Byxor

Så grymt nöjd med Hakkas från Engelsson. Använt dem på flerdagars vandringar i skogen, använt dem på övningar som krävde lite mer krypa, gått med hunden med dem på landet, haft dem som "inte-orka-bry-sig"-byxor på stan och i hemmet.

Är väl uppe i ett tjugotal tvättar och minst fyrdubbla antalet dagar som jag använt dem. Ännu inte fått något som helst problem med dem i form av slitage eller lösa trådar. De absolut mest prisvärda byxorna jag någonsin ägt.
 
Jag ska köpa mig ett par nya byxor att använda till blandat utomhusbruk. Det de ska klara är allt från att gå ut med hunden till att vandra en vecka i fjällen.

Vad jag eftersöker är ett par byxor som är slitstarka och gärna med stretch i knän eller om möjligt hela byxorna. Smarta fickor är inte heller fel. Priset kan variera lit beroende på vad jag kan tänkas hitta men mellan 1000 och 2000 kr har jag tänkt att ligga.

Tacksam för hjälp!

Kan vara värt att stretchen skall klara mygg också.

Haglöfs har två varianter och Lundhags en. En av haglöfs är lite tunnare så tveksamt det där med myggen.
 
Tierra Camino Zoo
Stretch på baken, framsida lår, vaden. Fickorna på låren samt bak är också i stretch meterial.
Och avtagbara ben, dragkedja inbädad och orsakar inte nått skav. Zipen går vid övre delen av knät.

Byxorna är designade för klättring, men är helt underbara att gå i. Byxorna tar inte i mot i nån rörelse. dvs full rörelsefrihet.

405gr i XL storlek.

De där verkar nästan optimala om de klarar mygg. Synd att de inte går att hitta på nätet.
 
De där verkar nästan optimala om de klarar mygg. Synd att de inte går att hitta på nätet.

Jag hade iallafall inga myggbett på mina ben efter en tur på bohusleden förra sommaren.
Räknade där i mot upp till 22 bett per armbåge där jag så snyggt hade vikt upp skjortan och inte kletat på nån antimygg.
Så myggsäkra verkar dom vara iallafall.

Enda stället jag hittat byxorna på är i en Tierra butik här i Götet.
 
Så grymt nöjd med Hakkas från Engelsson. Använt dem på flerdagars vandringar i skogen, använt dem på övningar som krävde lite mer krypa, gått med hunden med dem på landet, haft dem som "inte-orka-bry-sig"-byxor på stan och i hemmet.

Är väl uppe i ett tjugotal tvättar och minst fyrdubbla antalet dagar som jag använt dem. Ännu inte fått något som helst problem med dem i form av slitage eller lösa trådar. De absolut mest prisvärda byxorna jag någonsin ägt.

Reas just för 135 kr ser jag. ;)
 
Jag hade iallafall inga myggbett på mina ben efter en tur på bohusleden förra sommaren.
Räknade där i mot upp till 22 bett per armbåge där jag så snyggt hade vikt upp skjortan och inte kletat på nån antimygg.
Så myggsäkra verkar dom vara iallafall.

Enda stället jag hittat byxorna på är i en Tierra butik här i Götet.

hur är de i storlekarna, såg att du hade xl, hur lång är du?

klätterbyxor ehh, då är de vida i skrevet va? jag avskyr tights

blir tvungen att köpa grisen i säcken i sådant fall, därför alla frågor
 
hur är de i storlekarna, såg att du hade xl, hur lång är du?

klätterbyxor ehh, då är de vida i skrevet va? jag avskyr tights

blir tvungen att köpa grisen i säcken i sådant fall, därför alla frågor


Jag är 192. Använder vanligtvis 36/36 i jeans.
Men vida i skrevet är dom inte, men inte heller thighta. Kan tycka att dom saknar ca 0,5 till 1 cm i längd. Men jag har å andra sidan långa ben. Men det inget direkt jag stör mig på, rörelsefriheten betyder så mycket mera.

Testade trekking byxor från stadium, intersport, fjällräven, lundhags, bergans alla stramade i mot på låren vid minsta knäböj, trots att dom skulle ha stretch paneler på "bra" ställen.
 

Bilagor

  • camino.jpg
    camino.jpg
    85.9 KB · Visningar: 1,936
Hur är det när man rör sig och blir svettig i ett par sådana här stretchiga byxor (materialet känns ju faktiskt lite plastigt?).

Sitter här hemma med ett par Tierra Splitfire Pant som är gjorda av ett strechigt tyg av polyamid, men är lite osäker på om det verkligen var ett bra köp (det finns fortfarande tid att ångra sig och lämna tillbaka de).

Nån som har några tankar?
 
Senaste sommaren använde jag ett par överdragsbyxor av märket Newline på juni/juli-turen i Fankrike/Italien. De väger kanske 150 gram, och kostade några hundralappar. På augusti/september-turen i Schweiz/Italien använde jag ett par gamla vinderovallsbyxor av märket Nike. Minns inte , priset, köpte dem på rea, men de vägde sådär 250 gram. De var rätt varma, måste jag säga. Under överdragsbyxorna har jag ett par löparshorts, cirka 100 gram, och oftast ligger överdragsbyxorna i säcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kalalokki Bra byxor att vandra i.... Fjällvandring 21
grodanbolle Vandring med vattentäta byxor? Fjällvandring 134
conjak Byxor? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.