Att låta gamla kläder komma till nytta?

Hej!
jag har rensat mina garderober. Har nu en del kläder att skänka till myrorna, men också en hel del riktigt trasiga kläder som jag inte vill skänka bort.

På min iPhone har jag ett program som ger miljötips och där föreslås att man skänker ex. mattor till ridklubbar/stall att ha till hästarna. Jag har funderat på om mina tio par trasig jeans kan komma till nytta, eller återvinnas på något bra tips. Kanske synd att bara stoppa dem i soptunnan?

Förslag?
Man vill ju vara miljövänlig.
med vänl hälsn Jonas Ludvigsson
 
Hmmm, det tål att tänka på, men här kommer några tips :

Klipp av =shorts.

Lägg i klädinsamlingen.

Sprätta upp alla 10 jeansen, textil-limma ihop dem på ett tygunderlag, till en stor väggdekor, häftigt o ovanligt.
 
Senast ändrad:
Om du har möjlighet att köpa lite rep, så kan du fixa en hängmatta av jeansen.

Ge bort den som present till någon du känner som har möjlighet att på sin tomt
att använda den, och som behöver vila.

Förlåt för en taskig skiss...
Fanken, glömde rita dit trägrejorna som ska va i varje ände på hängmattan...skäms lite....
 

Bilagor

  • hängmattajeans.jpg
    hängmattajeans.jpg
    68 KB · Visningar: 883
Mattor

Trasiga eller gamla kläder kan klippas till långa tygremsor som man i sin tur kan väva tex.trasmattor av. Tillgång till vävstol underlättar.
 
Min sambo har gjort ett överdrag till sin hårda fiollåda av ett par gamla jeansben. Dessutom med bärremmar à la ryggsäck. Mycket praktiskt... men vem f-n har 10 fiollådor? :)
 
Kanske den lokala sömmerskan behöver tyg att lappa med? Eller syslöjdsläraren på småglinens anstalt.


hmm, fick det här felmeddelandet: "Det här forumet kräver att du väntar 120 sekunder mellan postning av inlägg. Vänligen försök igen om 36 sekunder."
Konstigt att man måste vänta två minuter innan man postar ett svar i en helt annan tråd...
 
Trasiga eller gamla kläder kan klippas till långa tygremsor som man i sin tur kan väva tex.trasmattor av. Tillgång till vävstol underlättar.

Förvisso, men då vill man helst att tyget är tunt och följsamt. Gamla påslakan t.ex. gör sig mycket bra som mattrasor. Jeans går bort.

Man kan göra fräna halsband av jeanstyg. En tryckknapp eller annat lås i nacken, och en sten eller ett hänge fästes mitt fram.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.