Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010

Jag ser också fram emot att läsa

Jag skriver per rubrik men emfas kommer att ligga mer på 'Drömmen' än just ' Sarek. Detta är ett brott mot generellt 'forumpraxis'; off-topic. Härmed informerar jag den enskilde om mitt uppsåt och därvid må var och en fortsätta läsa detta inlägg om man så finner för gott.

Det är helt OK, inte behöver du be om ursäkt för detta!

Vill till yttermera visso, som del av expeditionsledningen för Expedition Hedin 2010, framhärda att med den givna tidshorisonten om pass fyra månader och ett initialt, bedömt, gott underrättelsunderlag (Google Earth/Maps, BD10 papperskarta, skärmdumpar från Länsstyrelsen, initierade inlägg i tråden, muntlig utsagor) sover jag gott om natten.

Det tycker jag absolut att du (och ni) kan fortsätta med (sova gott, alltså)! Och med tanke på din imponerande lista över tidigare vedermödor kan Sarek inte inte mäta sig med de där bina ens. Eller risken att göra ett helt bröllopssällskap besviket om man missar i ackompanjemanget! ;)

Glöm nu inte att dokumentera er tur och redovisa resultatet här, eller åtminstone länka till om ni har egen site!

Instämmer! Och hoppas att ni vill gör detta.

Till sist ett par praktiska tips om era vägar.
1. Tielmas sluttning söder och sydöst om Dielmájávrásj är fårad av små jokkraviner och väldigt beväxt av björkskog och snår. Härlig natur, men tidsödande! Det går uppför och nerför i ravinerna hela tiden. Längre ner mot Sarvesjåhkå blir det mer av videsnår och sumpmarker som jag misstänker är ännu mer tidsödande. Om ni ska gå i området föreslår jag alltså en bit upp i björkskogen.
2. Att ha ett läger vid Sarvesjåhkå innan en Kanalbergsvandring tycker jag är klokt. Ni har då tid att vända och ändra rutt om det inte går att ta sig nerför på andra sidan. Ni har ritat ut en lägerplats på norra stranden, vilket bör gå bra (efter lite letande). Det finns även en mycket fin låg risbevuxen kulle på södra sidan av jokken, nedanför Noajddes stup, och med ett vadställe strax intill (ungefär där ni planerat att gå över). Bra att ta till om Sarvesjåhkå sent på kvällen skulle ha högt vattenstånd och man inte vill vada då. På morgonen bör det vara betydligt lägre.

/Hans
 
Senast ändrad:
Kanalbergets nordsida - igen

Jag har lyckats hitta länken till forskaren Olaf Svenningsens (nya) webbsida om Oalgásj. Han har doktorerat på Sareks geologi och bör vara en av de mest erfarna kännarna av detta område som han uppenbarligen har vistats en hel del i. Länken är
http://www.fex-svenningsen.se/sarek/oalgasj.html

Tyvärr skriver han inget direkt om nordsidan, men om nästan allt annat uppe i Oalgásj. Som jag bedömer det borde rimligtvis nordsidan vara möjlig som dagstur, med lättaste graden av klättring. Men med full packning? Frågan är fortfarande obesvarad!
 
Senast ändrad:
Vikken tråd!

Jag har lyckats hitta länken till forskaren Olaf Svenningsens (nya) webbsida om Oalgásj. Han har doktorerat på Sareks geologi och bör vara en av de mest erfarna kännarna av detta område som han uppenbarligen har vistats en hel del i. Länken ärhttp://www.fex-svenningsen.se/sarek/oalgasj.html
Läste igenom Svenningsens noter; gediget! Noterar även att vi här på tråden har en till som författat om Sarek, nämligen du Hans =) Man får gratulera till boksläppet!

Vi'ken tråd, va'?! Dessa mängder kunskap. Man böjer sig ödmjukast inför att man får vara med och ta del av detta. Ingen nämnd, ingen glömd.
Det tycker jag absolut att du (och ni) kan fortsätta med (sova gott, alltså)!
...
Eller risken att göra ett helt bröllopssällskap besviket om man missar i ackompanjemanget!
"Ackompanjera lokal sångerska på ett bröllop i GuangZhou", hmm, det låter ju förbryllande i kontext, vad menade jag med det? tänker jag när jag gör ytterligare en genomläsning av inlägget. Principen om att Döda sina älsklingar (Kill your darlings) är något jag åtminstone försöker följa när jag skär i min text. "Ackompanjera lokal sångerska på ett bröllop i GuangZhou" var från början åtföljt av en kommentar om att bröllopsbanketten som det insisterades på att jag skulle bevista bjöd på en intressant rätt, någon slags ångkokt tuppkyckling som serverades kall. Bara det att den var jämnt rosa i köttet och blodröd runt benvävnaderna. Man vill ju inte förtörna värden med att rata maten dock, trots att det stod salmonella och, den för tiden så populära, fågelinfluensan över hela skapelsen. Sov inte riktigt bra den natten. Nå, den moraliska kontentan är väl att man skall illa passa sig för skadskjutningar utan se till att man har ögonen med sig när man korrläser så man träffar rätt i mål! =)
 
Senast ändrad:
Den eviga nordsidan

Jag kan inte få Kanalbergets nordsida (som jag inte sett i med egna ögon) ur min skalle och känt det som en utmaning att ta reda på mer om denna sluttning ;). Jag har försökt att få ut så mycket information som möjligt av ekvidistanserna på kartan. Med hjälp av dessa har jag räknat fram en medellutning på 35-40º. Detta gäller de flackaste delarna, det finns brantare.

Vad säger då detta? Det säger exempelvis att det är brantare än vad jag och Anders Gudmundsson hade när vi skulle upp på Pårte från väster i somras. Då hade vi något flackare lutning upp mot punkt 1425. En hel del erfarna fjällvandrare som vandrat förbi nedanför här har ändå ansett detta vara onödigt brant och avstått denna väg (vi tyckte också det var i djärvaste laget, med lösa stenblock som inte verkade helt pålitliga).

En annan välkänd och brant sträcka ligger i norra änden av Gasskasvágge. Där går man på skrå på den västra sluttningen, och lutningen ner mot jokkravinens botten är omkring 40º. Denna lutning upplever man som mycket brant och ganska obehaglig att gå på, även i torrt väder. Då ska man lägga märke till att den är jämn i den bemärkelsen att man kan överblicka den ända ner till jokken (åtminstone vill jag minnas att det är så).

Om man ska gå nerför en brant sluttning med packning är det en förutsättning att den är jämn och överblickbar. Om den inte är jämn innebär det att det här och där finns extra branta eller lodräta partier som man omöjligen kan se ovanifrån. De liksom "försvinner" nedanför en. I sådana lägen bör man inte chansa. Om man skulle komma på glid vet man då inte hur resan kommer att sluta. Och att komma på glid (eller hamna i ett stenras) bedömer jag vara en uppenbar risk när lutningen är mer än 45º.

Däremot kan man ibland gå uppför sådana branta sluttningar eftersom det är möjligt att nerifrån planera ett spår mycket bättre än ovanifrån.

En annan detalj som kan spela roll är att Kanalbergets nordsida kan vara snötäckt (helt eller delvis). I så fall spelar snöns beskaffenhet också roll (men detta har jag inte funderat färdigt på).

Vad leder då min funderingar till, annat än att vi fortfarande inte vet om det går eller inte? Personligen har jag själv inte under mina fjällvandringar med packning gått vare sig uppför eller nerför något med så brant medellutning under så lång sträcka (ca 500 höjdmeter).

Jag tror tyvärr inte man säkert kan räkna med att företaget kommer att lyckas, utan risken är stor att man får vända. Det faktum att ingen på Utsidan (ännu!) har hört av sig och förmedlat beprövad erfarenhet av denna passage gör också att man blir ganska fundersam. Men jag skulle verkligen vilja ta mig dit och se efter! :cool:

Lycka till i era fortsatta planeringar! Om jag får veta något mer om detta intressanta berg ska jag förmedla det.

/Hans

PS. Jag är amatör när det gäller berg, och jag klättrar inte. Ni som klättrar kanske tycker att mina funderingar är för amatörmässiga, och då är synpunkter som kan skingra Kanalbergets dimmor välkomna!
 
Får man hoppa in här med en egen fråga?

Eftersom detta är ett ämne om färdvägar i Sarek, tänkte jag fortsätta här istället för att börja en ny tråd om samma sak...

Tänkte kolla med er som verkar varit där mer än jag, hur lång tid, i ren vandring, ni tror att detta kan ta. Lägger in kartor som visar ung färdväg.

vag1.JPG


vag2.JPG


vag3.JPG
 
Slut

vag7.JPG


vag8.JPG


Hoppas ni kan följa kartorna.

Jag har ju räknat "som vanligt" när jag lagt upp turen, men det kan ju också vara att det är ställen som tar extra lång tid, som ni vet men inte jag.
 
Ja, var ska man börja...

Det var en ambitiös tur som innehåller en hel del möjliga problem, t.ex. vad och svår terräng. Jag tänker till exempel på rundningen av Pielloriehppe-massivet och det efterföljande vadet av Sarvesjåkkå. Även passagen över Pårtemassivet ställer en del krav på ork och framförallt väder. Skajdásjvagge kräver nog också en del av sin vandrare. Det är alltså en tur som förutsätter en hel del fjällvana.

Givet att du har erforderliga erfarenheter så skulle jag uppskatta tidsåtgången, utan att beaktat behovet av vilodagar, till ungefär två veckor.
 
Hmm. Det känns svårt att ge något bestämt svar utan att veta lite mer om vilken fjällvana ni har. Detta är en mycket ambitiös tur som inte vem som helst skulle ge sig i kast med, även om man har både fysik och kunnande. Många - även sarekvana - skulle nog vara rätt så nöjda med upplevelser och strapatser när man kommit ungefär halvvägs.

De här möjliga problemen som Thomas ger exempel på finns också och ställer krav på en hel del lokalkännedom med åtföljande problemlösande - och gynnsamt väder.
 
Nu ligger vi i lä gubbar.

Ordet "ambitiös" har använts av ett par skribenter. Sanningen är väl att de flesta av oss som läser din fråga och besvarar den (och vi är vana Sarekvandrare allihop) egentligen menar att den är omöjlig om du inte är en MYCKET van och MYCKET fysikt välutrustad person. Jag brukar sannerligen inte försöka dämpa ivern hos personer som vill veta mer. Men för mig känns det som om bara det att du ställer frågan visar att du möjligen inte har den erfarenhet som krävs.

Om jag har fel - Jättebra! Om du verkligen tror dig om att klara denna mastodontvandring så låt oss veta det. För visst har alla vi som brytt oss om att svara mycket stora erfarenheter och många tips att ge.
Om du däremot inte är ett fysiskt praktexemplar som tänker glöra den ultimata vandringen för att testa dina gränser, ja, då rekommenderar jag dig att söka bland alla de artiklar som beskriver olika turer i området.

Det vore fantastiskt kul om jag har fel i mina farhågor. I så fall ska jag ge dig all support jag kan. Men - det är heller inte "skämmigt" att förändra sina planer.

Vilket du än väljer så önskar jag dig all lycka!

HåkanF
 
Tack för era svar.
Jag misstänkte att jag skulle få en del om att det var för långt/svårt osv.
Jag går fjälledarlinjen och detta är mitt projekt, att vandra i Sarek i tre veckor på hösten och sen ska vi skida där i tre veckor till våren.
Som sagt så kommer vi att ha tre veckor till förfogande och tidsåtgången på själva vandringen har jag räknat precis som Thomas på två veckor. Det är möjligt att vi ändrar på det, inget är ristat i sten. Vi kommer dessutom att ha alternativa vägar vi alla vad som kan bli för svåra och vägar "ut" om det skulle bli ohållbart att vara kvar.
Tack Thomas för dina tips, ska kolla på dem!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
thomalin Feedback på sarektur Fjällvandring 19
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Musiktoken Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare Fjällvandring 3
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.