Den vackraste platsen i fjällen?

Tveklöst är det så, att naturupplevelser är bundna till personligheten, och att säga att en viss plats är den vackraste i de svenska fjällen, är att utmana läsekretsen på Forum. Men det är ändå lockande, och jag vill därför påstå att området kring Sårjåsjaure, bakom Sulitjelma-massivet, är det absolut vackraste läget i fjällkedjan. Dag Hammarskjöld tyckte likadant. Är det någon som har ett lika bra förslag, eller bättre?

Jag väljer att illustrera påståendet med en teckning ur Ny Illustrerad Tidning 1865-66, hämtad ur Tore Abrahamssons fina bok "Okända fjäll", STF 1992. Den vita toppen i bakgrunden är Sårjuscohkka vid Blåmannsisen i Norge.
 

Bilagor

  • Sårjåsjaure.jpg
    Sårjåsjaure.jpg
    153.1 KB · Visningar: 2,935
Härligt med gamla träsnitt!

Sårjuscohkka på bilden ovan, ser ju inte lika dramatisk ut i verkligheten, men professorskan Andersson, som tecknat panoramat, ville säkert överdriva för att få lite "go" i sin resa, som nog var ganska ansträngande i sig.

Ismassan uppe till höger hette en gång Ålmajalosjäkna, och var landets största glaciär. I dag återstår bara en skugga av dess forna storhet.
 
Det finns ju ett antal "vackraste platser";
men Sårjåsjaur,
utsitken från Skierfe ovan Aktse,
utsikt ned i övre Rapadalen från Snavva-hållet,
baksidan Valleslätten mot Tjuolta,Njåtsos,Pårte,Luottolako,
Från Pårtetjåkko med omnejd,
Märtiksjön i Kvikkjokksdeltat mot Kaskaivo,eller sjön Saggat mot Pårtemassivet eller in mot Tarradalen och Staika.
det är väl några favoriter för mej,vissa av dem ser jag ofta!
 
...det är väl några favoriter för mej,vissa av dem ser jag ofta!

Vad intressant att möta en person i Forum, som ser vackra lägen i fjällen "ofta". Jag vet inte om det är möjligt att utropa den svenska fjällvärldens absolut vackraste plats, men man kan ju åtminstone drivas av den ambitionen. Sedan vet jag heller inte vad ett sådant påstående skall kunna brukas i för sammanhang, men det kan ju bli en intressant uppräkning och en bok om "skönhet i de svenska fjällen". Det finns ju även "fula" partier, kanske minst lika spännande!
 
Många vackra platser finns det... i stort som i smått.
Utsikten från Skierfe är given. Likaså utsikten ner i Kärkevagge rakt från söder. En nykommen favorit är utsikten över Tarfaladalen, Kebnekaisemassivet och Kaskasatjåkka från "passet" i öster. Handlar det om utsikter är också vyn över Luottolahko från höjderna i öster (på väg upp mot 1544) ett oförglömligt minne. Inte lika dramatiskt men väl så vackert är att komma till Gorsavagge över bergen i söder.
I det lilla finns än så länge inget som slagit blomprakten i bäckravinen Sattevierra (gammal stavning) på Artfjället.

Spännade att läsa om Sorjosjaure. Dit ska jag i sommar.

HåkanF
 
Bedövande vackert!

Hej Håkan! Jag ber att få lyckönska till den väl valda platsen för sommarens utfärder. Det finns nästan inget "finare" än att besöka Sårjåsjavrre, och övernatta i Konsul Perssons stuga. Jag har försökt att marknadsföra stugan i Forum, men glömt bort att det är själva området som är målet.

Genom att den väldiga Blåmannsisen i Norge ligger så nära, "studsar" ljuset på ett alldeles speciellt sätt, och gör att fjällen blir nästan tyngdlösa. I kvällsljus blir upplevelsen nästan overklig, med Sorjostjåhkå 1 690 i fonden. Jag förstår Hammarskjöld som utnämnde platsen till den allra vackraste.

Sulidälbma måste få en renässans, för här finns faktiskt allt. Här startar också Nordkalottleden, för dem som vill utsätta sig för verkliga "prövningar".
 
Jag måste nog säja, att jag är väldigt dålig på att titta i bloggar, men de som du anvisat var mycket intressanta. Tyvärr har jag förlorat mina egna negativ (före digitalkamerans tid) från besöken i Sulidälbma, så jag får drömma mej bort med andras bilder. Gösta Lundqvist var en fantastisk lapplandsskildrare, och hans bild från Sårjåsjaurre är en god stimulans åt fantasin, och för den som vill återvända till fjällturismens barndom. Bilden finns i STF:s årsbok 1951, som illustration till Dag Hammarskjölds fina artikel om Sulitelma (man vet snart inte hur namnet skall stavas)
 
Senast redigerad av en moderator:
När jag läste rubriken hejdade jag mej och tänkte ett ögonblick innan jag klickade upp och läste.
Tanken som for genom mitt huvud var - Sulitelma och Sårjosjaure måste vara den vackraste platsen i fjällen!

Kanske tycker jag så därför att mitt besök där fortfarande liggger nära i tiden och för att vädret var strålande vackert!

Hälsn. BM
 
Ytterst märkligt! Jag läste nyss Din blogga, och så dyker Du upp här alldeles livs levande, med ett fullkomligt självklart påstående. Jag böjer mitt huvud inför bloggan, för den väcker verkligen respekt. Men hur blir man ledamot av Hillebergfalangen - ska man först övernatta i deras tält under hårda fältförhållanden?

Sedan en bild på de verkliga fjällvandrargrabbarna, ur Tore Abrahamssons bok "Okända fjäll".
 
Senast redigerad av en moderator:
Det vackrast möjliga!

Även om frågan om det vackraste läget i fjällen, är omöjlig, är det ändå intressant att söka upp platsen på Fjällkartan. Området bakom Sulidälbma är jungfrulig mark, nyss framstigen ur Inlandsisens mäktiga svepningstäcke. Trots detta är landet fagert och vänligt, och det är denna kontrast som gör det så annorlunda. Det är helt enkelt fantastiskt att vandra här, eller att bestiga topparna, varifrån Atlanten syns i fjärran.
 
Senast redigerad av en moderator:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
Weranda Sveriges vackraste glaciär! Fjällvandring 0
petho Vackraste vägen Narvik-Keb? Fjällvandring 7
Ekko Vackraste vandringsleden Fjällvandring 2
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.