28 mars

Kommer du att släcka ner den 28 mars...

  • JA!

    Röster: 16 53.3%
  • NEJ!

    Röster: 10 33.3%
  • Det här är första gången jag läst om detta men JA!

    Röster: 2 6.7%
  • Det här är första gången jag läst om detta men NEJ!

    Röster: 2 6.7%

  • Totala väljare
    30
  • Enkät stängd .
Jag är precis som tidigare talare lite velig när det gäller den här typen av manifestationer. Å ena sidan så är detta ett sätt att lyfta upp problematiken och få en diskussion kring det. Å andra sidan så kan detta ses som att "nu har jag gjort min del" och skiter i att det återstår rätt mycket till innan man lever klimatneutralt... Förhoppningsvis så blir det det förstanämnda... Men men, släcker lyset, datorn, TVn och allt annat kommer jag göra. Och ve den som gör inlägg här under den tiden :)
 
Åter igen handlar det endast om att släcka ner lampor, inte ugnar, hissar, transportmedel, värme, spisar eller alla andra livsviktiga saker som gör att vårat samhälle fungerar utan endast att släcka ner några lampor. Antagligen av den simpla anledningen att effekten blir visuell. Från flygplan så kommer vissa städer att försvinna(förutom landning banorna).
Känns det jobbigt så kanske biograferna är öppna....
 
Jag är precis som tidigare talare lite velig när det gäller den här typen av manifestationer. Å ena sidan så är detta ett sätt att lyfta upp problematiken och få en diskussion kring det. Å andra sidan så kan detta ses som att "nu har jag gjort min del" och skiter i att det återstår rätt mycket till innan man lever klimatneutralt... Förhoppningsvis så blir det det förstanämnda... Men men, släcker lyset, datorn, TVn och allt annat kommer jag göra. Och ve den som gör inlägg här under den tiden :)


Men va fan ingen är väl så dum att han eller hon tror att denna timme räddar jorden eller har någon betydelse i det stora hela.

Antingen så tycker man att det verkar kul eller så tycker man det är löjligt

Manifestation betyder således att uppenbara, att påvisa ett problem eller dylikt. Det är ingen lösning eller ett försök att spara el, det är i så fall en biprodukt i det här fallet.
 
12 som släcker och 8 som inte tänker släcka lampan.

Men jag tror att det tyvärr blir fler som inget gör än de som är med.

egentligen bumpar jag bara tråden :)
 
Senast ändrad:
Nu rör det här ju bara belysning som står för en rätt liten del av nätets belastning, men jag tror ändå inte att Svenska Kraftnät är sådär jätteglada över fenomenet ifall jättemånga justerar sin energiförbrukning samtidigt. Finns betydligt effektivare metoder att göra något för miljön. Tex har jag inte använt någon fönsterlampa de senaste 5 åren (bortsätt från adventsljusstaken). 3-4 fönsterlampor ger rätt mycket "onödig" energiförbrukning per år.
 
Jag har ett förslag till ett alternativt event: sänk termostaten med minst två grader mellan den 28 mars 2008 och den 28 mars 2028. Det tror jag mer på.

Själv har jag legat på 15 grader inomhus i några veckor. Det är rätt skönt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...