Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010

Hej alla!

Jag tillsammans med vänner har efter förra sommarens succé-vandring i Padjelanta planerat en lite äventyrligare vandring för årets strapats, en vandring som går igenom Sarek med tillhörande topptur över Kanalberget.
Vi har skapat följande karta i google maps för att diskutera vår rutt, eftersom vi sitter i lite olika delar av landet. En av de visare av oss föreslog även att vi istället för att bara läsa igenom en herrans massa trådar här på utsidan (vilket vi även gjort), så skulle vi faktiskt lägga ut länken till kartan här, för att be om input från mer erfarna Sarekvandrare, eller vandrare överhuvudet taget.

Tanken är att vi skall påbörja vandringen i Kvikkjokk den 17:e juli, alternativt att vi startar en vecka senare, allt beroende på hur personalavdelningar på de olika arbetsplatserna tycker att vi skall vara lediga.

Linjen som markerar vår planerade färd är lagd så noga som möjligt, men eftersom upplösningen inte är den bästa så kan det vara att den ligger lite fel, ser ni något som verkar helt galet, på grund av terräng, vatten etc, så påpeka det mer än gärna.

Länk till Karta

Som sagt, alla synpunkter och tips mottages tacksamt!

Med hoppfulla hälsningar från Expedition Hedin 2010!
 
Kartan..

...är inget stöd för att förstå hur ni har planerat er tur och ger råd från den.
Den visar inte var ni har planerat er färdväg!

Om ni gör en bättre karta så kommer förhoppningsvis synpunkter och tips att drösa in :)
 
Jag förstår hur ni tänkt. Jag tror att norra sidan av kanalberget är rejält brant, jag skulle inte gå där i nedstigning utan att veta exakt hur jag ska gå.
 
...och nu såg jag kommentarerna i kartan också! Vadet över Sarvesjåkkå upplevde jag som knepigt då jag gick där för några år sedan (i Augusti) så var beredda på att vända om det behövs.
 
...och nu såg jag kommentarerna i kartan också! Vadet över Sarvesjåkkå upplevde jag som knepigt då jag gick där för några år sedan (i Augusti) så var beredda på att vända om det behövs.

Eller så väljer ni att vada högre upp, spontant så känns Sarvesjåkkå svår att vada så pass långt ner, men det är bara en gissning. Jag har vadat högre upp utan problem.

Men det ser det ut som en riktigt trevlig tur som jag skulle vilja testa.

Spontant så tycker jag att uppemot två mil om dagen är på gränsen till långt... i varje fall i Sarek, södra sidan av Rapadalen kan nog vara snårig och tidsödande.

Jag skulle lagt till någon till vilodag eller utflyktsdag samt 2 nöddagar.

Thomas
 
Hoppsan, ni har tänkt er runda Pielloriehppe... Där växer björkskogen tät. I mitten eller slutet av juli är risken för myggplåga dessutom överhängande. En alternativ färdväg är Kaskasvagge, Jeknavagge/Kaskasvagge eller Lullihavagge/Nåitevagge. Då blir det mer högfjällsbetonat, mer lättvandrat (trots en del block) och även mindre med mygg.

Håller med Nils ovan om att Sarvesvagge kan vara tufft att vada där ni föresatt er att göra det. Jag har vadat jåkken precis öster om Kaskasjåhkås utlopp och det fungerade efter en del rekande och testande av olika fåror.
IMG_1713.JPG
Kaskasjåhkås sammanflöde med Sarvesvagge, bilden tagen från norr och Tielmas sydsluttning. I september 2009 gick det att vada i den östra delen av svämkäglan

Alternativet är att vada precis vid sammaflödet vid Rapaälven.
IMG_1722.jpg
Sarvesvagges sammanflöde med Rapaälven, bilden tagen från nordväst och Tielmapoulta. Femtio till hundra meter uppströms sammanflödet finns vadbara stråk

I övrigt håller jag med om att Kanalbergspassagen kan vara av det för ambitiösa slaget.

Ett turförslag som inte inbegriper lika många besvärliga passager (rundningen av Piellorieppe och Kanalbergsbestigningen) och besvärliga vad (Sarvesvagge) är:

1. Start enligt er plan: Kvikkjokk - Pårek - bron över Kåtokjåkkå

2. Därefter den alternativa färdvägen: Lullihavagge - Nåitevagge - Sarvesvagge - vad vid vattendelaren - Neitarieppvagge - Alkavagge

3. Slutligen ansluter ni till er rutt där Neitarieppvagge mynnar i Alkavagge ...
 
Senast ändrad:
Jag hade först också problem med kartan, men efter inzoomning och att välja Terräng-knappen så gick det bra att se hur ni tänkt. Men en del detaljer syns inte , t ex jokkarna. I varje fall lyckades inte jag. (Ett alternativt sätt att visa korta och detaljerade delar av rutten är att göra skärmdumpar från Länskartor http://gis.lst.se/lanskartor/ och rita in vägvalet t ex med hjälp av Paint.)

Men till verkligheten! Turen är spännande men innehåller - som flera påpekat - en del mycket svåra partier i Oalgásj-massivet om man inte är alpinist och om man dessutom ska ha hela sin packning med. Thomas Jonssons förslag är väl värt att tänka på, det är en bra väg.

Om ni ändå vill göra en dagstur upp till Kanalberget så är det fullt möjligt. Jag gjorde det i somras och har skrivit om den här:
www.utsidan.se/blogs/fowwe/upp-pa-och-ovanfor-kanalberget_15618.htm

Med denna väg får man ett enklare vad över Sarvesjåhkå, innan tillflödet från Ridanjunjesjågåsj. Man går sedan på västra sidan av detta vattendrag.

Om ni med dagsturspackning ändå vill ta er upp till sjön Dielmájávrásj så kanske det går denna väg: Ni vadar Ridanjunjesjågåsj nära Sarvesjåhkå och därefter går ni in en bit i dalgången innan ni tar er uppför. (Den väg upp till sjön ni ritat går rakt söderifrån och är mycket brant. Jag har inte tillgång till mina foton där jag befinner mig just nu, men jag misstänker att det inte går den vägen med packning.) Det är inte säkert att den väg jag förslår heller är möjlig, men det bör ni kunna se på plats.

Lycka till med er fortsatta planering!
/Hans
 
Bock och Tack för sunda tips!

Hepp!
Sitter som medlem i Expedition Hedin 2010 för tillfället posterad på Afrikas horn och må säga att ända härifrån ter sig Thomas och Hans inlägg synnerligen sunda.

Det länkade kartmaterialet som presenteras är, precis som expeditionskoordinatorn påpekar, litet grovt men vi -expeditionsledningen in alles- avser skaka fram ett mer detaljerat digitalt underlag över tid. Månde enligt Hans förslag.

Thomas inrådan om rutt verkar vara en god idé och solitt med avséende på empirisk detaljkunskap. Just jämnt däri som forum har sin styrka och därmed vår vinst (läs: välmående och överlevnad)

Hans beskrivning av Kanalbergets toppbestigning kommer att vara av stort värde när vi står inför utmaningen.

Summa summarum: Bock och tack för engagerade och upplysta inlägg!
 
Precis som Potifar skriver så är det fantastikt att se vilken resurs det här forat är! tack för alla tips, biler och bloggar!

Jag skall passa på att förtydliga angående vår planering. Jag vet att Googles kartor inte är de mest detaljerade, och av någon anledning vill inte google få till länkar som går direkt till satellitfoto, som faktiskt är av hyffasd kvalité över Sarek, dock några år gamla.
Vi har som synes i kommentarerna i "kartnålarna" längs med linjen i den kartan skrivit den sträcka som är emellan punkterna. Vi har räknat med, efter erfarenheter sedan tidigare, att vi klarar ca 2 mil på en vanlig dag med ett bra underlag, såsom till exempel den första sträckan mellan Kvikkjokk och Pårek. Därefter drar vi ner på avstånden som skall försökas avklaras per dag till maximalt hälften av det på svåra sträckor.
Detta ger oss, i den bästa av världar, 8 övernattningar på hela turen. Nu vet även vi, till skillnad från Liebniz, att vi inte lever i den bästa av världar, dåligt väder slår till, tar sig ett ofrivilligt dopp i en jokk och dylikt, så vi har planerat in för 12 dagars vandring in alles. Är det bra väder kommer de extra dagarna användas till dagturer.

Nu till våra revideringar. Vi tog särskilt till oss av vad Thomas Jonsson och fowwe skrev om rutter de tidigare vandrat samt att kartmaterialet var svårläst, så här nedan kommer modifierade rutter. Observera att kartorna är små och inte täcker hela Sarek, så BD10 nära till hands eller motsvarande kännedom om lokalernas placering är bra för läsbarheten.
Givetvis är det bra att tillägga att passagen över Kanalberget inte är aktuell vid dåligt väder, då vi inte anser att det är värt risken och arbetet att ta den vägen då. Däremot känner vi oss manade av utmaningen i det företaget och kommer planera för en av era alternativa sträckningar utifall att vi drabbas av "fel" väder.
Givetvis bör tilläggas att de linjer i följande kartor som ser ut att gå rakt upp/ner för branta sluttningar i själva verket kommer vara serpentinformade, det tog bara sån tid att rita ut serpentinerna..

Bild: Sarek2.jpg
Reviderad väg från Pårek till Sarvesvagge

Bild: Sarek3.jpg
Reviderad och mer detaljerad väg upp till kanalberget samt nattläger efter Kanalberget (observera att första nattlägret är detsamma som sista från bild Sarek2.jpg)

Bild:Sarek4.jpg
Detaljerad fortsatt färdväg efter nattlägret vid kanalberget.
(observera att första nattläger är detsamma som sista i bild Sarek3.jpg)

Än en gång, tack för att ni lägger er fritid på att kommentera och komma med värdefulla tips, fina bilder och god läsning i era bloggar!

/Expedition Hedin 2010´s mer eller mindre eminente kartläsare
 

Bilagor

  • Sarek4.jpg
    Sarek4.jpg
    131.1 KB · Visningar: 2,239
  • Sarek3.jpg
    Sarek3.jpg
    131.4 KB · Visningar: 2,202
  • Sarek2.jpg
    Sarek2.jpg
    124.2 KB · Visningar: 2,396
Förra sommaren gick jag en dagstur från Alkajaure upp längs Gainajågåsj. Läs om det i min blogg!

http://www.utsidan.se/blogs/topptur/strovtag-langs-g-in-jjagasj-sarekvandring_16275.htm

Hälsningar BrittMarie

@BrittMarie: Härlig läsning och fina biler! Det är definitivt ett mål för en av våra planerade dagsturer. Vi läste om gruvdriften nere i Kvikkjokk förra året och vart då nyfikna på att se lämningarna efter den.

Lukas Hellerman har en bild på Kanalbergets nordsida på sin hemsida:
http://www.rapadalen.de/2002/del04/03.htm

@paerl: Mäktiga bilder, det ser precis så besvärligt ut som vi tänkt oss. Vi har nött frågan fram och tillbaka huruvida det är möjligt att nedstiga på norrsidan och vad vi kommit till är att det kommer vara den tuffaste delen av vandringen som vi försöker oss på, men anser vi oss för trötta, eller om någon av oss deltagare känner sig osäker på det vägvalet vänder vi och går samma väg tillbaka som vi gått upp. Givetvis gäller fortfarande att rätt förutsättningar finns för att ens påbörja uppstigningen vad det gäller väder, vind, sömn, dagsform osv.
Tack för bilderna! har sökt bra bilder på norrsidan men inte hittat några föränn nu!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
thomalin Feedback på sarektur Fjällvandring 19
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Musiktoken Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare Fjällvandring 3
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 2
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...