkläder för Sarek

Jag planerar att vandra i Sarek en vecka i sommar. Troligtvis början av augusti.

Då jag läst mig till att Sarek är Sveriges regnigaste plats tänkte jag investera i ett ordentligt regnställ. Har en gortex skaljacka men det känns som inte det räcker. Jag har kikat på Fjällräven Kuling, Fjällräven Poncho och Marmot Precip. Kan dock inte bestämma mig för vad jag behöver. Någon som har tips?
 
Har du gått i fjällen förut? Det regnar, blåser och tom snöar även där på sommaren, så det som funkar där funkar i Sarek.

...och nu ser jag att svaret var snorkigt -det jag menar är följande: Innan man gör en sarektur ska man göra några turer i "vanliga" fjällen (med tält) för att veta vad som väntar. En sarektur är samma sak bara det att man måste vara självförsörjande, ner till minsta tändsticka. Om jag ändå ska ge ett råd så blir det Itab:s packaway; jag har själv bara deras byxor men är imponerad av dem.
 
Senast ändrad:
Svart Sopsäck

Funkar med en stor svart sopsäck, klipp ut hål för armar och huvud... Funkar klockrent! Billig, vattentät, miljövänlig, lätt, etc.



Mvh troswe
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    76.3 KB · Visningar: 3,862
  • 2.jpg
    2.jpg
    111.3 KB · Visningar: 6,633
Har du gått i fjällen förut? Det regnar, blåser och tom snöar även där på sommaren, så det som funkar där funkar i Sarek.

...och nu ser jag att svaret var snorkigt -det jag menar är följande: Innan man gör en sarektur ska man göra några turer i "vanliga" fjällen (med tält) för att veta vad som väntar. En sarektur är samma sak bara det att man måste vara självförsörjande, ner till minsta tändsticka. Om jag ändå ska ge ett råd så blir det Itab:s packaway; jag har själv bara deras byxor men är imponerad av dem.

Sarek är inget för nybörjare. Jag vet. Jag har gått Kungsleden (Abisko-Nikkaloukta) och bott i både tält och stugor. Vädret var risigt ett par dagar med hård vind och regn. Jag väntar mig samma typ i Sarek, därav frågan.

Läste i en annan tråd att poncho inte är något för fjällvandring. Blåser det mer än måttligt så blåser regnet in i ponchon. Någon som har erfarenhet?

Är Fjällräven Kuling Set något att ha?
 
De allra flesta använder gore-tex-kläder och tycker att det fungerar bra. Du behöver absolut inte en goretex-skaljacka och ytterligare regnjacka.
För egen del blir jag så grymt varm i goretex att jag enbart kan använda jackan i regn. Då är det bättre för mig att ha en riktigt lätt regnjacka samt en vindblus.

HåkanF
 
Min andrahandserfarenhet av poncho i fjällen är: aldrig mer! Uttalat av en som testat i dåligt väder. Ponchon var riktad vågrätt och lät "frrrrrrrrrrrrrrrrrr..."
 
Det känns svårt att hitta ett regnställ som är mera prisvärt än ITABs Packaway. Lätt är det också. Ännu lättare och ändå till ett bra pris är Marmot Essence. Mina erfarenheter av båda är positiva.

Jörgen
 
Du frågar: "Är Fjällräven Kuling Set något att ha?"
Vet inte, men det synns vara den nya utgåva av det Ruska Rain jag har som jacke, och som jag gärna rekommenderar. Ruska Rain är lätt, vattentät och till en viss grad andbar och fanns i olika färgar. Till skillnad från denna har Kuling endast én innerficka men jag tror det skal räcke
Du kommar att gå långa tider på sommaren där en jacke inte alls behövs - även i Sarek. Jag tycker den nämnda jacke har passande regleringsmöjligheter och andra finesser till lägerbruk och vandringsbruk med ryggsäck även när det är regnigt, blåsikt eller annat inte omtyckt.
Som byx har jag den inte. Jag tycker det kan vara bra att man kan dra regnbyxar över kängorna direkt. Vad andra finessar du behövar är förstås individuellt
 
Kan man vandra hela dagar i mycket regn och blåst med ITABs Packaway utan att bli blöt? 5m vattenpelare. Jag har blivit blöt i mina goretex tidigare :/ Fast det kanske är för att de har för många år på nacken.
 
JAg tycker inte poncho är en höjdare att vandra i när det blåser och jävlas, men när mans rastar i skitväder är det lite småmysigt att utnyttja den som ett skydd och sitta inne i den och fixa till lunchen utan att behöva sätta upp tältet.

Men sen jagar jag inte gram utan jagar mest njutning och regnar det för jäkligt så har jag inga problem att ligga still en dag och dricka kaffe och läsa en bra bok. Det perfekta regnstället blir mindre viktigt då =)
 
Det omtalade Packaway stället.

Många på utsidan är mycket nöjda med sina Packaway kläder.
Själv tycker jag dock inte att dom är något vidare...

Materialet är klent - mina byxor sprack efter minimal påfrestning, materialets andning dålig, passformen bylsig, ventilationsmöjligheterna är inget vidare, fickorna för få (1) och ärmavsluten går ej att reglera.

Priset är dock helt OK och det är smidigt att kunna packa ned det i sin egen ficka så jag har det som reservregnställ i min vardagsryggsäck och på korta turer där jag inte räknar med att behöva gå i länge regn.

Om du har en goretexjacka som du är hyffsat nöjd med ser jag ingen anledning att ha en regnställsjacka utöver denna.

Uffe
 
regnrock

regnställ är inget för mig eftersom jag blir så varm i dom så nu har jag gått över till regnrock o de funkar mycket bra för mig.

kör med regnjacka de funkar. inte hela ställ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
kalalokki Regnkläder till fjälls.. Fjällvandring 24
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.